In clasa a IV-a ecuatiile (sau mai bine zis "aflarea termenului necunoscut" cum se numeste capitolul care le contine) mi-au dat o multime de batai de cap.
Noi, ca parinti, am putea imparti ecuatiile pe care le putem intalni in clasa a IV-a astfel:
1 - ecuatii simple cu o necunoscuta
ex.: a + 3000 = 5000, b - 1000 = 2000, 5000 - c = 2000
Le-am numit simple pentru ca scolarii nostri au inceput sa faca astfel de ecuatii din clasa a II-a, doar cifrele cu care opereaza au devenit mai complicate, adica au trecut de la numere de ordinul unitatilor 1, 2, etc la numere de ordinul miilor 3500, 7800 etc.
2 - ecuatii complexe cu o necunoscuta
ex.: {[(107 - 63 : X ) x 9 - 2] : 5 + 3 x 9 } x 4 - 12 = 800
Raspuns: 300 lalele
ex.
Aceste tipuri de probleme nu se rezolva cu ajutorul ecuatiilor decat de catre parinti :). Pentru detalii vezi articolul: Metoda figurativa - Metoda grafica - Metoda segmentelor - Tipuri de probleme rezolvate
II ecuatii cu mai multe necunoscute "clasice" - acest tip de ecuatii m-a pus de cateva ori in dificultate, deoarece in clasa a IV-a copiii nu aduna doi termeni care contin necunoscuta pentru ca nu stiu sa dea factor comun. Ele sunt o continuare din anii anteriori vezi articolul Clasa a II-a si a III-a - Probleme de matematica care ne dau batai de cap
Iata cateva exemple, rezolvate, de astfel de ecuatii de clasa a IV-a:
Exemplul 1:
a + b + c = 5000, a + b = 3000, b+c=3500
a=?, b=?, c=?
Rezolvare:
a + b + c = 5000
a + b = 3000
3000 + c = 5000 => c = 5000-3000 c = 2000
b + c = 3500
b + 2000 = 3500 => b = 3500-2000 b = 1500
a + b = 3000
a + 1500 = 3000 => a = 3000-1500 a = 1500
Verificare: a + b + c = 5000
1500 + 1500 + 2000 = 5000
Exemplul 2:
a+b=300, b+c=500, a+c=400
a=?, b=?, c=?
Stiu ca vreti sa scoateti o necunoscuta in functie de cealalta ex. a=300-b, dar STOP, vedeti ce am spus mai sus ei nu stiu sa adune sau sa scada necunoscute, deci cautam alta varianta:
- adunam cele trei ecuatii:
a+b + b+c + a+c = 300+500+400
a+b+b+c+a+c = 1200,
la sfarsitul clasei a III-a copiii au invatat comutativitatea sub forma unei reguli de calcul rapid "Daca se schimba ordinea termenilor suma ramane aceeasi." si o recapituleaza in clasa a IV (Matematica, manual pentru clasa a IV-a Stefan Pacearca si Mariana Mogos, Editura Aramis, pag. 22)
deci putem scrie ecuatia, regrupand termenii:
a+b+c + a+b+c = 1200,
pentru a face totul mai usor, eu obisnuiesc sa pun paranteze, adica (a+b+c) + (a+b+c) = 1200 - pas optional
se observa ca avem aceeasi suma scrisa de doua ori, in functie de nivelul copilului, putem scrie direct
2 x (a+b+c) = 1200, tratand suma ca pe o necunoscuta oarecare, deci a+b+c=1200 : 2 = 600
sau putem detalia
daca a+b+c = x, atunci a+b+c + a+b+c= x+x= 2x = 1200 (transformarea x+x= 2x, are la baza informatiile parcurse in clasa a III-a cand au invatat ca inmultirea este o adunare repetare) deci x= 1200 : 2 =600
acum ca am aflat a+b+c=600, luam cate o ecuatie de mai sus, cum ar fi a+b=300 si aflam necunoscutele pe rand, cam asa:
300 + c = 600 => c=600-300 c = 300
b+c = 500, b+300 = 500 => b=500-300, b = 200
a+b=300, a+200=300 => a=300-200, a = 100
Este foarte posibil ca o parte din exemple sa depaseasca nivelul manualului si sa se apropie de nivelul anumitor concursuri scolare, dar pot fi rezolvate cu ajutorul cunostintelor din clasa.
