Metoda figurativa (sau metoda grafica) este o metoda matematica de rezolvare a problemelor, care face parte din programa scolara a claselor a a III-a si a IV-a. O puteti intalni si mai devreme, in culegeri sau la unele concursuri scolare.
Aceasta metoda presupune rezolvarea unei probleme prin figurarea datelor sub forma de linii, figuri sau diferite ale forme grafice.
Metoda segmentelor este de fapt tot metoda figurativa, dar se refera doar la problemele in care reprezentarea datelor problemelor se face cu ajutorul segmentelor.
Metoda segmentelor este de fapt tot metoda figurativa, dar se refera doar la problemele in care reprezentarea datelor problemelor se face cu ajutorul segmentelor.
Pentru exemplificare, voi prezenta rezolvarea unei probleme, atat prin metoda grafica cat si algebric:
Exemplu 1:
Mama si Irina au impreuna 35 ani. Stiind ca mama are de 6 ori varsta Irinei, sa se afle cati ani au fiecare.
Var. 1 - metoda grafica
Figurarea datelor - pentru varsta Irinei vom desena un segment, iar pentru varsta mamei vom desena 6 segmente unite astfel:
Mama si Irina au impreuna 35 ani. Stiind ca mama are de 6 ori varsta Irinei, sa se afle cati ani au fiecare.
Var. 1 - metoda grafica
Figurarea datelor - pentru varsta Irinei vom desena un segment, iar pentru varsta mamei vom desena 6 segmente unite astfel:
Dupa cum vedem in total sunt 6 segmente (mama) + 1 (Irina) = 7 segmente (sau parti)
pentru a afla o parte calculam 35 : 7 = 5 , pentru ca o parte este chiar varsta Irinei, atunci Irina = 5 ani,
varsta mamei o putem calcula in doua moduri:
fie 35-5=30 ani
fie 6 parti x 5 = 30 ani
Var. 2 - algebrica
Notam cu x varsta Irinei,
x + 6x = 35
7x = 35
x = 35:7
x=5 ani (Irina),
35-5=30 (mama)
In rezolvarea algebrica am folosit factorul comun (pentru a aduna x+6x), care face parte din materia de clasa a V-a. Acesta este motivul pentru care ”se complica” copiii, nu au toate cunostintele pentru a rezolva algebric ... asa cum ne place noua parintilor.
Tipuri de probleme
In cadrul acestei metode grafice sunt o multime de tipuri de probleme, iar o parte dintre ele voi incerca sa le prezint mai jos, rezolvate.
1) Andrei si Sorin au impreuna 80 de timbre. Andrei are cu 20 mai multe timbre decat Sorin. Cate timbre are fiecare baiat?
- desenam un segment care figureaza cate timbre are Sorin, apoi altul pentru timbrele lui Andrei atfel:
aflam cate timbre ar avea cei doi copii impreuna daca ar avea un numar egal de timbre?
80-20 = 60 (timbre)
apoi cat reprezinta o parte? (sau Cate timbre are Sorin?)
60:2 = 30 (timbre Sorin)
30+20 = 50 (timbre Andrei)
Verificare: 30+50=80
Atentie! In cazul in care ati optat pentru a afla cate timbre are Andrei astfel: 80-30=50, rezultatul este corect, dar verificarea nu mai aduce siguranta ca nu exista nici o greseala deoarece 30+50=80 este operatia inversa. In rezolvarea mea am aflat cate timbre are Andrei tot cu ajutorul segmentelor.
O explicatie animata si pe gustul copiilor gasiti aici.
Varianta mai complicata
3 numere consecutive au suma 402, care sunt acestea?
In primul rand copilul trebuie sa stie ca un numar consecutiv se scrie cu ”+1” (fie n un numar natural, numarul consecutiv acestuia este n+1)
Apoi reprezentam grafic trei numere consecutive, cu suma 402:
(402-3) : 3 = 399 : 3 = 133 (numarul 1)
133 + 1 = 134 (numarul 2)
133 + 1 + 1 = 135 (numarul 3)
V: 133+134+135 = 402
* Rezolvarea algebrica pentru acest tip de problema o gasiti aici
2) In parc se joaca 20 de fete si baieti. Stiind ca baietii sunt cu 10 mai putini decat fetele, aflati cati baieti si cate fete se joaca in parc.
Aceasta problema o putem rezolva in doua moduri:
A) figurand exact datele problemei
(20+10) : 2 = 30 : 2 = 15 (1parte = numarul de fete)
15-10 = 5 (numarul de baieti)
V: 15+5=20
B) la fel ca la varianta 1, considerand ca fetele sunt cu 10 mai multe ceea ce este acelasi lucru cu baietii sunt cu zece mai putin si atunci desenam:
(20-10) : 2 = 10:2 = 5 (1 parte = numarul de baieti)
5+10 = 15 (numarul de fete)
Verificare: 5+15=20
3) Mama si Irina au impreuna 35 ani. Stiind ca mama are de 6 ori varsta Irinei, sa se afle cati ani au fiecare.
- vezi rezolvarea de mai sus
Varianta
Suma a doua numere este 35, iar catul lor este 6. Aflati numerele.
- daca catul este 6 inseamna ca unul dintre numere este de sase ori mai mare decat celalalt, deci este aceeasi rezolvare ca la problema cu mama si Irina.
4) Intr-o curte sunt gaini si rate. Numarul gainilor este de trei ori mai mare decat numarul ratelor. Daca scazi din numarul gainilor numarul ratelor obtii 20. Cate gaini si cate rate sunt in curte?
(puteti explica usor copilului cu ajutorul unor creioane colorate sau carioci, in loc de segmente)
2parti = 20
1p = 20 : 2
1p = 10 (numarul de rate)
10 x 3 = 30 (numarul de gaini)
V: 30-10=20
Varianta
Diferenta a doua numere este 20, iar catul 3. Aflati numerele.
rezolvarea este aceeasi ca in cazul problemei cu rate si gaini.
Varianta mai complicata (o combinatie a variantelor de mai sus)
La o gradinita s-au adus 138 de cutii: cutii cu unt, cutii cu lapte de trei ori multe, iar cutii cu iaurt cu 2 mai putine decat cele de lapte. Cate cutii de fiecare fel s-au primit?
(138 + 2) : 7 = 140 : 7 = 20 (1parte = cutii cu unt)
20 x 3 = 60 (cutii cu lapte)
60 - 2 = 58 (cutii cu iaurt)
V: 20+60+58=138
5) O ciocolata costa cat sase paini, iar o ciocolata si 4 paini costa 10 lei. Cat costa o paine, dar o ciocolata?
10:10 = 1 (1parte = 1leu = pretul painii)
6 x 1 = 6 (pretul ciocolatei)
V: 4x1+6=10
6) Daca dintr-un cont bancar se scot 50 de lei si se pun in alt cont, atunci in primul cont vom avea de doua ori mai multi bani decat in al doilea cont. Cati bani se afla in ficare cont daca suma totala a banilor din cele doua conturi este de 300 lei.
