luni, 12 mai 2014

Planifica studiul limbii engleze chiar daca apelezi la meditator sau cursuri


De ce un copil trebuie sa invete engleza ? Poate intrebarea ti se pare extrem de simpla. Cu un raspuns de genul "Ii va trebui mai tarziu.", te-ai apucat sa dai o multime de bani pe meditatii sau cursuri.

Nu o sa-ti spun ca nu este bine, dar multi copii au fost la meditatii/ cursuri si ... cam degeaba. Motivul este acela ca noi, parintii, nu insistam pe finalitatea studiilor adica "In ce scop studiaza limba engleza?"

De aici trebuie pornit atunci cand vrei sa investesti sau sa iti ajuti copilul sa invete. Atunci cand stii ce vrei sa faca cu limba engleza, poti sa iti gandesti investitiile si sa-ti stabilesti obiective concrete, poti sa cauti cursurile potrivite sau sa alegi cel mai bun meditator pentru cel mic.

Iata cateva idei:

1. Limba engleza trebuie invata ca o materie importanta in clasa a VI-a este subiect la evaluare si se doreste introducerea in evaluarea din clasa a VIII-a.

Daca vreau sa stie copilul engleza pentru nivelul scolii, atunci nu trebuie decat sa-l urmaresc daca invata temeinic.
Ce trebuie sa invete gasesti cu usurinta in programele scolare si in manuale

Atingerea acestui obiectiv o verifici cu ajutorul calificativelor/ notelor obtinute la scoala si nu numai. 

Nu esti convins ca se face treaba buna la scoala? Atunci poti verifica nivelul de cunostinte cu ajutorul concursurilor scolare (ex. Cangurul lingvist, Evaluarea in educatie etc.). In cazul in care nu se organizeaza in scoala atunci cauta subiectele si baremele de corectare pe internet. Copilul rezolva testul si tu verifici daca raspunsurile sunt corecte. Atentie ca unele subiecte pot depasi nivelul clasei, dar nu strica sa fie copilul putin peste.

Daca nu te pricepi, vorbeste cu o doamna profesoara sa-l testeze pentru a vedea ce nivel are copilul si prezenta eventualelor goluri. 

Atunci cand copilul are rezultate frumoase, nu stiu de ce trebuie sa platesti meditatii, doar pentru ca alti parinti o fac nu inseamna ca e si eficient.

Daca copilul a pierdut startul sau are goluri in cunostinte atunci cauta o doamna profesoara care sa-l aduca intai pe linia de plutire si stabilesti apoi ce doresti sa faca mai departe (aici este nevoie de meditatii stil scoala).


2. Limba engleza trebuie invata peste nivelul scolii pentru a comunica eficient cand: 
  • merge intr-o tara straina si doreste sa se descurce in limba engleza pentru strictul necesar; 
  • vorbeste cu oameni care vin in tara noastra - aici depinde in ce calitate (copil, adult), dar nu intru in prea multe detalii; 
  • are nevoie sa citeasca in engleza texte explicative; 
  • trebuie sa scrie in engleza - nivel corespondenta cam atat se cere la majoritatea job-urilor.

In cazul acesta, ce trebuie sa invete se afla tot cu ajutorul programelor scolare deoarece ele urmaresc in mod stiintific atingerea unui nivel recunoscut international. (Partea mai dificila este faptul ca programele pentru clasele V-VIII eu nu le-am gasit, dar daca vrei, poti face altfel: cauta catalogul manualelor scolare, alegeti un tip de manual si vezi cuprinsul acestuia pentru toti anii de studii doriti.) 

Mai mult, accentul trebuie pus pe conversatie (nu este suficient ceea ce se face intr-o clasa cu aprox 25-30 elevi). Pentru conversatie sunt mai putin utile meditatiile stil scoala si mai mult cursurile in care accentul se pune pe a comunica unul cu celalalt si cu profesorul sau cluburile de conversatie. Nu poti sa-l dai la astfel de cursuri, utilizeaza televizorul si/sau internetul, conteaza foarte mult sa-si obisnuiasca urechea cu accentul corect.


Pentru a se obisnui cu constructia frazelor din limba engleza, poti sa-l ajuti cumparandu-i carti de povesti cu activitati sau poti sa-i pui desene animate si sa-l ajuti sa invete cantecele.



3. Limba engleza trebuie invata "la perfectie"

Aici lucrurile se complica. Deoarece limba engleza ca si limba romana poate fi cunoscuta la un nivel mediu sau la un nivel inalt (asa cum este necesar pentru a citi literatura in limba engleza sau pentru a frecventa o universitate cu predare in limba engleza, in tara sau afara).

Parerea mea este aceea ca nivelul scolii nu permite acumularea unui numar suficient de cunostinte la varsta frageda pentru a putea ajunge la sfarsitul liceului la un nivel inalt de cunoastere.

Cum stabilesti nivelul inalt? Cu ajutorul clasificarii internationale (aceasta porneste de la A, iar din cate stiu eu la liceu se vizeaza nivelul B - care corespunde unui nivel intermediar si nu avansat pentru care avem C).



Eu am optat pentru varianta a treia.

In acest scop am facut un plan care are ca referinta mai putin programa scolara (dar folosesc in continuare rezultatele scolare ca o prima verificare) si mai mult examenele organizate de Cambridge. Motivul gasesc suficiente informatii si materiale realizate stiintific pentru a organiza invatarea si tot timpul am o varianta de rezerva in furnizorii de cursuri in acest domeniu.

Verificarea o voi realiza cu ajutorul examenelor KET, PET si FCE pentru scolari, pe care vreau sa le sustina copilul pana la finalul clasei a VIII.

Puteam incepe mai devreme, cu examenele YLE (Young Learners), dar m-am informat tarziu (clasa a IV-a, desi auzisem eu ceva de prin clasa a III-a si nu i-am dat suficienta atentie). Aceste testari sunt organizate pentru copii cu varste cuprinse intre 7 si 12 ani  si sunt impartite pe trei niveluri de dificultate: Starters (A1), Movers (A1) si Flyers (A1/A2) - eu zic ca pot fi  trecute cu brio, in clasele I-IV, cate unul pe an incepand din clasa a II-a. 


Un avantaj important este faptul ca participarea la oricare examen nu este conditionata de existenta certificatului pe nivelul anterior. 

Poate planificarea mea este prea optimista, dar KET-ul  il vom da sigur anul acesta, cu toate ca olimpiada "m-a sabotat". A facut deja copilul o simulare cu rezultate foarte bune si sper sa nu ne scada prea mult pauzele.

Atunci cand o sa vad ca am abateri de la planul propus o sa ajustez obiectivele in functie de situatie, dar fara a renunta la ceea ce este mai important atingerea nivelului dorit. 

Nu uitati ca orcine munceste trebuie rasplatit! Asa ca trebuie sa planificati si recompense (voua nu va plac bonusurile la servici?). Copilul va fi mai motivat sa munceasca daca va sti ca efortul lui va fi sustinut cu ceva mai concret, mai aproape de dorintele lui, nu doar cu "vei vedea tu ce bine iti va prinde mai tarziu".

Ce parere aveti? Mai are cineva un plan asemanator?



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.