 Conform OMEN 3418/19.03.2014 in anul scolar 2014-2015 intra in vigoare noua programa pentru clasa a II-a (programele pentru clasa pregatitoare si clasa I se aplica deja din acest an scolar).
Conform OMEN 3418/19.03.2014 in anul scolar 2014-2015 intra in vigoare noua programa pentru clasa a II-a (programele pentru clasa pregatitoare si clasa I se aplica deja din acest an scolar).
Parintii de scolari de clasa I este bine sa se informeze din timp. O privire rapida e recomandata si parintilor care au copii in clasa 0, daca doresc sa fie la curent cu noutatile. Parintii elevilor care sunt acum in clasa a II-a pot urmari mult mai usor prezentarea deoarece stiu deja materia.
Modificarile sunt substantiale in sensul ca se incepe mai devreme studierea unor notiuni importante, dar cred ca mai bine va prezint capitolele comparativ.
Capitolul: Numere
| 
Noua programa | 
Vechea programa | 
| 
Numerele naturale 0-1000:  
recunoaştere, formare,
  citire, scriere, (cu cifre şi litere) comparare, ordonare, numere
  pare/impare:  
- de la 0 la 100  
- de la 100 la 1000  | 
Numerele naturale de la
  0 la 100:  
formare,
  scriere, citire, comparare, ordonare.  
- de la
  0-30  
- de la
  30-100 
Numerele naturale mai mari decât 100 şi mai mici decât
  1000: 
 formare, scriere, citire, comparare, ordonare.  | 
Se observa din prima parte ca se vor studia numerele naturale pana la 1000 asa cum se facea si pana acum, deci in aceasta parte nu vad modificari (notiunile "numere pare/ impare" existau, dar nu sunt scrise in partea aceasta a programei - vezi partea desfasurata).
| 
Noua programa | 
Vechea programa | 
| 
Adunarea şi scăderea în concentrul 0 – 1000, fără trecere peste ordin | 
Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul
  0-100. 
• terminologia specifică: termen, sumă, “cu atât mai
  mult”, “cu atât mai puţin”;  
• în concentrul 0-30, fără şi cu trecere peste ordin;  
• în concentrul 0-100, fără şi cu trecere peste ordin;  
• evidenţierea unor proprietăţi ale adunării   (comutativitatea, *asociativitatea, element neutru),  
fără terminologie şi paranteze rotunde;  
Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul
  0-1000.  | 
Chiar daca noua programa nu a mai scris in detaliu aspectele de la acest punct, in partea desfasurata le regasiti cu usurinta.
Si iata marile surprizele:
| 
Noua programa | 
Vechea programa | 
| 
Înmulţirea în concentrul 0-100  
Evidenţierea proprietăţilor
  înmulţirii (comutativitate, asociativitate, element neutru - fără precizarea
  terminologiei)  
Împărţirea cu rest 0 în concentrul 0-100  
Proba înmulţirii. Proba
  împărţirii  
Fracţii: ½ (jumătate/doime), ¼ (sfert/pătrime)  
Fracţii echivalente: ½= 2/4  | 
----- | 
Deci tabla inmultirii o sa va "amuze" cu un an mai devreme, despre fractii nu stiu ce sa spun ele mie mi-au dat destul de multa bataie de cap in clasa a IV-a. Poate studiate treptat, cate putin in clasa a II-a, restul mai tarziu, se acumuleaza mai usor.
Ca o consecinta si problemele pe care le vor rezolva copiii vor fi mai grele:
| 
Noua programa | 
Vechea programa | 
| Probleme care se rezolvă prin una, două sau mai multe operaţii de adunare şi/sau scădere, înmulţire, împărţire | Probleme care se rezolvă printr-o operaţie *Probleme care se rezolvă prin cel puţin două operaţii | 
* - asteriscul provine de la marcajul "extindere" care insotea anumite capitole care nu erau considerate obligatorii.