Le-am numit complexe pentru ca ecuatiile sunt foarte lungi (adica cu multi termeni) si copilul se incurca datorita faptului ca nu aplica corect principiul "mersului invers".Vezi articolul Matematica clasa a IV-a - ecuatii complexe cu o necunoscuta.
Un caz particular ar fi diferite probleme care se pot rezolva printr-o singura operatrie, dar de obicei se foloseste metoda "mai multor operatii diferite - 2/3/4".
ex. Intr-o florarie se aduc in prima zi 200 de lalele, in a doua zi se aduc 300 de lalele. Cate lalele s-au vandut in a treia zi daca la sfarsitul zilei mai erau in florarie 200 lalele?
Rezolvare :
A) Prin metoda cel mult trei operatii de ordine diferite:
1.Cate lalele s-au adus in primele doua zile?
200+300=500 (lalele)
2. Cate lalele s-au vandut?
500-200=300 (lalele)
Raspuns: 300 lalele
B) Printr-o singura operatie
1. Cate lalele s-au vandut?
200+300-200=300
Raspuns: 300 lalele
In mod concret cazul particular ar fi scrierea datelor problemei sub forma unei ecuatii (adica intr-un fel rescriem varianta B). Atunci avem:
200 + 300 - a = 200
500-a=200
a=300
Eu consider ca aici dificultatea pentru copil este intelegerea datelor problemei, pentru ca ecuatiea rezultata este simpla.
3 - ecuatii complexe cu mai multe necunoscute
In primul rand vreau sa fac urmatoarea precizare pentru cei care nu tin pasul zi de zi cu materia predata, ca va veti intalni cu doua situatii distincte la aceste ecuatii cu mai multe necunoscute:
I - ecuatii cu mai multe necunoscute care se rezolva cu ajutorul metodei figurative
ex.
Mama si Irina au impreuna 35 ani. Stiind ca mama are de 6 ori varsta Irinei, sa se afle cati ani au fiecare.
Aceste tipuri de probleme nu se rezolva cu ajutorul ecuatiilor decat de catre parinti :). Pentru detalii vezi articolul: Metoda figurativa - Metoda grafica - Metoda segmentelor - Tipuri de probleme rezolvate
II ecuatii cu mai multe necunoscute "clasice" - acest tip de ecuatii m-a pus de cateva ori in dificultate, deoarece in clasa a IV-a copiii nu aduna doi termeni care contin necunoscuta pentru ca nu stiu sa dea factor comun. Ele sunt o continuare din anii anteriori vezi articolul Clasa a II-a si a III-a - Probleme de matematica care ne dau batai de cap
Iata cateva exemple, rezolvate, de astfel de ecuatii de clasa a IV-a:
Exemplul 1:
a + b + c = 5000, a + b = 3000, b+c=3500
a=?, b=?, c=?
Rezolvare:
a + b + c = 5000
a + b = 3000
3000 + c = 5000 => c = 5000-3000 c = 2000
b + c = 3500
b + 2000 = 3500 => b = 3500-2000 b = 1500
a + b = 3000
a + 1500 = 3000 => a = 3000-1500 a = 1500
Verificare: a + b + c = 5000
1500 + 1500 + 2000 = 5000
Exemplul 2:
a+b=300, b+c=500, a+c=400
a=?, b=?, c=?
