miercuri, 23 aprilie 2014

Realizeaza un memorator de matematica pentru copilul tau inainte de evaluare


Poti sa-ti ajuti copilul realizand un memorator la matematica, simplu si rapid, pentru clasa a II-a sau a IV-a.


La ce e bun un astfel de memorator?



El ajuta copilul sa-si aminteasca notiunile invatate, dar (unele) uitate si ofera siguranta acestuia ca a recapitulat toata materia, temeinic.

Eu am realizat unul la finalul clasei a IV-a din dorinta de a ajuta copilul sa inceapa clasa a V-a fara lacune. (Noi am scapat de evaluare deoarece nu am facut parte din esantion.)

Am folosit un caiet de matematica studentesc si am scris de mana partea teoretica adaugand si cate un exercitiu (care trebuia rezolvat) pentru exemplificare, iar uneori exercitiul era foarte greu pentru a fi sigura ca isi aminteste si lucrurile mai complicate. (Nu e varianta cea mai simpla, dar a meritat, zic eu.)

Acum timpul este scurt, de aceea iti recomand sa te opresti la partea teoretica deoarece sunt sigura ca si doamna invatatoare recapituleaza cu copiii diverse exercitii in ton cu evaluarea care urmeaza.


Eu am procedat astfel:

1. Am luat toate manualele din clasele I-IV pe care le-a parcurs la scoala si le-am schematizat

Daca ai nevoie pentru clasa a II-a iti este mai greu datorita problemelor cu manualele pe noua programa.

Prima data am studiat cuprinsul manualului din fiecare an. Motivul este acela ca notiunile se repeta si copilul nu are nevoie in clasa a II/ IV sa reia lucrurile la nivelul anterior ci doar sa fie sigur ca nu a scapat ceva predat in anii anteriori.

Am identificat capitolele care se repeta si le-am folosit pentru crearea scheletului. Mi-am dat seama ca anumite notiuni sunt "strecurate" la diferite capitole si atunci am luat manualele la rasfoit.

Partea cea mai grea a fost cea in care am scos informatiile, schematic din fiecare carte: Titlul capitolului, notiuni (ex. predecesor, numar par, fractie etc.).

Pentru a cauta notiunile teoretice trebuie sa fii atent la chenare si propozitii scrise cu alte culori, toate notiunile noi sunt evidentiate, atunci cand sunt recapitulate ele nu mai sunt asa evidente si le poti scapa, iti fac aceasta precizare deoarece nu cred ca ai timp sa citesti din scoarta in scoarta patru manuale. De exemplu: ordinul (1-unitati, 2-zeci, etc.) este foarte bine evidentiat in clasa a III-a, dar in clasa a IV-a aceste notiuni sunt reluate printr-un desen, iar in manual sunt o multime de imagini inserate.

Si nu uita de dictionarul matematic de la sfarsitul manualelor pentru clasa a III-a si a IV-a iti poate fi si acela de folos.

Atunci cand ai la dispozitie "tehnica" necesara, totul se poate rezolva rapid astfel:
- scanezi paginile de cuprins (.pdf nu fotografie);
- convertesti .pdf-ul in .doc si gata ai lista capitolelor in cateva minute. Apoi le aranjezi in pagina cum iti place pentru a crea memoratorul.



2. Am creat memoratorul 

Am luat capitolele mari si le-am asezat in ordinea manualului cel mai avansat, in cazul meu clasa a IV-a.

Eu am folosit un set de culori, exemplu rosu = definitii, albastru = titlu, exercitii. Foloseste ce iti place si ce crezi ca atrage atentia, daca nu doresti culori (din motive de imprimanta sau altele) poti folosi chenare, sublinierea notiunilor sau alte metode de a atrage atentia. Altfel totul devine prea monoton si copilul va avea dificultati in a parcurge materialul.

Daca ai timp si doresti poti adauga si cate un exemplu, chiar si un exercitiu rezolvat sau cu spatii goale pentru a-l rezolva copilul.