Pentru a usura rezolvarea eu scriu datele problemei:
C1 + C2 = 300
(C1-50) : 2 = C2 +50
Putem desena pornind de la contul 1 - trasand o dreapta pe care vom pune un segment la dreapta reprezentand -50, apoi restul dreptei o impartim in doua segmente egale. Apoi, desenam o dreapta egala cu primul segment desenat pentru C1, stergem din ea o parte egala cu segmentul -50, pe care o vom redesena punctat. Desenul meu a iesit asa:
Se poate desena si pornind de la contul 2, pe care il vom figura din doua parti un normala si una punctata, apoi desenam contul 1 care este format dintr-un segment egal cu contul 2 plus inca un segment egal cu primul plus al treilea segment egal cu segmentul punctat din contul 2.
Dupa desen sau mai bine zis privind la el, observam ca avem o parte care se muta de sus jos, practic nu afecteaza cu nimic suma totala de bani, dar mutarea permite crearea a 3 parti egale cu 300.
3p=300
1p = 300 : 3 = 100
contul 2 - nu este un segment intreg deoarece are o parte punctata, adica care nu exista in realitate de aceea vom scrie
100-50 = 50 (lei - contul 2)
contul 1 = 2 parti + 50, adica
2 x 100 + 50 = 200 + 50 = 250 (lei - contul 2)
V: 250+50=300
7) Afla varsta a trei frati, stiind ca primul este de trei ori mai mic decat al treilea, al treilea este mai mare decat al doilea de doua ori, iar diferenta dintre cel mai mare si mijlociu este de 6 ani.
Datele problemei pentru a putea crea desenul:
(Notam cu F1 fratele cel mai mare, F2 fratele mijlociu si F3 ultimul nascut.)
F1 = 3 x F3
F1 = 2 x F2
F1 - F2 = 6
-------------
F1 = ?, F2 = ?, F3 = ?
Vom incepe desenul cu fratele cel mai mare pe care il vom pozitiona in mijloc, avand in vedere ca vom desena in functie de el ceilalti doi frati: un fragment de trei ori mai mic (fratele cel mai mic) si altul de doua ori mai mic (fratele mijlociu). Eu am ales sa desenez un segment care sa aiba ca dimensiune un numar care se imparte atat cu 3, cat si cu 2, adica 6 cm. Fratele cel mai mic l-am figurat deasupra fratelelui cel mai mare, printr-un segment de 2 cm (6:3), iar fratele mijlociu l-am figurat ultimul, printr-un segment de 3 cm. Desenul meu arata asa:
Din desen se vede usor rezolvarea:
fratele mijlociu = 6 ani (diferenta de varsta este 1parte = 6 ani, care este egala chiar cu varsta fratelui mijlociu)
fratele mare: 6 x 2p = 12 ani
fratele mic: 12 : 3 = 4 ani
8) ”Varsta mamei este de 13 ori mai mare decat varsta fiicei. Peste 6 ani varsta fiicei va fi de patru ori mai mica decat varsta mamei. Afla care este varsta fiecareia. ” (Problema 76, pag. 42 Culegere de exercitii si probleme pentru clasa a IV-a, autori Mariana Mogos, Stefan Pacearca, Editura Aramis - vezi la sfarsit prezentarea)
Datele problemei:
M=13 x F, unde M= mama si F= fiica
M + 6 = 4 x (F+6)
----------------------------------------
M=? F=?
In acest caz desenul meu este compus din doua desene suprapuse si anume:
1 - M=13 x F
2 - situatia de peste 6 ani, cand M+6=4x(F+6)
Voi incepe cu figurarea a 13 casute pentru mama si o casuta mai jos pentru fiica.
Precizare 1: Folositi intotdeauna coli de matematica pentru realizarea desenelor la metoda figurativa.
Precizare 2: Pentru problemele care au un nivel de dificultate ridicat si in care conteaza proportiile (cum este aceasta problema), creati intai o reprezentare grafica aproximativa, apoi redesenati pentru a respecta proportiile cerute de problema si a vedea usor rezolvarea.
Ne reintoarcem la desenul nostru care arata astfel:
Pentru a realiza desenul 2 (situatia peste 6 ani) trebuie sa audaugam cate 6 ani adica cate un segment punctat atat la mama cat si la fiica, cam asa:
pentru a vizualiza mai usor rezolvarea, in acest caz, propun mutarea reprezentarii grafice pentru fiica la dreapta, astfel
am adaugat si o dreapta perpendiculara pentru a usura explicatia urmatoare - dupa 6 ani varsta fiicei va fi de patru ori mai mica decat varsta mamei, deci daca numaram segmentele desenate la mama in stanga dreptei ne va da cifra 12. Cele 12 segmente sunt de fapt de trei ori varsta fiicei peste sase ani (pentru ca 13 segmente + 6 ani sunt de 4 ori vasta fiicei peste 6 ani) , adica o parte va fi formata din 4 segmente, iar desenul final, completat va arata astfel:
Acum se poate observa ca:
1p = 4 segmente = 1segment + 6 ani, de aici deducem ca
3 segmente = 6
1 segment = 6 : 3 = 2 (ani) , aceasta este chiar varsta fiicei
13 x 2 = 26 (ani - varsta mamei)
V: 26 + 6 = 4 (2+6)
32 = 4 x 8
32 = 32, adevarat
Alte resurse pe care le-am gasit pe net, dar nu le-am incercat:
- Aproape totul despre metoda figurativa - M. Oanea, D. Oanea, F. Dudau, M. Dudau, R. Stefanica
- Metoda figurativa dupa ”Reteta” - A. Hoparteanu, V. Chifor
- Metoda figurativa de la simplu la complex - C.E. Farcas, E. Ibric
- Matematica. Metoda grafica in rezolvarea problemelor, clasele III-IV - A. Dumitru, V. Dumitru
Iar la final, trebuie sa va marturisesc ca am constatat, nu demult, ca metoda grafica era si in materia de clasa a IV-a de pe vremea noastra, a parintilor, iar daca nu ma credeti, iata aici cuprinsul manualului cu princina (la adresa respectiva gasiti chiar manualul, daca vreti sa il cititi).
Actualizare iunie 2016
Mai multe resurse utile gasiti aici - Metoda figurativa / Metoda grafica - resurse net
**********************
Textul problemei preluat din comentariu anonim 2 iunie 2014 "Afla doua numere naturale, stiind ca impartindu-le obtinem catul 9 si restul 176. Daca primul numar ar fi micsorat cu 1801 si al doilea cu 175, atunci catul ar fi 8."
Datele problemei se prezinta astfel:
a:b=9 r 176
(a-1801): (b-175)=8
Desenul meu:
cu albastru e primul set de date, iar partea cu verde se suprapune peste primul desen pentru a arata ce valori cunoastem si cum putem afla o parte
1801 - 175x8 - 176 =1p
225 = 1p (adica b)
225x9+176=2201 (a)
Verificare:
2201:225=9 r(176)
(2201-1801) : (225-175)=400:50=8
*****
P.P.S - iata un nou exemplu care merita sa stea in galeria tipurilor de probleme care pot fi rezolvate prin metoda grafica, in ciclul primar. Aceasta problema se rezolva (cel mai simplu) prin sistem de ecuatii cu doua necunoscute, in clasele gimnaziale, de aceea mi s-a parut foarte interesant sa aplic metoda grafica specifica clasei a IV-a.Textul problemei preluat din comentariul din 19 august 2014 - "Un bazin se umple cu apa prin doua robinete. Daca primul este deschis 6 ore si al doilea 4 ore, in bazin curg 216 hl apa. Daca primul robinet este deschis 3 ore si al doilea 9 ore, in bazin s-ar aduna 276 hl apa. Ce debit pe ora are fiecare din cele doua robinete?"
