In prima luna de la inceputul clasei a V-a am avut o surpriza. Aceasta era un comentariu, de o pagina de caiet studentesc pe care copilul trebuia sa-l invete "cuvant cu cuvant" si nu stia cum.
Incerca si se chinuia sa poata retine fraze intregi, dar ... fara succes. Sa fiu sincera, la inceput si eu m-am uitam cam dezorientata, cum sa procedez si totusi o idee salvatoare mi-a aparut de nu stiu unde si de-atunci invatarea comentariilor nu mai este chiar asa dificila si nici uitarea cate unui cuvant din "poezia comentariu" nu mai este o tragedie.
Chiar daca crezi ca ai scapat de lectii, copilul de clasa a V-a are si el nevoie de ajutor, dar multe din problemele lui sunt mai complicate acum deoarece este posibil sa nu stie ca are nevoie de sprijin si sa creada ca (doar el) are o problema si nu este in stare.
Multi dintre copii invata "papagaliceste" un comentariu si reusesc sa-l spuna de nota 10, dar cei care au emotii se incurca la un cuvant si se pierd, iar acasa apar discutii interminabile. Copilul spune: "Am invatat, dar mi-a dat nota mica." Parintele riposteaza "Cum ai invatat daca ai luat nota mica?" ...etc
In plus, copiii care invata dupa-amiaza, isi rezerva dimineata pentru a memora lectiile si atunci nu-si planifica bine durata necesara invatarii si/sau se lovesc de problema invatarii unui comentariu cand parintele este plecat si nu-l poate ajuta.
Abordarea invatarii unui comentariu de nota 10, presupune, in opinia mea, doi pasi:
1. Invatarea copilului sa-si planifice corect timpul necesar
2. Invatarea copilului sa invete
1. Invatarea copilului sa-si planifice timpul necesar
La primul comentariu este bine sa aloce aproximativ 3 ore, ca sa vada cum merg lucruri, in cat timp reuseste sa invete un paragraf, dar intregul comentariu. Cat dureaza, la final, expunerea de doua-trei ori a ceea ce a invatat. Este bine sa aiba un ceas in apropiere sa-si cronometreze efortul, dar fara a exagera.
Primul comentariu este experimentul. Daca aveti posibilitatea sa o faceti impreuna, la sfasit de saptamana, este si mai bine. Apoi trebuie sa se descurce singur.
La al doilea comentariu lucrurile se simplifica, deoarece experinta isi va spune cuvantul si copilul va putea stabili pentru invatarea lui 2 ore sau chiar o ora si jumatate.
2. Invatarea copilului sa invete
Aceasta este partea cea mai dificila.
In primul rand trebuie analizat putin comentariul. Comentariul este, de obicei o argumentare, spre exemplu textul studiat este un text literar/ opera literara. Copilul nu cred ca poate sa va spuna, la inceput in ce scop este comentariu, doar daca profesorul a explicat foarte amanuntit la clasa.
Ce se observa la toate comentariile este faptul ca au o structura logica, care poate fi identificata si copilul poate invata sa o observe, ceea ce usureaza procesul de memorare.
Structura logica la care ma refer, presupune ca fiecare fraza (alineat) are un rol.
Prima fraza sau primele doua ale comentariului contin fie informatii despre autor, fie despre opera, fie o definitie.
Urmatoarele 2-3 fraze au ca idee centrala, fiecare, o trasatura a ceea ce se doreste a se argumenta ex. limbajul artistic etc. Prezentarea unei trasaturi este insotita de "dovezi" sub forma de citate.
De multe ori introducerea unei trasaturi se face cu ajutorul expresiilor de tipul: "in primul rand..., in al doilea rand,..", "pe de-o parte...., pe de alta parte ...", "mai mult" etc.
Identificarea trasaturii prezente intr-o fraza poate fi mai dificila, dar puteti gasi un sprijin in culegeri
Aceasta culegere are "teoria" si pentru literatura si pentru gramatica. E buna pentru intelegerea unui comentariu, iar ceea ce mi-a placut este faptul ca am gasit elementele teoretice si pentru vocabular, fonetica etc.
(Atentie! In librarii, sunt doua categorii de culegeri:
- unele care au exercitii ce trebuiesc rezolvate si arata ca niste carti, dar sunt de fapt caiete auxiliare de lucru
- altele care au parte teoretica si exemple gata rezolvate.)
Ultima fraza este o concluzie a ceea ce s-a dorit a se argumenta.
Scheletul logic al comentariului ajuta la intelegerea intregului. Analiza fraza cu fraza a informatiilor din comentariu, il va face pe copil sa-l invete "pe jumatate" . Iata un exemplu: pe stanga este scheletul logic - planul compunerii cum spune autorul si pe dreapta comentariul.
Invatarea intai a scheletului logic impiedica blocarea la mijlocul expunerii
Cum scap de blocaj?
Copilul a invatat comentariul, l-a spus bine acasa, dar n-am terminat. Eu am incercat sa-i explic si faptul ca la scoala emotiile sunt puternice si pot aparea poticneli de aceea trebuie sa invete cum sa se descurce:
- "Nu mai stiu un cuvant." - pai se poate uita orice cuvant si nu este o problema daca se inlocuieste cu un sinonim sau o constructie asemanatoare atat timp cat se pastreaza firul expunerii si informatiile importante.
- "Nu mai stiu ce urmeaza." - poate insemna un cuvant sau restul comentariului. Cand "a uitat" restul comentariului scheletul logic il ajuta sa-si construiasca cateva propozitii pana isi aminteste. Mai mult, faptul ca si-a contiunuat expunerea ajuta profesorul sa vada ca a invatat si sa-i dea o nota mai mare decat atunci cand nu mai spune nimic.
- "Nu mai stiu nimic." - in general apare inainte de a fi ascultat cand are impresia ca totul se invalmaseste in capul lui si ca nu va putea spune nici un cuvant. Important este sa-si recapete calmul si increderea si sa se asigure ca-si aminteste primele 2-3 propozitii de la inceput, apoi in timp ce va vorbi, emotiile vor scadea sau se vor risipi complet si va putea continua prezentarea comentariului.
- Colegul de clasa afirma, sigur pe el, ca stie totul, iar copilul se sperie ca el nu a invatat bine. In majoritatea situatiilor copiii care par foarte siguri pe ei nu prea reusesc sa o si dovedeasca. De obicei cei care invata foarte bine au tendinta sa se sperie ca n-o sa mai stie nimic. Copilul emotiv e bine sa evite astfel de discutii daca crede ca va fi ascultat.
Acestea sunt principalele probleme cu care m-am confruntat eu, pot sa-ti ajute sau poti avea si alte provocari de trecut, dar daca esti alaturi de copilul tau, impreuna veti gasi solutiile cele mai bune.
Spor la invatat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.