sâmbătă, 28 decembrie 2013

Iarna - proiect de clasa a II-a si idei pentru cei mai mari


IARNA a fost primul nostru proiect, in clasa a doua. Prima tema a copilului in care i s-a cerut un proiect tip portofoliu. Prima data cand mi-am pus problema cat trebuie sa ajut copilul si cat trebuie sa nu-l ajut pentru a putea si el sa-si manifeste creativitatea.

Iata cum a aratat proiectul!

miercuri, 18 decembrie 2013

Ce carte sa aduca Mos Craciun ...?


Ce carte sa aduca Mos Craciun ca sa nu creada copilul ca acesta e cam prea ... batran si nu mai stie ce-si doreste un copil modern?

Aceasta a fost intrebarea mea, iar pentru a gasi un raspuns

luni, 16 decembrie 2013

Inecuatii clasa a IV-a - variante de rezolvare


In ciclul primar se studiaza si inecuatiile, chiar daca se evita numele lor. In manualul folosit de copilul meu (Matematica, manual pentru clasa a IV-a, Stefan Pacearca si Mariana Mogos, Editura Aramis - vechea programa) exista un capitol "Aflarea unui numar necunoscut (2)" atat dupa adunare/ scadere cat si dupa inmultire/ impartire . In aceste 2 subcapitole exista cateva exemple  de inecuatii rezolvate prin incercari.

Recunosc, la vremea respectiva, nu m-am amestecat la acest capitol deoarece nu am stiut vreo metoda apropiata de puterea de intelegere a copilului. Stiam doar metoda clasica de rezolvare, asemanatoare ecuatiilor (metoda operatiei inverse - am aflat ulterior numele ei), in care schimbarea semnului joaca un rol foarte important, iar copilul n-o intelege.

joi, 12 decembrie 2013

Un super auxiliar de gramatica pentru clasa a III-a

In clasa a III-a incepe studiul gramaticii limbii romane si cei mici vor face primele lor analize. Doamna invatatoare a recomandat copilului meu un auxiliar care mi s-a parut foarte, chiar foarte bun, de aceea o sa vi-l prezint putin. 

"Gramatica limbii romane - clasa a III-a" (aici gasiti cateva pagini din aceasta carte, inclusiv cuprinsul).
Autori: Aurelia Fierascu, Ana Lapovita


Ce avantaje are acest auxiliar:

luni, 9 decembrie 2013

Ecuatii de clasa a IV-a - tipuri si metode de rezolvare


In clasa a IV-a ecuatiile (sau mai bine zis "aflarea termenului necunoscut" cum se numeste capitolul care le contine) mi-au dat o multime de batai de cap.

Noi, ca parinti, am putea imparti ecuatiile pe care le putem intalni in clasa a IV-a astfel:

joi, 5 decembrie 2013

Enciclopedia stiintelor pentru copii, cadou de la Mosu'

Vine, vine Mosu', iar noi parintii trebuie sa fim atenti la dorintele soptite de cei mici la fereastra sau la scrisorile ce stau la geam gata-gata sa zboare in noapte.

Nu am vazut pana acum nici o scrisoare catre Mos care sa contina carti, dar totusi Mosul nostru e ambitios si nu se lasa pana nu pune in pantofi sau sub brad o carte care, spera el, o sa-i placa celui mic.

"Enciclopedia stiintelor pentru copii" este o carte care i-a placut Mosului.

marți, 3 decembrie 2013

Probleme cu corpuri geometrice rotite (clasele II-IV)

Spuneam intr-un articol anterior ca materia studiata la clasa nu este suficienta pentru anumite concursuri scolare de matematica. In acest articol vreau sa "discut" putin de problemele cu corpuri geometrice rotite sau intoarse. Astfel de probleme copilul poate sa intalneasca la concursuri scolare, exemplu Cangurasul matematician.  

Rolul parintelui: sa ajute copilul sa vada in spatiu.

Pentru a ajuta copilul sa vada in spatiu si sa rezolve astfel de probleme eu propun 2 pasi:

joi, 28 noiembrie 2013

Poporul roman - portofoliu

Coperta


In clasa a III-a si a IV-a un loc aparte in creatiile celor mici il ocupa portofoliile.

Pentru ca ne apropiem de 1 Decembrie m-am gandit sa postez un portofoliu cu tema "Poporul roman - traditii si obiceiuri" realizat de copilul meu pentru materia Educatie civica - clasa a IV-a.  

Cei care au nevoie de idei pot gasi tot felul de detalii interesante.

vineri, 22 noiembrie 2013

Talent la desen pentru temele la limba romana sau matematica ?

Ceea ce m-a mirat pe mine (cea care nu se poate abtine sa nu compare scoala pe care am facut-o eu cu cea pe care o face copilul meu) este numarul mare de desene pe care copilul trebuie sa le faca in clasele I-IV.