Algebric, datele problemei se prezinta astfel:
6x + 4y = 216 hl
3x + 9y = 276 hl
Primul meu desen contine reprezentarea datelor problemei:
Prin segmentul albastru am reprezentat cantitatea de apa care curge din robinetul 1 intr-o ora si prin segmentul negru, putin mai mare, cantitatea de apa care curge din robinetul 2 intr-o ora.
Din comparatia celor doua desene observ ca rezolvarea s-ar putea face prin diferenta, dar atunci imi raman 3 segmente albastre sus si 5 negre jos, deci un fel de mere cu pere. Pentru a putea urma acest gen de rezolvare (diferenta) trebuie sa gasesc o varianta de a ramane cu segmente doar de un tip (o singura necunoscuta). Observ ca segmentele albastre de jos sunt jumatate din cele de sus deci daca dublez intreg desenul de jos voi putea cunoaste valoare unor parti din segmente (6x+4y) si vor ramane doar segmente negre ca diferenta.
Desenul al doilea se transforma astfel:
Din acest punct se transforma intr-o problema simpla, din care se observa ca 14 segmente negre (parti) = 552-216 = 336 => ca 1 segment negru = 24, deci din al doilea robinet curg 24hl intr-o ora.
6 segmente albastre = 216 - 4x24 = 216 - 96 = 120 => 1 segment albastru = 120 : 6 = 20, deci din primul robinet curg 20hl intr-o ora.
Verificare:
6x + 4y = 216hl,
6x20 + 4x24 = 120 + 96 = 216 Adevarat
3x + 9y = 276,
3x20 + 9x24 = 60 + 216 = 276 Adevarat
*****
P.P.P.S - iata un nou exemplu care se poate rezolva prin metoda grafica, dar figurarea datelor presupune un alt tip de desen decat cel clasic cu segmente.
Textul problemei preluat din comentariul din 3 octombrie 2014 - "Daca marim latura unui patrat cu 2m, aria lui se mareste cu 36m patrati. Care este perimetrul initial al patratului?"
Desenul de aceasta data este un patrat cu latura L, iar deasupra acestuia am desenat un alt patrat cu latura L+2 .
Din textul problemei stiu ca diferenta intre prima arie (L patrat) si cea de-a doua arie ( (L+2) patrat) este de 36mp.
Din desen se abserva ca aceasta diferenta (36mp) este o suma de trei arii (cele doua dreptunghiuri albastru deschis si patratul albastru inchis).
- aria unui dreptunghi albastru deschis = 2xL sau 2L
- aria patratului este = 2x2 = 4
deci:
36 = 2L + 4 + 2L
36 = 4L + 4
4L = 36-4
4L = 32
L = 32:4
L = 8 (latura - lungime initiala)
(Perimetrul = 8+8+8+8 = 4x8 = 32)
Problema se putea finaliza si fara aflarea unei laturi vezi partea scrisa cu rosu mai sus, dar eu as merge pana la aflarea unei laturi pentru a putea verifica rezultatul.
Verificare:
A initiala = 8m x 8m=64mp
A dupa marire = (8m+2m) x (8m+2m) = 10x10 = 100mp
100mp - 64mp = 36mp (adevarat)
Textul problemei preluat din comentariul din 3 octombrie 2014 - "Daca marim latura unui patrat cu 2m, aria lui se mareste cu 36m patrati. Care este perimetrul initial al patratului?"
Desenul de aceasta data este un patrat cu latura L, iar deasupra acestuia am desenat un alt patrat cu latura L+2 .
Din textul problemei stiu ca diferenta intre prima arie (L patrat) si cea de-a doua arie ( (L+2) patrat) este de 36mp.
Din desen se abserva ca aceasta diferenta (36mp) este o suma de trei arii (cele doua dreptunghiuri albastru deschis si patratul albastru inchis).
- aria unui dreptunghi albastru deschis = 2xL sau 2L
- aria patratului este = 2x2 = 4
deci:
36 = 2L + 4 + 2L
36 = 4L + 4
4L = 36-4
4L = 32
L = 32:4
L = 8 (latura - lungime initiala)
(Perimetrul = 8+8+8+8 = 4x8 = 32)
Problema se putea finaliza si fara aflarea unei laturi vezi partea scrisa cu rosu mai sus, dar eu as merge pana la aflarea unei laturi pentru a putea verifica rezultatul.
Verificare:
A initiala = 8m x 8m=64mp
A dupa marire = (8m+2m) x (8m+2m) = 10x10 = 100mp
100mp - 64mp = 36mp (adevarat)
338 de comentarii:
«Cel mai vechi ‹Mai vechi 201 – 338 din 338buna ziuz,am si eu o problema, va rog suma a 2 numere este 49 care sunt numerele da impartite dau catul 4 si restul tot 4.multumesc
buna ziua,ma ajutati si pe mine ,va rog cu o problema.un numar este mai mare fata de celalalt de 3 ori stiind ca diferenta dintre ele este 18, sa se afle numerele.multumesc.
Va multumesc!
Va multumesc mult!
/------/
/------/------/------/
2s=18
1s=9 (un numar)
3s=27(al doilea numar)
Rezolvarea este simplificata si se adreseaza unui parinte.
/------/-------/-------/-------/..4./
/------/
5s+4=49
1s=9 (un numar)
4s+4=40 (al doilea numar)
Rezolvarea este simplificata si se adreseaza unui parinte.
/----------/----------/ bunicul
/----------/ tatal
/-----/ (-25) fiul
segment de referinta - tatal (dar se poate alege si fiul)
4s=87 + 25 (am adaugat 25 deoarece am luat in calcul pentru fiu un segment intreg egal cu tatal, dar din suma lipsesc cei 25 de ani)
4s=112
1s=28 (varsta tatalui)
28-25=3 (varsta fiului)
28x2=56 (varsta bunicului)
Rezolvarea este simplificata si se adreseaza unui parinte.
Buna ziua,va rog sa ma ajutati la urmatoarea problema:Determinati suma a trei numere,stiind ca: - primul micsorat de 2 ori este cu 15 mai mare decat al doilea marit cu 5;
-jumatate din al doilea este 50;
-al treilea este de 2 ori mai mare decat diferenta primelor doua.
-jumatate din al doilea este 50 => 50x2=100 (se pot desena si doua segmente)
- primul micsorat de 2 ori este cu 15 mai mare decat al doilea marit cu 5 => (scris invers) 100+5=105, 105+15=120, 120x2=240
-al treilea este de 2 ori mai mare decat diferenta primelor doua (240-100)x2=140x2=280
240+100+280=620
Va multumesc!
Te rog ajutama si pe mine la o problema ! Nu stiu sa o fac ...
a+b+c=212
b:a=3 rest 5
c :b=2 rest 7
Aflati cele 3 numere .. ! Multumesc anticipat !
Va rog frumos sa ma ajutati si pe mine cu urmatoarea problema:
Suma a 3 numere este 975. Daca din fiecare numar se scade acelasi numar se obtine: 12, 345 si 126.
