Problemele care se rezolva prin doua operatii le-am intalnit, prima data, in clasa 1. Am muncit ceva pentru a face copilul sa inteleaga (stiti voi - explica o data, de doua ori , ..., de n ori) pentru ca atunci nu am avut nici o idee cum ar trebui sa fac. Acum am incercat sa adun:
- probleme rezolvate (clasele I-IV)
- alte lucruri folositoare
Mi s-a parut util sa arat cum creste gradul de dificultate de la o clasa la alta. Aceasta prezentare grupata ajuta si parintilor care doresc sa umple vreun gol in cunostintele celor mici.
Probleme rezolvate clasa I
Ce se face in clasa I: probleme cu 1-2 operatii.Exemple de probleme care se rezolva prin doua operatii:
1. "Intr-o sala de spectacole sunt 85 de locuri. Pentru un spectacol s-au vandut bilete astfel: dimineata 30 bilete si dupa-amiaza 42 bilete. Cate locuri libere au ramas?" (Matematica, manual pentru clasa I, Stefan Paceasrca si Mariana Mogos, editura Aramis, 2004)
Rezolvare:
1. Cate bilete s-au vandut? (a se vedea cuvantul din problema subliniat)
30 + 40 = 70 (bilete -> locuri ocupate)2. Cate locuri libere au ramas? (se reia intrebarea problemei)
85 - 70 = 15 (locuri)
Raspuns: 15 locuri
2. "Ana a citit 12 pagini, Maria cu 3 mai multe, iar Oana 10. Cate pagini au citi impreuna?" (Matematica, Caiet pentru clasa I, Sinapsis, 2007 - o editie mai veche)
varianta noua |
Rezolvare:
1. Cate pagini a citit Maria?
12 + 3 = 15 (pagini)
2. Cate pagini au citi impreuna?
12 + 15 + 10 = 27 + 10 = 37 (pagini)
R: 37 pagini
Culegere, Marcela Penes, Editura Ana |
Noi am lucrat si dupa ea si are urmatoarele atu-uri:
- doi ani intr-o carte;
- foarte multe exercitii si probleme (192 pag.)
- grafica atractiva
- este la nivelul manualului, deci e buna pentru aprofundarea cunostintelor.
Probleme rezolvate clasa a II-a
Clasa a II-a - aduce in plus:
- mai multe operatii (inca un pas / doi)
- compunerea de probleme pe baza operatiilor date.
Exemple de probleme care se rezolva prin mai mult de doua operatii:
Matematica, manual cls. a II-a |
Aceasta poate fi rezolvata prin doua moduri:
Var. I
1. Cate mingi rosii au ramas la chiosc?
72 - 47 = 25 (mingi rosii)
2. Cate mingi galbene au ramas la chiosc?
65 - 36 = 29 (mingi galbene)
3. Cate mingi au ramas la chiosc?
25 + 29 = 54 (mingi)
R: 54 mingi
Var. II
1. Cate mingi erau la chioscul cu jucarii?
72 + 65 = 137 (mingi)
2. Cate mingi s-au vandut?
47 + 36 = 83 (mingi)
3. Cate mingi au ramas la chiosc?
137 - 83 = 54 (mingi)
.
R: 54 mingi
"La un magazin s-au vandut 124 creioane, caiete cu 13 mai multe decat creioane, iar carti cu 28 mai putin decat caiete. Cate articole s-au vandut in total?" (Matematica Auxiliar pentru clasa a II-a, Roxana Gavrila, Editura Sf. Olimpiada)
Rezolvare:
Cate caiete s-au vandut?
124 + 13 = 137 (caiete)
Cate carti s-au vandut?
137 - 28 = 109 (carti)
Cate articole s-au vandut in total?
124 + 137 + 109 = 261 + 109 = 370 (articole)
R: 370 articole
Matematica. Caietul elevului clasa a II-a, partea a II-a, Stefan Pacearca si Mariana Mogos, Editura Aramis |
In acest caiet sunt niste scheme de rezolvare cu casute. Ceva similar cu ideea de mai jos (*) de la reproducerea schemei pentru problema rezolvata de clasa a III-a.
Nu uitati si problemele de tipul:
Compune o problema care sa se rezolve prin operatiile 200 + 300 - 100.