Pentru un copil cu talent la desen, totul e floare la ureche. Mai mult, caietul sau proiectele lui sunt intotdeauna laudate de doamna invatatoare. O tema corecta si frumoasa va avea intotdeauna un punctaj mare, frumosul ne cucereste imediat pe toti.

Dar nu toti copiii nostri sunt niste mici Picasso. E ceva de facut?

vineri, 15 noiembrie 2013

O compunere pe baza unei "calatorii" pe internet


Ce faceti daca tema copilului este o compunere despre o tara din Europa?

Varianta 1: Nimic. Copilul povesteste ce a vazut in concediul cu parintii.
Varianta 2: Nimic. Nu face tema pe motiv ca el nu a vizitat o tara din Europa.
La varianta 3, sigur nu v-ati gandit: O "calatorie" pe internet. 

luni, 4 noiembrie 2013

Cum aflam de cate cifre e nevoie ...?


Exista probleme de matematica grele si probleme usoare, diferenta dintre cele doua o face "cheia" sau metoda de rezolvare. Mai pe romaneste, daca copilul a rezolvat o astfel de problema, macar o data va gasi solutia si data viitoare, chiar daca problemele se complica de la an la an.

Acesta este motivul pentru care m-am gandit sa postez acest tip de probleme:




Cate cifre ne trebuie pentru a scrie toate numerele de la 1 la 150?  

marți, 29 octombrie 2013

Proiect/ portofoliu de toamna - Cum putem face? (partea a II-a)




In postarea anterioara am povestit despre proiectul "Toamna", acum a venit randul portofoliului. Daca la proiect copilul este limitat de suprafata mica a cartonului, la portofoliu, partea de creativitate se poate stimula foarte mult, in functie de interesul copilului pentru tema data (si de cheful parintelui de a-l provoca la discutii pentru aparitia de idei noi!!!).

Dar despre ce putem discuta?



vineri, 25 octombrie 2013

Proiect / portofoliu de toamna - Cum putem face?



A venit toamna asa ca m-am gandit sa abordez un subiect de actualitate si anume proiectul / portofoliul ”Toamna”.

Anul acesta eu am scapat de venit cu idei noi pe aceeasi tema ”Toamna” (am adunat doar frunze ...), dar m-am gandit totusi, sa dau o mana de ajutor celor ”mai putin norocosi” :)




marți, 15 octombrie 2013

Metoda figurativa - Metoda grafica - Metoda segmentelor - Tipuri de probleme rezolvate




Metoda figurativa (sau metoda grafica) este o metoda matematica de rezolvare a problemelor, care face parte din programa scolara a claselor a a III-a si a IV-a. O puteti intalni si mai devreme, in culegeri sau la unele concursuri scolare.

Aceasta metoda presupune rezolvarea unei probleme prin figurarea datelor sub forma de linii, figuri sau diferite ale forme grafice.

miercuri, 9 octombrie 2013

Cum despartim corect in silabe? - DOOM


Fiecare dintre noi a trebuit sau va trebui sa raspunda la o astfel de intrebare a copilului. Unele cuvinte nu ne dau batai de cap, altele in schimb, ne cam fac sa cautam raspunsul buclucas.

Sa va spun povestea mea:

sâmbătă, 5 octombrie 2013

Cum aflam un termen al sirului? Cum adunam un sir de numere care nu sunt consecutive?


Zilele acestea am "luptat"  iar cu sirurile, asa ca m-am gandit sa va ofer o mica continuare axata pe doua directii:

1.  Cum aflam termenul ”n” al sirului?

(Exemplu:  Avem sirul:   3, 7, 11, 15, 19, ...  Care este termenul  100?

2. Cum putem aduna un sir de numere care nu sunt consecutive?

(Exemplu:  3 + 7 + 11 + 15 + 19 + ... + 51   =  ?)

vineri, 27 septembrie 2013

Cum retinem lunile anului care au 31 de zile? (Regula pumnului)





Mi-aduc aminte, ca in vremea copilariei, nu reuseam sa retin care luni ale anului au 31 de zile si care 30. Daca incepeam sa le insir pe toate aflam (dupa 5 minute) ce ma interesa, dar farmecul era sa spun imediat raspunsul.


Bunicul meu a fost cel care mi-a oferit solutia rapida: Regula pumnului. Eu doar am transmis-o generatiei urmatoare - copilului.

joi, 19 septembrie 2013

Cum adunam un sir de numere naturale consecutive in clasa a IV-a si un pic peste?


Adunarea unui sir de numere naturale, consecutive, copilul poate sa o intalneasca la clasa la capitolul ”Adunarea numerelor naturale”, la exercitii cu gruparea convenabila a termenilor (pentru a putea aduna mai usor) sau la concursuri scolare.