Care sunt numerele ?
Ma puteti ajuta si pe mine! Suma a trei numere naturale este 399. Daca din fecare se scade acelasi numar,se obtin respectiv numerele 89,162,115.Care sunt cele trei numere?
Din pacate nu pot raspunde in timp util la toate mesajele de aceea, rugamintea mea este sa verificati raspunsurile anterioare deoarece aveti sanse foarte mari sa gasiti o problema similara, rezolvata.
/....89../------/
/............162.../------/
/........115../------/
89+162+115+3segmente = 399
3 segmente = 399-366
3 segmente = 33
1 segment = 11
Numarul 1 -> 89+11=100
Numarul 2 -> 162+11=173
Numarul 3 -> 115+11=126
Verificare:
100+173+126=399
Multumesc frumos!!Si sper sa ma mai ajutati!
Va rog frumos sa ma mai ajutati si pe mine la o problema?Cristina si Silviu au economisit bani pentru o excursie.Cristina a economisit de patru ori mai mult decat Silviu,iar diferenta dintre sumele economisite este de 15 lei. Cati lei a economisit fiecare? Este de cls a 4 a.
/-----/-----/-----/------/ Cristina
/-----/ Silviu
Diferenta dintre cele doua desene o constituie 3 segmente deci
3 segmente = 15
1 segment = 5 (Silviu)
5x4=20 (Cristina)
Rezolvarea acestei probleme este simplificata si se adreseaza unui parinte.
Multumesc frumos!!! Cand am nevoie va rog frumos sa ma ajutati!! :* <3
Suma a doua numere este 10.Daca maresc primul numar de 2 ori,iar al doilea il micsorez de 2 ori, obtin numere egale.
Care sunt cele doua numere? Va rog frumos sa mi-o rezolvati si mie acum ca maine ma duc la scoala.
Draga Anonymous, ti-am rezolvat mult prea multe probleme si acest lucru nu te ajuta deoarece fara putina munca nu vei intelege ce trebuie sa faci si nu te vei putea descurca singur, la scoala. Imi pare rau daca te dezamagesc, dar nu doresc sa rezolv temele in locul tau, totusi vreau sa te ajut si iti dau cateva indicii:
- un numar marit o data arata asa /-nr---/----/, dar daca il maresti de doua ori cum va arata.....
- un numar micsorat o data arata ca si cel de sus, in reprezentarea grafica doar ca segmentele vor fi mai lungi...
- numarul marit de doua ori (tot desenul) trebuie sa arate ca o singura parte din cel micsorat de doua ori ...
Daca te pricepi la metoda grafica indiciile de mai sus iti vor rezolva imediat problema. BAFTA!
Buna seara,
Cum am putea explica problema urmatoare prin metoda segmentelor unui copil de clasa a II a? Sau ce metoda ar fi usoara de inteles?
http://i59.tinypic.com/zix3y8.jpg
Multumesc.
Imi pare rau, dar nu am acces la poza.
I-am facut upload aici:
https://drive.google.com/file/d/0By3RM_kjU9RdSUYxamdlaVJyY2c/view?usp=sharing
Multumesc.
M-am uitat pe fisa si intr-adevar este complicat exercitiul pentru clasa a II-a, dar se poate rezolva prin metoda grafica iata cum:
- se asociaza fiecarei figuri geometrice un segment (si in cazul in care nu se nimereste din prima ce segment este mai mare - asa cum am patit eu - multimea de variante date va duce la ajustarea dimensiunilor).
- mi s-a parut cel mai usor sa incep cu patrat - triunghi -triunghi = 3 triunghiuri - triunghi. Desenez un segment lung pentru patrat si iau din el doua segmente mai scurte pentru 2 triunghiuri. Sub acesta desenez 3 segmente scurte si tai unul din ele, la final desenul arata cam asa:
/----------/----/----/
/----/----/----/
- daca se folosesc niste culori pentru ce taiem se observa ca prima parte din desenul pentru patrat va fi egala cu 2 triunghiuri deci am aflat ca un patrat = 4 triunghiuri
Ma intorc la prima "ecuatie" un patrat + 2 triunghiuri egal = doua cercuri, reprezint grafic impartind patratul in segmente corespondente triunghiului
/----/----/----/----//---/---/
/-------------//-------------/
Deci un cerc = trei triunghiuri (3 segmente)
Reprezint separat fiecare figura geometrica (in functie de triunghi - segment de referinta)
/----/----/----/----/ patrat
/----/ triunghi
/----/----/----/ cerc
Acum pot afla ce numar reprezinta fiecare deoarece stiu ca un cerc + un triunghi =8, adica 4 segmente =8 => 1segment =2 (pentru triunghi), 3 segmente = 6 (pentru cerc), 4 segmente = 8 (pentru patrat),
deci 2 + 6 - 8 + 2 = 2 (varianta e)
Explicatia pare complicata, la prima lectura, dar creioanele colorate si cariocile fac minuni in cazul celor mici. Recomandarea mea este sa folositi si pentru ciorna foi de matematica deoarece ajuta copilul sa vada segmentele egale.
3 lazi cu portocale cantaresc 110 kg .Stiind ca a doua lada cantareste de trei ori mai mult decat prima lada si dublu fata de a treia lada afla cate kg cantareste fiecare lada
Multumesc frumos pentru raspuns, intr-adevar e cam complicat. Eu am incercat sa asociez figurile cu cantitati sau costuri, pentru ca altfel m-am lovit de problema cu marimea segmentelor. :) O sa fac si asa cum ati sugerat.
va rog sa ma ajutati!in doua clasoare sunt 1000 de timbre.cate timbre sunt in fiecare clasor daca in al doilea sunt trei septimi din numarul de timbre din primul clasor? compune o problema schimband tematica si valorile numerice.
in doua clasoare sunt 1000 de timbre.cate timbre sunt in fiecare clasor daca in al doilea sunt trei septimi din numarul de timbre ale primului clasor? compune o problema schimband tematica si valorile numerice.
am si eu o problema
Diferenta a doua nr este 220.Se stie ca doua treimi din primul sunt cat doua septimi din al doilea.Afla cele doua nr.
imi puteti raspunde mai repede ca ma cam grabesc
SUNT BAIATUL CARE A SCRIS PROBLEMA CU : DIFERENTA A DOUA NR ESTE 220....
asa bine si simplu
Dragi copii, apreciez interesul vostru pentru acest blog, dar nu este ceea ce va doriti voi si anume rezolvarea rapida a temelor pentru a doua zi. Pentru ajutor la teme puteti incerca pe brainly sau alte site-uri de "meditatii". Mult succes la scoala!
dar va rog frumos
ok, dar doar indicii ca data trecuta:
/---/---//---/
/---/---//---/---/---/---/---/
diferenta = ? segmente
1 segment = 220: _
3 segmente x _ = (primul numar)
7 segmente x _ = (al doilea numar)
Te rog sa nu te mai bazezi pe mine deoarece eu raspund la comentarii la ore nepotrivite pentru tine, cand ar trebui sa dormi nu sa fii pe internet. Iar pentru a-ti arata ca vorbesc serios in urmatoarea perioada nu iti mai raspund la comentarii/ probleme chiar daca ma rogi. Trebuie sa vorbesti cu parintii tai si sa le spui daca ai nevoie de ajutor pentru teme.
va rog sa imi raspundeti si mie la 3 lazi cu portocale
va multumesc foarte mult!!!!!!!!!!!!!