Stiu ca vreti sa scoateti o necunoscuta in functie de cealalta ex. a=300-b, dar STOP, vedeti ce am spus mai sus ei nu stiu sa adune sau sa scada necunoscute, deci cautam alta varianta:
- adunam cele trei ecuatii:
a+b+b+c+a+c = 1200,
la sfarsitul clasei a III-a copiii au invatat comutativitatea sub forma unei reguli de calcul rapid "Daca se schimba ordinea termenilor suma ramane aceeasi." si o recapituleaza in clasa a IV (Matematica, manual pentru clasa a IV-a Stefan Pacearca si Mariana Mogos, Editura Aramis, pag. 22)
deci putem scrie ecuatia, regrupand termenii:
a+b+c + a+b+c = 1200,
pentru a face totul mai usor, eu obisnuiesc sa pun paranteze, adica (a+b+c) + (a+b+c) = 1200 - pas optional
se observa ca avem aceeasi suma scrisa de doua ori, in functie de nivelul copilului, putem scrie direct
2 x (a+b+c) = 1200, tratand suma ca pe o necunoscuta oarecare, deci a+b+c=1200 : 2 = 600
sau putem detalia
daca a+b+c = x, atunci a+b+c + a+b+c= x+x= 2x = 1200 (transformarea x+x= 2x, are la baza informatiile parcurse in clasa a III-a cand au invatat ca inmultirea este o adunare repetare) deci x= 1200 : 2 =600
acum ca am aflat a+b+c=600, luam cate o ecuatie de mai sus, cum ar fi a+b=300 si aflam necunoscutele pe rand, cam asa:
300 + c = 600 => c=600-300 c = 300
b+c = 500, b+300 = 500 => b=500-300, b = 200
a+b=300, a+200=300 => a=300-200, a = 100
Este foarte posibil ca o parte din exemple sa depaseasca nivelul manualului si sa se apropie de nivelul anumitor concursuri scolare, dar pot fi rezolvate cu ajutorul cunostintelor din clasa.
28 de comentarii:
Va rog explicati-ne cum sa rezolvam astfel de ecuatii
100-2x2x8-(35:a+15):4=63
[352-(29x5+5xa:5)]:2+56x13=796
Am raspuns la cealalta postare unde ati introdus acelasi comentariu.
Multumim foarte mult pentru ajutor.
cum rezolvam astfel de exercitiu varog 124+2+x<253
cum rezolam problema asta varug 124+2+x<253 si cum vad raspunsul varog
124+2+x<253
126+x<253
x<253-126
x<127
Aceasta inecuatie o puteti explica cu ajutorul ecuatiilor. Daca in locde <, ar fi fost = cum ar rezolva exercitiul...
Raspunsul il vedeti mai sus.
cum gasesc termenul necunoscut la acest exercitiu sicum al rezolvam terog ca nu al stim 124+2+x<253
terog mai am sieu doua exerciti si nustiu cum sa le rezolv n+{148x6}=1000 si urmatuarea est x-{148x2}<8
n+{148x6}=1000 x-{148x2}<8
cum rezolv aceasta problema n+{148x6}=1000
Am si eu o problema de rezolvat cu Plan si Rezolvare. Te rog sa ma ajuti.
Suma a patru numere este 923. Daca primul numar este 512 , al doilea jumatatea primului , iar al treilea este cu 119 mai mare decat triplul numarului al patrulea , afla numerele.
1 supra 5 din x+24 prima zi, 1 supra 4 din r1+24 a doua zi, 1 supra 3 din r2+24 a treia zi.(nu a ramas nimic). x=?,prima zi=?,a doua zi=?,a treia zi=?
Metoda prin care se rezolva aceasta problema este descrisa pe larg in postarea - "Metoda mersului invers (cu un pic de metoda figurativa si niste fractii) - probleme de matematica rezolvate."
Va rog sa imi raspundeti si mine la ecutia: (12+X)+14=4*X+4=4*X-4
Mã poteți ajuta vã rog: 36÷g-4+h:5=0
Va rog sa imi spuneti cum rezolv (19-y)+(y+1)=19
Va rog sa imi spuneti cum rezolv (19-y)+(y+1)=19
x+y=5150
y+z= 11888
afla x+3xy+2xz=
imposibil
dupa parerea mea e o propozitie falsa, deoarece obtii 20=19
x+x+y+z=624
x=?
z=?
y=?
Rezolvare va rog:2a+2b=4,6 si 5a+5b=11.2; a=?;b=?
Definiti schita si demonstrati pe scurt: O operastudiata apartine acestei speci literare . ajutatima va rog
Cum rezolv problema Suma a trei numere este 71459. Suma primelor doua numere este 39033,iar suma ultimelor doua este 56 034. Care sunt cele trei numere?
a+b+c=71459
a+b=39033, deci 39033+c=71459, c= ...
b+c=56034, deci a+56034=71459, a= ...
b se afla din a+b=39033
Succes!
Ecuatia data nu are radacini reale
va rog frumos mă ajutați la o problemă a+b=12000 (a+300)+b=? a+(b+500)=?
Trimiteți un comentariu
Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.