Daca ai realizat rapid schematizarea cu ajutorul "tehnicii", poti continua in aceeasi maniera si adaugarea notiunilor:
- fotografiaza cu ceva (telefon/ aparat de fotografiat etc)  partile din carte pe care vrei sa le pui in memorator;
- incarca fotografiile pe calculator;
- in fisierul word (deja creat cu titlul capitolelor) lipeste fotografiile la locul potrivit.

Atentie! Unele capitole din manual au asterisc (*) sau poarte denumirea de "Extinderi". Aceasta inseamna ca nu sunt obligatorii, deci nu te ingrijora daca copilul tau nu le-a parcurs. Copilul meu a facut manualul integral si de aceea am inclus totul in memoratorul meu.

Stiu ca este putin de lucru, dar iti ajuti foarte mult copilul.

Iata cum a aratat varianta mea (a fost o sinteza nu am stat sa copiez fraze):





Iata ce lucruri interesante poti crea cu ajutorul "tehnicii":



Imaginile folosite sunt capturi foto cu telefonul mobil din manualele pe care le-am avut noi: Matematica, manual pentru clasa I, Stefan Pacearca si Mariana Mogos, Editura Aramis; Matematica, manual pentru clasa a II-a, Stefan Pacearca si Mariana Mogos, Editura Aramis;  Matematica, manual pentru clasa a III-a, Stefan Pacearca si Mariana Mogos, Editura Aramis;  Matematica, manual pentru clasa a IV-a, Stefan Pacearca si Mariana Mogos, Editura Aramis. Fotografiile sunt descarcate pe calculator, iar paginile sunt create in Paint. (Le-am realizat doar pentru exemplificare si pot fi incomplete). 


Intotdeauna mai exista si o a treia varianta:

Creaza memoratorul impreuna cu cel mic astfel:
- tu faci scheletul cu titlul capitolelor;
- deschideti toate manualele la capitolul respectiv, chiar daca trateaza numerele de la 0 la 30 si copilul le-a invatat pana la 1.000.000;
- gasiti impreuna notiunile teoretice utile sau uitate;
- scrieti totul intr-un caiet, pe foi sau chiar pe calculator.          



3. Foloseste memoratorul la recapitulare

Discuta cu copilul tau pentru a vedea daca este ceva in memorator de care nu-si aduce aminte sau ceva ce nu a inteles bine la momentul predarii.

Asigura-te ca stie notiunile de tipul cu cat este mai mic/ mai mare si de atatea ori mai mic/ mare pentru cei mai mari. Acestea si multe altele se folosesc in exercitii si probleme si copilul poate calcula corect, dar daca nu intelege bine ce i se cere atunci greseste.

Cu ajutorul memoratorului, am constatat ca al meu copil a uitat unele lucruri din categoria celor simple, cele complicate se repeta mai des de catre doamna. Un alt fenomen pe care l-am intalnit este acela al confuziei intre doi termeni exemplu: predecesor/ succesor cine este inainte si cine dupa.

Mai mult exista proprietati ale adunarii sau inmultirii care se predau foarte devreme (exemplu: in clasa a doua se da definitia comutativitatii - daca la adunare se schimba locul termenilor suma ramane neschimbata - dar nu se da denumirea de "comutativitate" se trateaza ca pe o informatie care trebuie retinuta.) si este posibil ca acestea sa nu fie foarte bine insusite in vederea utilizarii in exercitii.

Un alt avantaj al memoratorului este acela ca pregateste copilul (mai ales in clasa a IV-a) cu faptul ca si la matematica trebuie sa invete "teorie". In clasa a V-a notiunile teoretice sunt multe si grele, iar daca nu sunt insusite temeinic atunci copilul va acumula goluri si va intampina dificultati mai tarziu.


Actualizare 2016:

In prezent exista pe piata memoratoare, deci puteti alege (din pacate nu le cunosc continutul):





Si nu numai la matematica, ci si la limba romana:





2 comentarii:

  1. ce rest obtinem la impartirea sumei sfertului,jumatatii,dublului,rasturnatului,triplului si treimi lui 264,la 3 ?

    RăspundețiȘtergere

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.

Vrei sa imi citesti postarile direct in casuta ta postala?