miercuri, 2 aprilie 2014

Evaluare clasa a IV-a limba romana - modelul 1 idei si discutii



Dupa testul la matematica a venit si randul modelului la limba romana (1).

Trebuie sa recunosc ca nu am avut in intentie sa il rezolv (eu prefer matematica), dar am observat ceva foarte interesant. Atunci m-am gandit, ca mai importanta decat rezolvarea pas cu pas, care oricum se va face la scoala, este discutia rezolvarii modelului ca de la parinte la parinte.




Primul aspect pe care l-am sesizat a fost asemanarea dintre aceste model si concursurile scolare (la limba romana sau la limbile straine), ca modalitate de abordare a testarii cunostintelor.

Fiecare este conditionat de experienta personala, eu am asemanat acest model cu Cangurul lingvist (acelasi principiu: un text si intrebari care sa arate cat de bine s-a inteles textul, dar intr-o limba straina). Cred ca si "Evaluarea in educatie", la limba romana, merita vazuta, desi am impresia ca nivelul acestui model este mai scazut decat cel solicitat in concursul mentionat.

O alta paralela pe care am facut-o este aceea cu o carte de pregatire a unui examen in limba engleza pentru elevi (KET - Cambridge) in care sunt prezentate o multime de sfaturi si explicatii relative la examen, nu doar exercitii si teorie. De aceea m-am gandit ca la limba romana este necesara o pregatire a copilului, in primul rand in ceea ce priveste intelegerea modul de testare. 


Voi aborda  dintr-un alt unghi si va arat cum l-as explica acest model copilului meu. 

Inainte de toate, am grija sa intreb copilul ce a spus doamna. Repetarea nu strica, cel mult plictiseste, dar e foarte important sa nu dau un sfat in contradictoriu cu doamna. Pe cine sa mai asculte bietul copil?  

In primul rand, copilului meu i-as explica ca:
  •  I. acest test incepe cu un text, care trebuie citit o data, de la cap la coada, inainte de a incepe rezolvarea cerintelor.





Aceasta este chiar o cerinta a testului, dar multi copii au tendinta sa o sara si sa treaca direct la rezolvarea intrebarilor. Eu consider foarte importanta formarea imaginii de ansamblu inainte de a citi intrebarile testului (macar sa se poata orienta unde sa caute raspunsul).






  • II. intrebarile din test sunt de mai multe tipuri:
a) grila inchisa cu o varianta corecta de raspuns din 4 optiuni (a, b, c, d).



b) intrebari deschise cu : 




raspunsuri simple (un cuvant)








sau raspunsuri ample (o propozitie / o fraza de 2-4 randuri)




  • III. in total sunt 18 intrebari si, in functie de abilitatile copilului, i-as da cateva sugestii legate de dozarea timpului. Exemplu rezolvarea grilelor inchise, la inceput, indiferent de ordinea lor in text. Impartirea timpului astfel incat sa-si lase macar zece minute la sfarsit - 5 minute de rezerva poate nu se inscrie foarte bine in timp + 5 minute verificare finala. 

Crezi ca stie copilul tau despre cum ar trebui sa-si imparta timpul la un "examen" sau pana acum astepta doamna sa termine sau chiar au existat situatii cand nu a terminat subiectele in timpul alocat?


Mai mult, daca preluam tipul de intrebari din vest de ce sa nu preluam si modalitatile de pregatire, ca doar au experimentat destul pana au inteles ce importante sunt niste detalii in aparenta nesemnificative.


Alte precizari pe care i le-as face copilului meu:

  • 1. Intai sa citeasca intrebarea/ cerinta apoi sa caute in text si sa sublinieze raspunsul





caut raspunsul in text si subliniez informatia / informatiile utile raspunsului:




Am gasit in text raspunsul "bunica", deci voi incercui litera A. 



O recomandare spunea ca intai elevul sa incerce  sa dea raspunsul si apoi sa aleaga varianta corecta din optiunile grilei (recunosc ca aceasta recomandare este foarte buna cand intrebarile sunt extrem de grele sau au optiuni foarte apropiate, dar acesta e totusi un test de nivel mediu, deci putem sari peste ea). 



  • 2. Raspunsurile le-ar putea gasi explicit in text, cum a fost mai sus. Atunci cand nu gaseste raspunsul clar, in text, sa incearce sa gaseasca grupul de cuvinte care sugereaza raspunsul.


Identific fraza/ frazele din text care contin raspunsurile:

Nu le-am gasit explicit, dar le pot deduce ex. "in anotimpul calduros" = vara  --> "lucra toata ziua pe la oamenii din sat" = muncea in gospodariile oamenilor din sat. Astfel am obtinut toate raspunsurile pe care le voi scrie in tabel:



Sigur nu m-as putea abtine sa nu comentez ca raspunsurile la aceste intrebari pot fi date fara text (din dorinta unor copii de a arata ca ei stiu ...), dar este important sa verifice de fiecare data textul chiar daca i se va parea ceva foarte simplu. 



  • 3. La un text grila cauta raspunsul corect, atunci cand lucrurile sunt evidente, cum a fost exemplul 1, dar poate face si altfel. Varianta 2, la grila, presupune sa gaseasca raspunsurile incorecte si sa le elimine pas cu pas pana ajunge la varianta corecta sau macar va sta sa se gandeasca sa aleaga din doua variante.