Capitolul: Figuri si corpuri geometrice
| 
Noua programa | 
Vechea programa | 
| 
Figuri şi corpuri geometrice 
Figuri plane / 2D  
Pătrat, dreptunghi,
  triunghi, cerc, semicerc: axa de simetrie  
Corpuri/ 3D  
Cub, cuboid, cilindru, sferă, con: construcţie după desfăşurare
  dată  | 
Elemente intuitive de geometrie: 
- forme plane: pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc;  
- interiorul şi exteriorul unei figuri geometrice;  
- forme spaţiale: cub, sferă, cilindru, con *cuboid
  (paralelipiped dreptunghic), fără terminologie.  | 
La acest capitol remarc prezenta semicercului si a axei de simetrie pentru figurile plane si constructia dupa desfasurare pentru corpurile 3D. Constructia dupa desfasurare se gasea in unele probleme specifice concursurilor scolare.
Capitolul: Masurari
| 
Noua programa | 
Vechea programa | 
| 
Măsurări  
Lungime 
Unităţi standard:
  metrul, centimetrul, milimetru  
(1m = 1000 mm);  
Instrumente de măsură:
  metrul de tâmplărie, panglica de croitorie, ruleta  
Capacitate  
Unităţi standard:
  litrul, mililitrul (1l = 1000ml)  
Masă  
Unităţi standard:
  kilogramul, gramul  
(1 kg = 1000 g);  
Instrumente de măsură:
  cântarul, balanţa  
Timp  
Ora (1 oră = 60 de
  minute; 5 minute; jumătatea de oră, sfertul de oră),  
Ziua (ieri,
  alaltăieri, mâine, poimâine), săptămâna, luna, anul (calendarul)  
Anotimpurile: lunile
  corespunzătoare  
Instrumente de măsură:
  ceasul  
Bani  
Leul: bancnote de 200
  de lei, 500 de lei  
Euro (1 euro = 100 de
  cenţi) monede şi bancnote  
Schimburi echivalente valoric în concentrul 0-1000 | 
Măsurări folosind etaloane
  neconvenţionale. 
Unităţi de măsură:  
- unităţi de măsurat lungimea: metrul;  
- unităţi de măsurat capacitatea: litrul;  
- unităţi de măsurat masa: kilogramul;  
- unităţi de măsură pentru timp: ora, minutul, ziua,
  săptămâna, luna;  
- monede.  
• Utilizarea instrumentelor de măsură adecvate: metrul,
  rigla gradată, cântar, balanţa. | 
Si la acest capitol programa se imbogateste. Din tabel se poate observa prezenta, in plus, a unor submultipli cum ar fi milimetrul, centimetrul, mililitrul, gramul.
La partea referitoare la bani remarc prezenta monedelor UE, care se studiau in clasa a III-a.
Un nou capitol: Date
| 
Noua programa | 
Vechea programa | 
| 
Date  
Organizarea şi
  reprezentarea datelor (tabele,
  grafice cu bare) | 
--- | 
Acestea sunt modificarile cu care am vrut sa va atrag atentia, dar cel mai bine este sa cititi noua programa deoarece veti gasi detalii interesante si veti intelege mai bine dezbaterile pe baza acestui subiect care sigur vor aparea inaintea inceperii anului scolar.
Un alt aspect important este acela ca pe internet se gasesc foarte multe resurse - exercitii / probleme, rezolvari, idei - iar multi autori nu vor putea sa le actualizeze. Acesta este un alt motiv pentru care este bine sa stiti ce modificari au avut loc (spre exemplu inmultirea se studia in clasa a III-a deci atunci cand veti dori informatii pe acest subiect, cautati-le la clasa a II-a, dar daca nu le gasiti atunci incercati la clasa a III-a). 
Actualizare: 23.05.2014
Daca asa arata manualul, cum este imaginea aceasta de pe portalul SEI, atunci am ramas fara cuvinte ...
 
2 comentarii:
Destul de rau si de greu pare, tinand cont ca abia se descurca la adunari si scaderi cu trecere peste ordin.
Vai de ei , de noi si de invatatori!
poate schimba ceva, caci aceasta serie a prins numai lucruri noi si dificile: clasa pregatitoare, programa extinsa clasa I, a II-a...
Rusine celor care fac astfel de lucruri si nu se pricep!
Cred ca va fi un an cu adevarat dificil pentru copilasii care trec clasa a II-a si vor avea multa nevoie de ajutorul doamnei si al parintilor, in conditiile in care nici pana acum nu este totul limpede cu manualele.
Trimiteți un comentariu
Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.