Un astfel de exercitiu arata cam asa:

1 + 2 + 3 + ... + 100 = ?  (suma lui Gauss)

Prima intrebare a parintelui este:
Poate copilul meu sa rezolve asa ceva in clasa a IV-a?

luni, 9 septembrie 2013

Clasa IV-a - Materii si alte informatii utile




Mai avem putin pana incepe un nou an scolar, iar copiii au inceput sa pomeneasca, fie numele unui coleg, fie intamplari haioase din anul scolar incheiat, iar de cele mai multe ori sunt curiosi sa afle ce ii asteapta in anul care va veni.

Iata cateva din intrebarile copiilor si ale noastre:

joi, 29 august 2013

Clasa a III-a - Materii si alte informatii utile





Clasa a III-a se apropie cu pasi repezi, copiii sunt curiosi ce vor face in acest an, dar cred ca mai nerabdatori sunt sa-si intalneasca prietenii.

Iata cateva informatii utile pentru parintii de scolari de clasa a III-a:

joi, 22 august 2013

Clasa a II-a - Materii si alte informatii utile


Vine clasa a II-a, copiii au mai crescut, acum stiu ce inseamna scoala, dar sunt curiosi ce vor face in clasa a II-a.


Iata cateva informatii utile pentru parintii de scolari de clasa II:

sâmbătă, 17 august 2013

Clasa I - Materii, manuale si alte informatii utile




Toamna se apropie cu pasi repezi, aceasta inseamna ca incepem sa ne intrebam cum va fi in clasa I, daca sunt sau nu mari modificari fata de clasa 0.


Iata cateva informatii utile pentru parintii de scolari de clasa I:



Ce materii se studiaza in clasa I?

joi, 8 august 2013

Clasa pregatitoare sau Clasa 0 - Materii, manuale si alte informatii utile


Clasa pregatitoare se apropie cu pasi repezi, aceasta inseamna ca numarul de intrebari legate de ”Cum va fi?”, creste invers proportional cu timpul ramas pana la inceputul anului scolar.

Iata cateva informatii utile pentru cei care pasesc in randul parintilor de scolari:

joi, 1 august 2013

Limba engleza - Parintii pot fi meditatori buni ai copiilor lor



In contextul global in care traim, limba engleza a devenit mai mult decat o materie pe care trebuie s-o invete copiii la scoala si anume o cerinta esentiala pentru viitorul lor.



Cum procedam, noi, parintii, pentru a-i ajuta?

joi, 25 iulie 2013

Structura anului scolar 2013-2014




In data de 15.07.2013, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 430, ORDINUL nr 3818 / 30.06.2013 privind structura anului scolar 2013-2014.


Anul scolar 2013-2014 are 36 de saptamani de cursuri structurate astfel:


miercuri, 10 iulie 2013

Educatia muzicala


In vacanta copiii au mult timp liber, ce ar fi sa folosim o parte din acest timp pentru ”EDUCATIE MUZICALA”.

File:Music lesson Staatliche Antikensammlungen 2421.jpg
O lecție de muzică în Grecia Antică
 (aprox. 510 î.Hr.) 

Prin educatie muzicala nu inteleg acea materie pe care o studiaza cei mici la scoala (si care, fie vorba intre noi, nu prea reuseste sa lase urme solide in cultura generala a unui copil fara implicarea parintilor), ci ma refer la muzica in general, muzica clasica in special, dar si alte genuri muzicale cu care pot fi familiarizati cei mici.



Cum putem face un copil sa iubeasca muzica?
Cel mai usor mod de a asimila cunostinte noi este prin joc (nu o spun eu, o spun specialistii si mare dreptate au). Pentru aceasta trebuie sa ne folosim la maxim imaginatia si eu va propun cateva idei:

miercuri, 3 iulie 2013

Cititul - tema de vacanta sau placere


Pentru ca a inceput vacanta, am zis sa abordez o tema de actualitate - cititul cartilor.


Da, stiu, cititul este o incercare grea pentru parinti si aici nu ma refer la a invata copilul sa citeasca, ceea ce este relativ usor in comparatie cu transmiterea placerii de a citi o carte.

Am trecut si eu prin aceasta ”lupta”, dar (zic eu!) am reusit ... si ... dat fiind ineditul unor situatii mi-am zis ca nu e rau sa vi le povestesc.



marți, 18 iunie 2013

Afisul - Cum putem face?

Afisul stim toti ce este, doar il vedem pe toate gardurile, ba pe unele dintre ele le-am si explicat copiilor nostrii, atunci cand era un eveniment pentru ei. Mai mult, in cartea de limba romana este lectia cu pricina.


Acum va intreb: Cati dintre noi am facut un afis???


Eu una nu m-am indeletnicit cu asa ceva, dar cand a venit copilul (stiti voi, ochisorii aceia rugatori)  si mi-a spus mama trebuie sa fac un afis, am stat pe ganduri... Sa intervin...? Sa stau in banca mea...?