/-----/ prima lada
/-----/------/------/ a doua lada
/--------/ a treia lada
Pe o pagina de matematica se deseneza primul segment pe doua casute, vor rezulta 6 casute lungimea desenului 2 si 3 casute lungimea celui de-al 3-lea.
Daca iau segmentul de 1 casuta segment se referinta voi avea 11 segmente =110
lada 1 = 20 kg
lada 2 = 60 kg
lada 3= 30 kg
va multumesc frumos o zi buna
Va rog ajutatima:
Sunt mingi rosii , galbene si albastre , 27 dintre ele nu sunt albastre , 39 nu sunt rosii iar cele albastre sunt de 3 ori mai multe ca cele rosi.
Cate mingi sunt din fiecare culoare?
Buna ziua.va rog mult daca puteti sa ma ajutati la 2 ptobleme cu segmenti.in doua ladite sunt capsuni.in prima ladita sunt cu 11 kg mai mult decat in a doua.cate kg de capsuni trebuie transferate din prima in a doua ladita pt.ca in a doua ladita sa fie cu 3 kg mai mult decat in prima? Iar a doua prob.intr.o clasa sunt 23 de elevi.cati baieti si cate fete sunt in clasa stiind ca daca ar fi cu 3 baieti mai putini atunci jumatate din numarul lor ar reprezenta de 3 ori mai mult decat un sfert din numarul fetelor.va multumesc
a+b=124;a-b=20 afla asi b prin metoda algebrica si figurativa si alta problema a+b=69;a:b= 7 rest5 rezolvare ca la prima va multumesc daca ma puteti ajuta
Buna seara ma ajutati si pe mine cu o problema va rog frumos : elevii unei clase au plecat la derdelus cu niste sanii.daca se aseaza cate 2 pe o sanie raman 6 in picioare,daca se aseaza cate 3,ramane o sanie libera.cate sanii si elevii sunt ???
Buna ziua ma puteti ajuta va rog frumos cu o problema : elevii unei clase merg la derdelus cu niste sanii. Daca se aseaza cate 2 pe o sanie raman 6 elevii in picioare. Daca se aseaza cate 3 ramane o sanie libera. Cati elevi si cate sanii sunt ??
Buna ziua.Va rog frumos,am problema: Daca dintr-un numar luam 5 si il adaugam la alt numar, numerele devin egale. care a fost diferenta dintre ele?
O mama are 34 de ani, iar fiul 8 ani. Peste cati ani varsta fiului va fi jumatate din varsta mamei? (prin metoda figurativa). Multumesc!
suma a trei numere naturale este 2011.primul numar este de sase ori mai mic decit al doilea , iar al treilea numar este cu 173 mai mic decit primul. sa se afle cele trei numere.
va rog din tot sufletul sa mi spuneti.va multumesc.
Am de compus o problema dupa ex |_| |_|23| |_|_|_| toate 598
va rog sa ma ajutati am4 copii si nu mi permit meditatii uneori nu ma descurc
IN JUNGLA SUNT66 ANIMALE SUNT DE 3 ORI MAI MULTE GIRAFE DECAT ZEBRE SI CAPRIOARE IN TOTAL.DACA 4CAPRIOARE PLEACA ZEBRE SI CAPRIOARE RAMAN IN NUMAR EGALCATE SUNT DE FIECARE
La o discoteca se duc 74 elevi, baieti si fete. La sfarsitul petrecerii, Adina spune ca a dansat cu un
singur baiat, Bianca a dansat cu 3 baieti, Cristina a dansat cu 9 baieti, Daria a dansat cu 10 baieti, si
asa mai departe, ultima fata, Mioara a dansat cu toti baietii. Cati baieti si cate fete au fost la discoteca?
Multumesc!!!
Sunt total nedumerita,rog un pic ajutor.In trei tabere au fost 450 de elevi intr o serie. In prima tabara erau de doua ori mai multi elevi decat in cea de a doua tabara,iar in cea de a treia tabara de trei ori mai multi decat in a doua tabara. Cati elevi au fost in fiecare din cele trei tabere?
Buna ziua!
5 saci cu cartofi si 3 saci cu morcovi cîntăresc 825 de kg. Câte kg are un sac cu cartofi si cate kg are un sac cu morcovi, daca 1 sac cu morcovi este de 5 ori mai usor decât 1 sac de cartofi.
Multimedi
Multumesc anticipat
BUNICA ARE DE 4 ORI MAI MULTE PRUNE DECAT MERE . DUPA CE DA FIECARUI NEPOT CATE 2 MERE SI 6 PRUNE BUNICA RAMANE CU 4 MERE SI 28 DE PRUNE . CATI NEPOTI ARE BUNICA?
VA ROG DACA SE POATE SA MA AJUTATI MULTUMESC!
Ma ajutati va rog din suflet .Suma a trei numere este 340 al doilea numar este cu 10 mai mare decit triplul primului numar iar al treilea este cu 10 mai mare decit dublul celui dea doilea numar.Afla numerele
Maria are de6 ori mai multe timbre decât Elena.Dacă Maria ar avea cu30 de timbre mai puține iar Elena cu 20 de timbre mai mult atunci Elena ar avea de 3 ori mai putine timbre decât Maria.
Află câte timbre are Maria și câte are Elena.
Va rog ajutați mă este urgent rezolvarea dacă se poate să fie metodă figurativă sau grafică.
Doi ciobani aveau împreună 837 de oi. După ce primul a vândut 124 de oi,iar al doilea 167, primul avea de 5 ori mai multe oi decât al doilea.
Cate oi avea fiecare cioban la început?
Tatal are 46 de ani, iar fiul 19 ani. Cu cati ani in urma tatal era de 4 ori mai mare decat fiul???
Va rog frumos dacă puteți să mă ajutați și pe mine cu o problema.
Mama,tatal și Corina au împreună 90 de ani.Mamă este de 3 ori mai în vârstă decât alina și cu 6 ani mai mică decât tatăl.
Ce vârstă are fiecare?
Dacă se poate rezolvarea să fie prin metodă figurativă.
O editura produce 324000 manuale pt cele 4 clase..A treia parte sunt pt cls 1,cu 5500 mai putine pt clas aa 2,,la cls a 3 s-au expediat cat pt primele doua,iar pt cls a 4 a intreitul manualelor trimise claselor intai.Cate manuale au ramas in depozit pt fiecare clasa?
Va rog sa ma ajutati cu aceasta problema:
Suma a trei numere este 90.Primul numar este dublul celui de-al doilea si inca 5.
Al treilea numar este dublul primului numar si inca 5.Afla cele trei numere.
Multumesc
Mă poți ajuta?
Diferența a două numere este dublul treimi primului număr.
Afla numele știind suma lor este 72.
/---/---/---/ a
/---/ b
4segmente = 72
b=72:4=18
a=18x3=54
Verificare
18+54=72
AM SI EU O PROBLEMA DACA PUTETI SA MA AJUTATI VA ROG.