    • 4. La intrebarile deschise care afiseaza randuri de completat, sa formuleze raspunsurile in propozitie. Sa nu uite ca o propozitie incepe cu litera mare si sa puna punct la sfarsitul propozitiei.









    Raspunsul il gasim clar in text.



    • 5. ultima intrebare ar putea sa-i puna probleme copilului deoarece raspunsul se afla doar in capusorul lui, nu in text:

    Consider ca este foarte important sa citeasca aceasta cerinta cu foarte mare atentie. I se cere un alt final = o alta incheiere. 

    Copilul ar trebui sa citeasca compunerea pentru a vedea de unde schimba actiunea pentru a crea un alt final.
    Exemplu:
    -   pot schimba de la venirea parintilor. In loc sa spun ca deodata au venit parintii. Pot spune ca auzind tanguielile fetitei o zana s-a apropiat usor a mangaiat-o pe cap a alinat-o (ca in Cenusereasa) si o ajuta sa ajunga acasa la bunica ei.
    -  pot schimba de la Maria adormise si o aude pe mama ei. In loc sa auda vocea mamei si sa raspunda. Pot spune ca tatal fetitei a stiut ca aceasta nu putea fi prea departe de intrarea in padure si cautand-o din copac in copac a gasit-o pe micuta adormita, a luat-o in brate si a fugit cu ea pana la casa bunicii speriat ca ar fi putut pati ceva fiica lui draga.

    Deci posibilitatile sunt multiple si cred ca este important sa-i amintim copilului ca sursele de inspiratie sunt variate: povestile / cartile citite, intamplari traite, intamplari auzite de la altii sau de la televizor, idei desprinse din propria imaginatie.  

    Pentru a pastra continuitatea textului este bine sa incerce sa isi imagineze povestirea si finalul, apoi sa scrie ce isi imagineaza pe o ciorna, sa reciteasca si cand e multumit de final sa-l treaca pe lucrare. Daca timpul e scurt va scrie direct pe "curat", dar gandindu-se bine cum scrie inainte de a o face.



    • 6. Dupa ce scrie un text sa citeasca o data pentru de a gasi greselile de ortografie si apoi sa citeasca inca o data pentru a gasi greselile de exprimare si a verifica semnele de punctuatie. Ordinea celor doua actiuni nu este importanta.

    Motivul este acela ca mintea umana nu citeste cuvantul pe litere ea mai degraba il "scaneaza" recunoscandu-l dupa cateva litere (unii specialistii spun primele 2-3 litere, altii prima si ultima litera), acesta fiind motivul pentru care nu gasim imediat greselile dintr-un text (o explicatie in detaliu gasiti aici).

    Iata un exemplu interesant in limba engleza (din pacate oricat am cautat nu am gasit ceva similar in limba romana) care sa confirme teoria.




    • 7. Daca nu stie si nu stie raspunsul, oricat s-ar gandit, atunci sa incerce sa ghiceasca, dar  sa nu lase intrebarea fara raspuns. (Va aduceti aminte cum ziceam noi "Scrie orice, dar nu da foaia goala! Totusi nu chiar orice, ca asa apar tot felul de perle ca la bacalaureat si la evaluarea nationala.) 


    • 8. Nu copia! Nu te inspira de la alti colegi, macar iti platesti propriile greseli decat pe ale altora! Acestea au devenit reguli la noi, fiecare isi plateste propriile greseli asta trebuie sa invete un copil, mai ales ca in cazul acestei evaluari nu sunt consecinte in catalog. Doar, cel mult, un pic de imagine sifonata in fata colegilor si a doamnei. Pentru mami si tati tot puiul iubit  ramane cu sau fara punctaj maxim.

    Avand in vedere ca restul intrebarilor sunt usor de rezolvat pe baza textului, am considerat ca nu are sens sa va ocup timpul cu restul cerintelor.

    Acestea sunt ideile mele pe care i le-am transmis, cu timpul, copilului meu. O parte din ele le-ati spus si voi copiilor vostri.

    Cel mai important lucru este acela de a nu neglija detaliile. Ceea ce noua, adultilor, ni se pare foarte usor si logic, la 9-11 ani poate fi mai greu de inteles. 

    Testul il gasiti in arhiva aceasta. 
    Daca vi se pare ceva ciudat si aveti putin timp liber, uitati-va pe testul de clasa a VI-a sa vedeti ce romano-engleza/ romano-franceza e acolo la modelul de limba si comucare, iata link-ul catre arhiva. Despre testul de matematica si stiinte nu pot decat sa va spun ca la anul ar fi bine sa puna copilul mana pe carte la biologie.


    Spor la treaba! 


    *****************


    Actualizare 2016
    Acest test apartine anului 2014.- modele

    2 comentarii:

    Anonim spunea...

    Copilul meu a luat 100%100 si la limba romana si la matematica deoarece l-am pregatit cu aceste teste ajutatoare .

    Loredana spunea...

    Felicitari pentru rezultatele frumoase obtinute! Si cum v-ati gandit sa-l premiati pe cel mic pentru aceasta reusita?

    Trimiteți un comentariu

    Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.