Primul gand a fost sa o las in pace, am urmarit ideile ei puse pe schita si mi-am dat seama ca..., ar fi bine sa spun si eu cate ceva.


marți, 11 iunie 2013

Portofoliu - Fram, ursul polar








Acesta este un exemplu de portofoliu la limba romana pentru clasa a IV-a, realizat pe baza romanului ”Fram, ursul polar”, de Cezar Petrescu.



miercuri, 29 mai 2013

Ierbar scolar - Cum putem face?


Ierbarul scolar este o colectie de plante presate si uscate, care ofera copilului o experienta interesanta daca este abordat ca o provocare creativa.

Pentru orice ierbar trebuie sa parcurgem mai multi pasi:

1. Gasirea/ Adunarea planteloraici putem avea o multime de  variante:


luni, 20 mai 2013

Dicteu, tactare si dureri de cap la educatie muzicala


Dicteul melodic  =  dictarea data de doamna invatatoare la educatie muzicala (definitie dex).

Tactarea = datul din maini in timpul orei de muzica (definitie dex).

Durerea de cap = atunci cand copilul iti cere o mana de ajutor la muzica.


The Seeds of Love repetition
"The Seeds of Love" (English folk song)
sursa foto: Wikipedia

luni, 13 mai 2013

Metoda grafica si fractiile - clasa a IV-a



Pentru unele probleme cu fractii, cea mai usoara modalitate de rezolvare este metoda figurativa sau metoda grafica.


Iata un exemplu:

Dorel avea 63 de lei. Cu 2/3 din suma a cumparat un album de arta, iar cu 3/7 din banii ramasi o cutie de bomboane. Cati bani mai are Dorel? (Culegere de exercitii si probleme pentru clasa a IV-a - Mariana Mogos si Stefan Pacearca)

marți, 23 aprilie 2013

Clasa a II-a si a III-a - Probleme de matematica care ne dau batai de cap



Unele probleme de matematica, de clasa a II-a si a III-a, ne pun pe multi dintre noi intr-o ipostaza jenanta. De ce? Pana acum copilul era obisnuit ca noi sa stim totul si vine o amarata de problema si ne strica imaginea.


Cum e posibil?   
Realitatea este ca noi stim cum se rezolva problema, dar nu stim cum sa o ”traducem” pe intelesul copilului, adica in majoritatea cazurilor noi folosim ecuatiile cu necunoscute pe care ei abia le invata.

Care e solutia?

joi, 18 aprilie 2013

Clasa I - Dictarea

”Mami, mai imi dai o dictare! ”



Cum vi se pare o astfel de rugaminte? Desprinsa din carti despre copii perfecti?

sâmbătă, 13 aprilie 2013

Agenda de teme




Agenda de teme este o idee ce mi-a venit dupa indelungi discutii de tipul: ”Ce teme ai?” - ”Nu stiu, sun o colega.” ...  si  cand am obosit, am incercat sa gasesc solutii noi.



marți, 9 aprilie 2013

Matematica clasa a IV- a - Ecuatii complexe cu o necunoscuta



Ecuatiile complexe cu o necunoscuta, pun de multe ori probleme copiilor din clasa a IV. Ele arata cam asa:


{[(107 - 63 : X ) x 9 - 2] : 5 + 3 x 9 } x 4 - 12  = 800

Aceste ecuatii complexe sunt alcatuite din mai multe operatii matematice simple, dar marea bataie de cap este acel ”x” ascuns printre cifre si ordinea operatiilor.

marți, 2 aprilie 2013

Portofoliul, o tema pentru copii si parinti

Ce este un portofoliu?


Portofoliul este o mapa (dosar) cu informatii, desene, imagini, colaje etc. pe o tema data de obicei de un cadru didactic.

El este un prilej pentru copil sa invete lucruri noi, sa-si dezvolte creativitatea si sa-si creeze propriile lucrari de care sa fie mandru.



luni, 18 martie 2013

Probleme de matematica care se rezolva prin figurarea datelor


Metoda figurativa se studiaza, pe larg, in clasele a III-a si a IV-a si este o adevarata "bataie de cap".

Problemele care se rezolva cu ajutorul metodei figurative, adica prin figurarea datelor, pot fi si ele impartite in mai multe subcategorii (pe cele pe care le-am denumit eu, le gasiti intre ghilimele):


  • probleme cu capete si picioare - se intalnesc in culegeri si la concursuri scolare si se rezolva cu ajutorul desenelor - animale sau doar capete si picioare ale acestora (detalii in"Probleme de matematica cu capete si picioare")
  • "altfel" de probleme - se intalnesc in culegeri si la concursuri scolare. Pe acestea le voi exemplifica mai jos.