ADELA A CITIT CU 57 DE PAGINI MAI MULTE DECAT CRISTI.STIIND CA FETITA A CITIT DE 4 ORI MAI MULTE PAGINI DECAT BAIATUL,CATE PAGINI A CITIT FIECARE COPIL?REZOLVARE PRIN METODA GRAFICA.
Suma a 3 nr e 72.Afla nr stiind ca primul nr este de 3 ori mai mic decat suma celorlalte 2 iar diferența dinte al doi le si al treilea nr este egala cu jumatate din al doilea plus 3 grafic va rog
E asa
/-/---/
/-/-/-/-/-/-/
/-/
Sper incearca
Într o pădure sunt 961 fagi, stejari și brazi.fagi și stejari sunt 855, stejari și brazi sunt 282. Câți fagi sunt,câți stejari și câți brazi ?
Am si eu o problema de rezolvat Maria andrei si ciprian au adunat 91 castane .Andrei a adunat cat jumatate dun nr castanelor adunate de maria iar ciprian a adunat cat jumatate din nr castanelor adunate de andrei cate castane a adunat fiecare copil
Ovidiu Marian si Alexandra au impreuna 100 nuci.Daca fiecare mananca acelasi numar de nuci, lui Ovidiu ii raman 39 nuci,lui Marian ii raman 25 nuci ,iar Alexandrei ii raman 21 nuci.Cate nuci a avut fiecare?
I/--/--/
P/--/ }18
1.Aflam nr. prajiturilor.
18:3=6
2.Aflam nr. inghetatelor.
6x2=12
R:6,12
Catul a doua nr este 6, iar suma este 63.Care sunt cele doua numere?
a:b=6 deci a=6xb
/---/ b
/---/---/---/---/---/---/ a
7 segmente = 63
1 segment = 63:7
1 segment = 9 (adica b)
6segmente x 9 = 54 (a)
Verificare:
54:9=6
54+9=63
am si eu o problema va rog masa incarcaturii a 3 camioane reprezinta 3 numere naturale consecutive .Camioanele transporta o cantitate de 180 chintale de cartofi .Cate chintale de cartofi transporta fiecare camion?
c1 + c2 + c3 = 180
c2= c1+1
c3= c1+1+1
/----/ c1
/----/1/ c2
/----/1/1/ c3
3 segmente +3 = 180
3 segmente = 180-3=177
1 segment = 177:3=59 (c1)
c2 = 59+1=60
c3 = 60+1=61
Verificare:
59+60+61=180
Multumim frumos pt postare.Ne-ati salvat!!!
Bună seara! Venim și noi cu o problemă: Disranta dintre Arad și București este de 690 km. Din Arad pleacă spre București la oră 12.00 un autobuz, iar și București pleacă spre Arad la oră 16.00 un autocar, care are viteză cu 30 km/h mai mare decât cea a autobuzului. Cele două autovehicule se întâlnesc la oră 19.00.
Cați km a parcurs fiecare până la momentul întâlnirii?
1. consideram /---/ distanta in km parcursa de autobuz intr-o ora
2. autobuzul a mers 19-12 = 7 ore deci 7 segmente
3. autocarul a mers 19-16 = 3 ore deci 3 de //---/+30km//
/---/---/---/---/---/---/---/ autobuz
/---/ +30//---/+30//---/+30// autocarul
suma kilometrilor parcursi este distanta Arad-Bucuresti = 690km
deci 7 segmente + 3 segmente + 3x30km = 690km
10 segmente + 90km = 690km
10 segmente = 690km-90km=600km
1 segment = 600km:10 = 60km
7x60km= 420 km (distanta parcursa de autobuz)
3x(60km + 30km) =3 x 90km =270km (distanta parcursa de autocar)
Verificare:
420km +270km =690km
Mulțumim! Ne-ați fost de un real ajutor.
Va rog sa ma ajutați cu problema următoare rezolvand-o prin metoda figurativa și nu cu fractii.multumesc!a:b=3 a:c=2 și a+b+c=11.aflati triplul lui a
Au facut praf manualul de matematica cl4. Cum sa dai asa ceva unor copii de 10 ani +ca manualul nu explica nimic. ��
ma puteti ajuta la aceasta problema ?
suma dintre un nr. natural,jumatatea sa si treimea sa e 33.care este nr.?
te rog,am nevoie urgent de rezolvare!
Trei copii au 70 de lei.Al doilea are cu 2 lei mai mult decat primul si cu 3 lei mai putin decat al doilea.Afla cati lei are fiecare copil.
Intr-o fructiera sunt de 7 ori mai multe cirese decat in alta.Cate cirese sunt in fiecare fructiera, stiind ca intr-o fructiera sunt cu 48 mai multe?
a:b=3 deci a=3xb
a:c=2 deci a=2xc
Varianta mea:
- consider a=6 segmente (l-am ales pe 6 deoarece se imparte si cu 2 si cu 3)
/---/---/---/---/---/---/ a
/---/---/ b
/---/---/---/ c
a+b+c=11
Numaram segmentele = 11
11 segmente = 11
1 segment = 1
6 segmente x1 = 6 (a)
2 segmente x1 = 2 (b)
3 segmente x1 = 3 (c)
Verificare:
a:b=3 6:2=3
a:c=2 6:3=2
a+b+c=11 6+2+3=11
Raspuns : triplul lui a este 6x3=18
Se rezolva exact ca la problema 4 din postare.
Sa vedeti culegerile de la gimnaziu ...
c1+c2+c3=70
//------// c2
//---/.2.. c1
//------//..+3/ c3
3 segmente -2 +3=70
3 segmente = 69
1 segment = 23 (copilul 2)
1 segment -2 = 21 (copilul 1)
1 segment +3= 26
Verificare
23+21+36=70
Cum poți da asa exerciții la un copil de clasa a4a? Manualul este praf, facut special sa nu intelegi nimic si sa apelezi la meditator. 😠
Va dog sa ma ajutati LA o problems.Suma a trei numere este 130.Afla numerele,stiind ca fiecare este de 3ori mai made decat precedentul.
/---/ nr.1
/---/---/---/ nr.2
/---/---/---/---/---/---/---/---/---/ nr.3
13 segmente = 130
1 segment = 130:13 = 10 (nr.1)
3 segmente x 10 = 30 (nr.2)
9 segmente x 10 = 90 (nr.3)
Verificare:
10+30+90=130
Mă ajutați și pe mine va rog? Sumă a trei nr impare consecutive este 81. Care sunt nr? Multumesc
/---/ a
/---/.2./ b=a+2
/---/.2./.2./ c=b+2=a+4
3 segmente +6=81
3 segmente = 75
1 segment = 25
a=25
b=27
c=29
O treime din cărțile de pe un raft al unei biblioteci reprezintă o cincime din cărțile de pe un alt raft. Diferența de cărti de pe cele două rafturi este 20. Câte cărți sunt pe fiecare raft.
/---/---/---/---/---/
/---/---/---/...20...
2 segmente = 20
1 segment = 10
raftul 1: 5x10=50
raftul 2: 3x10=30
Verificare:
50-30=20
1/5x50=1/3x30
Va rog sa ma ajutați cu o problema. Fata moșului cea ascultătoare, Stiti voi prin cate a trecut ea oare? După cate-a pătimit, Bunătatea i s- a răsplătit. Urcata in pod, se știe, Trebuia sa_ si ia simbrie, In pod fata s- a urcat Si mult s-a minunat. Lazi erau patruzeci de toate Si mai noi si mai uzate. Diferență?...N- o mai lungim, Era cam de patru șesimi. Socotește, fiindca- i ușurel, Cate erau de fiecare fel?
Va rog sa ma ajutați cu o problema. Fata moșului cea ascultătoare, Stiti voi prin cate a trecut ea oare? După cate-a pătimit, Bunătatea i s- a răsplătit. Urcata in pod, se știe, Trebuia sa_ si ia simbrie, In pod fata s- a urcat Si mult s-a minunat. Lazi erau patruzeci de toate Si mai noi si mai uzate. Diferență?...N- o mai lungim, Era cam de patru șesimi. Socotește, fiindca- i ușurel, Cate erau de fiecare fel?
buna ziua,
am și eu nevoie de ajutor la următoarele probleme de clasa a III-a.
Problema I
Dacă elevii se așază câte doi într-o bancă, rămân 9 în picioare. Dacă se așază câte 3 într-o bancă rămân 7 bănci goale și una ocupată cu un singur elev.
Câte bănci și câți elevi sunt?
Problema II
Într-un vas sunt de 5 ori mai multe prune decât mere. Dacă se adaugă în vas 2 mere și se scot 14 prune, rămân în vas de 3 or mai multe prune decât mere.
Câte prune și câte mere au fost?
/---/---/---/---/---/---/
/---/---/
1 segment = 40:8=5
5x2=10
5x6=30
Cam ciudata problema, dar eu asa as rezolva-o.
Pentru metoda de rezolvare a problemei I vizitati postarile ”Probleme de matematica care se rezolva prin figurarea datelor” si ”Tot metoda figurativa, dar putin "altfel"
Rezolvari:
Problema I
Raspuns: 69 elevi si 30 de banci
( pasul 1: 18 elevi in 9 banci + 9 elevi fara banci vor echivala 27 elevi in 9 banci
pasul 2: 7 grupuri a cate 6 elevi in trei banci vor echivala 7 grupuri a cate 6 elevi in doua banci +1 banca libera = 42 elevi in 21 care echivaleaza 42 elevi in 14 banci + 7 banci libere
Totalul pe varianta - 2 elevi in banca = 18e+9e+42e=69e, 9b+21b=30b
Totalul pe varianta - 3 elevi in banca = 27e+42e=69e, 9b+14b+7b=30b)
Problema II
Raspuns: Nu stiu care este intrebarea. Cate mere si prune au fost la inceput? In acest caz raspunsul este 50 prune si 10 mere. SAU Cate mere si prune sunt in vas? In acest caz raspunsul este 36 prune si 12 mere.
(Pasul 1: Din 4 grupari a cate 5p+1m = 20p+4m vom taia 14p si le vom echivala cu 6p la care vom adauga 2m surplus. Ne raman fara corespondent 4 mere
Pasul 2: La 6 grupari a cate 5p+1m=30p+6m +4m (surplus de la pasul 1) corespund 10 grupari a cate 3p+1m=30p+10m)
Va multumesc din suflet !
B ,una ziua,am si eu o problema de rezolvat -aflati doua numere naturale stiind ca impartind pe unul la celalalt obtinem catul 5 si restul 4 iar suma lor este 34 rezolvati in doua moduri prin metoda grfica si prin ecuatie ,va multumesc!
a:b=5 r4
a+b=34
Varianta 1 - metoda grafica
b /---/
a /---/---/---/---/---/..4../
6segmente +4=34
6 segmente =30
1 segment =5 (b)
5 segmente = 25
25+4=29 (a)
Varianta 2 - ecuatie
daca a=5xb+4
atunci a+b=34 mai poate fi scris ca 5b+4 + b =34
6b+4=34
6b=30
b=5
a=5b+4
a=25+4
a=29
Verificare:
29:5=5 r4
29+5=34
Buna seara! Ajutati-ma la urmatoarea problema, va rog. Intr-o ferma avicola sunt rate cu 1020 mai multe decat gaste, iar gaste de 4 ori mai putine decat rate. Cate gaste si rate sunt?
Pasul 1
/----/ gaste
/----/...1020.../ rate
Pasul 2
/----/ gaste
/----/----/----/----/ rate
Daca suprapunem cele doua desene observam ca 3 segmente = 1020
1 segment =340 (gaste)
4 segmente = 340x4=1360 (rate)
Verificare:
340+1020=1360 A
1360:4=340 A
Buna ziua, as avea nevoi de ajutor la aceasta problema: O gospodina a facut dulceata si serbet.Cantitatea de dulceata este cu 12 kg mai mare decat cea de serbet, iar cantitatea de serbet este de 4 ori mai mica decat cea de dulceata.Cate kg de dulceata si cate kg de serbet a facut gospodina?
Am nevoi de ajutor va rog la aceasta problema: O gospodina a facut dulceata si serbet. Cantitatea de dulceata este cu 12 kg mai mare decat cea de serbet, iar cantitatea de serbet este de 4 ori mai mica decat cea de dulceata. Cate kg de dulceata si cate kg de serbet a facut gospodina?
Buna seara! Nu stiu sa imi ajut copilul cu urmatoarea problema cu metoda figrativa Daca ma puteti ajuta,Mulumesc anticipat: Diferenta a doua numere naturale este 3. Impartind cele doua numere se obtine catul 1 si un rest , Afla restul?
a-b=3 adica a=3+b
a:b=1,rest R - se va scrie ca a=1xb+R
/--b--/..3/ a ---- am reprezentat grafic prima parte
/--b--/..R/ a ---- am reprezentat grafic a doua parte
Din compararea celor 2 se observa ca R=3, deci restul este 3.
Pentru Mariana
a+b+c=38
b=a+10
c=2xb
/-----/ a (un segment)
/-----/..10../ b (segmentul desenat la a plus 10)
/-----/..10../-----/..10../ c (desenul de la b de doua ori)
adunam segmentele si cifrele (a+b+c=38):
1 segment + 1 segment + 10 + 1 segment + 10 + 1 segment +
10 = 38
4 segmente +30 =38
4 segmente =38-30
4 segmente=8
1 segment = 2 (adica a)
b=1 segment +10 = 2+10=12
c= 2 segmente +20=4+20=24
Verificare:
2+12+24=38 adevarat
12=2+10 adevarat
24=2x12 adevarat
Va rog sa ma ajutati, daca puteti cu aceasta problema: catul a doua numere este 4, iar suma lor este 40. Aflati numerele
a:b=4 adica a=4xb
a+b=40
/---/ b
/---/---/---/---/ a
5 segmente = 40
1 segment = 8 (adica b)
4 segmente = 32 (adica a)
In trei ladite erau 236 de portocale. Din prima ladita se vinde un numar oarecare de portocale, din a doua cu 3 mai mult decat triplul numarului de portocale luate din prima ladita, iar din a treia dublul numarului de portocale luate din a doua ladita. Se constata ca in fiecare ladita au ramas tot atatea portocale cate au fost luate la un loc din cele 3 ladite. Cate portocale au fost la inceput in fiecare ladita ?
Va rog ajutati-ma !
Primul desen
/............................/--/ prima ladita (/..../ - ce ramane, /--/ - ce se vine)
/............................/--/--/--/.3./ a doua ladita
/............................/--/--/--/.3./--/--/--/.3./ a treia ladita
ce ramane in fiecare ladita = tot ce s-a vadut
Desenul final
/--/--/--/--/--/--/--/--/--/--/.3./.3./.3.//--/ prima ladita
/--/--/--/--/--/--/--/--/--/--/.3./.3./.3.//--/--/--/.3./ a doua ladita
/--/--/--/--/--/--/--/--/--/--/.3./.3./.3.//--/--/--/.3./--/--/--/.3./ a treia ladita
se numara segmentele (s) si portocalele:
10s + 9 + 1s + 10s + 9 + 3s + 3 + 10s + 9 + 6s + 6 = 236
40s + 36 = 236
40s = 200
1s=5 (portocale)
prima ladita = 10s + 9 + 1s = 11s x 5 + 9 = 55 + 9 = 64 (portocale)
a doua ladita = 10s + 9 + 3s +3 = 13s x 5 + 12 = 65 + 12 = 77 (portocale)
a treia ladita = 10s + 9 + 6s + 6 = 16s x 5 + 15 = 80 + 15 = 95 (portocale)
Verificare:
64+77+95=236
Suma a trei numere este 230.Al doilea este număr este cu 67 mai mare decat al treilea iar primul este egal cu suma celorlalte doua.Sa se afle numerele
a+b+c=230
b=c+67
a=b+c
/---/ c
/---/..67/ b
/---/..67/---/ a
4segmente + 67 + 67 = 230
1 segment = 24 (c)
b= c+67 = 91
a= b+c = 91 + 24 = 115
Verificare:
115 + 91 + 24 = 230
Va rog dak puteți sa ma ajutați la o problema.o poveste se întinde pe 159de pagini.Mară vrea sa termine povestea in doua saptamani.După 3 zile,fetita observa ca suma nr de pe ultimele doua pagini citite este 53.Afla:a.cate pagini a citit pe zi in primele trei zile. b.cate pagini trebuie sa citească in fiecare din următoarele zile pt a termina povestea.Mulțumesc mult.
In primul rand aflam la ce pagina a ajuns dupa 3 zile
a+b=53
b=a+1
/---/ a
/---/.1./ b
2s+1=53
1s=26 (penultima pagina)
b=27 (ultima pagina)
a) cate pagini a citit pe zi in primele trei zile?
27:3=9 pagini/zi
b) cate pagini trebuie sa citească in fiecare din următoarele zile pt a termina povestea?
159-27=132 pagini ramase
14-3=11 zile ramase
132:11=12 pagini/zi
Ma puteți ajuta cu următoarea pb va rog.suma a 3 nr este 48.al 2 Lea nr este cu 2 mai mic decât al 3-Lea, acesta din urma fiind o treime din primul.găsește nr
Ma puteți ajuta cu următoarea pb va rog.suma a 3 nr este 48.al 2 Lea nr este cu 2 mai mic decât al 3-Lea, acesta din urma fiind o treime din primul.găsește nr
daca elevii se aseaza cate 2 in banca raman 9 elevi in picioare. daca se aseaza cate 3 in banca raman 7 banci goale si o banca cu 1 singur elev. cate banci si cati elevi sunt?
67 elevi si 29 banci
Verificare:
2x29+9=67 elevi
3x(29-7)+1=3x22=66+1=67 elevi
metodele de rezolvare se regasesc in aceste 2 postari:
link 1 - https://proparinti.blogspot.ro/2017/04/cum-sa-rezolvam-probleme-dificile-din.html - se potriveste pentru ciclul gimnazial
link 2 - https://proparinti.blogspot.ro/2014/04/tot-metoda-figurativa-dar-putin-altfel.html - se potriveste pentru ciclul primar
Buna ziua,as dori sa stiu daca ma puteti ajuta la o problema?
a×b=51660
a×c=30750
ax(b-c)=?
Buna seara
Sărut mâna. Dacă va faceți pomama și cu mine, după atâtea valuri de probleme, v as fi profund recunoscător.
Suma a doua numere este 454. Dacă împart primul număr la al doilea obțin catul 4 și restul 2. Care sunt numerele? (metoda grafica)
Stiu ca nu obținem numere întregi, am rezolvat problema în 2 sec prin ecuație și în alte câteva secunde prin metoda grafica insa m am gândit ca poate mi am prins urechile și ma puteți lumina dvs. Mulțumesc frumos pentru timpul dvs.
Buna ziua! Nici eu nu am obtinut numere naturale deoarece 454-2 nu este divizibil cu 5.
Va rog un mic ajutor?Mara are de 8 ori mai multi bani decat Andrei.Dupa ce Mara cheltuieste 248 lei iar Andrei mai primeste 186 lei cei doi au sume egale.Cati bani a avut fiecare la inceput?
Buna ziua, avem si noi nevoie de ajutor la o problema. Intr-o vaza sunt de 6 ori mai multe lalele decat zambile. Irina pregateste buchete cu o zambila si 4 lalele. in vaza au ramas 2 zambile si 20 lalele. Cate flori au fost din fiecare fel? Cate buchete a pregatit?( prin metoda figurativa)
Aceasta este o problema cu un desen putin mai complicat, de aceea o sa va atasez desenul si rezolvarea pe pagina de Facebook a blogului. Numai bine!
Buna seara ,ma puteti ajuta cu o problema :in vacanta de vara Mara,Teodor si Andrei au cules împreună 87 de conuri de brad.Mara a cules 27 iar Tudor cu 8 maimulte decat Andrei .Cate conuri au cules cei doi baieti? Metoda grafica .Mulțumesc
Ma puteti ajuta va rog.Suma a doua numere este 200 .1/3 din primul este cu 5 mai mica decat 1/2 din al doilea numar .Care sunt numerele?
Buna ziua ma pute-ti ajuta cu o problema? Suma a trei numere este 66. Afla numerele stiind ca al doilea numar este cu 12 mai mare decat primul iar al treilea numar este de 4ori mai mare de cat primul numar.
Va rog rezolvarea prin segmente: diferența a doua numere este 211. Rezultatul impartirii celor doua numere este 6 rest 21. Care sunt numerele
Multumesc mult pentru explicatiile clare!
va rog sa ma ajutati
Un taran are 75 de pasari,stiind ca nr ratelor este de 25 de ori mai mare decat un sfert din gaste.Sa se afle cate rate si cate gaste are taranul?
Andrei, Ilinca și Sorin au 790 de lei. Andrei are cu 26 de lei mai mult decât Ilinca, iar Sorin de 4 ori mai mult decât Andrei. Cat are fiecare? O rezolvare va rog
TARE
Buna ziua! Am urmatoarea problema: cu jumatate din banii pe care ii are, Iulian cumpara un album, iar cu trei optimi din rest mai cumpara un DVD. Ce suma a avut la inceput, daca i-au mai ramas 75 de lei? Ma puteti ajuta, va rog?
Mă puteți ajuta va rog și cu desen schemă: un număr este cu 2 mai mare decât un număr b.triplul numărului b este egal cu dublul lui a .sa se afle cele două numere
Trimiteți un comentariu
Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.