Sugestie - intai aduc doua tipuri de produse: 200 de jucarii/ portocale/ flori/ prajituri etc si 300 de ceva care sa se potriveasca cu primele si sa intre intr-un magazin sau orice alt loc. Apoi dau/ vand/ mananc o parte din ele, in acest caz 100. Intrebarea problemei este : Cate ... imi raman?
Deci o astfel de problema poate fi:
Intr-o alimentara se aduc 200 cutii lapte Dorna si 300 cutii lapte Zuzu. Cate cutii de lapte raman in magazin daca se vand 100 de cutii?
Rezolvare:
Cate cutii de lapte s-au adus? 200+300=500 (cutii)
Cate cutii de lapte raman in magazin? 500-100=400 (cutii)
R: 400 cutii
Probleme rezolvate clasa a III-a
Clasa a III-a - aduce in plus:
- inmultirea/ impartirea deci operatiile din aceste tipuri de probleme se diversifica
- posibilitatea de a scrie intreaga rezolvare sub forma unei operatii cu paranteze
- se complica partea de compunere a unei probleme.
Exemple de probleme rezolvate prin mai multe operatii / pas cu pas si printr-o singura operatie:
Matematica, manual cls. a III-a |
Rezolvare:
Var. 1 - prin mai multe operatii (4)
Cate ciocolate cu lapte s-au vandut?
3 x 8 = 24 (ciocolate cu lapte)
Cate ciocolate cu alune s-au vandut?
4 x 10 = 40 (ciocolate cu alune)
Cate ciocolate s-au vandut in total?
24 + 40 = 64 (ciocolate)
Cate ciocolate au ramas?
100 - 64 = 36 (ciocolate)
R: 36 ciocolate
Var. 2 - printr-o singura operatie
Reproducere schema manual (*) |
Cate ciocolate au ramas?
100 - (3 x 8 + 4 x 10) =
= 100 - (24 + 40) =
= 100 - 64 =
= 36 (ciocolate)
R: 36 ciocolate
= 100 - (24 + 40) =
= 100 - 64 =
= 36 (ciocolate)
R: 36 ciocolate
"Viorel rezolva exercitii si probleme timp de o ora. El si-a impartit timpul astfel: in primele 30 de minute rezolva exercitii, cate 5 minute pentru fiecare exercitiu, iar in a doua jumatate de ora rezolva probleme, cate 10 minute pentru o problema. Cate exercitii si probleme a rezolvat in acea ora?" (Matematica. Caiet de aplicatii clasa a III-a, Sinapsis)
Caiet de aplicatii |
Rezolvare:
Var.1
Cate exercitii a rezolvat Viorel?
30 : 5 = 6 (exercitii)
Cate probleme a rezolvat Viorel?
30 : 10 = 3 (probleme)
Cate exercitii si probleme a rezolvat in acea ora?
6 + 3 = 9 (exercitii si probleme)
R: 9 exercitii si probleme
Var. 2
Cate exercitii si probleme a rezolvat in acea ora?
30 : 5 + 30 : 10 =
= 6 + 3 = 9 (exercitii si probleme)
R: 9 exercitii si probleme
Un exemplu de compunere:
"Compune o problema dupa exercitiul (7 x 6) - (4 x 6)." (Stiu foarte bine la ...matematica, pentru clasa a III-a, Roxana Gavrila si Stefan Pacearca, Editura Aramis 2010)
Stiu foarte bine la ... matematica |
Sugestie - luam ceva din mai multe bucati si dam in mai multe parti. Ex.:
Bunica a cumparat 7 cutii cu baloane, din care a dat cate 6 baloane la cei 4 nepoti ai sai. Cate baloane i-au ramas bunicii?
Rezolvare:
Cate baloane i-au ramas bunicii?
(7 x 6) - (4 x 6) = 42 - 24 = 18 (baloane)
R: 18 baloane
Matematica Competenta si performanta |
Probleme cu nivel de dificultate ridicat, bune pentru concursurile scolare (mai ales Comper), gasiti si aici.
~ Sfarsit prima parte ~
Probleme rezolvate pentru clasa a IV-a si alte idei utile gasiti in partea a II-a.
Actualizare 20.01.2014
12 comentarii:
la o cofetarie s-au vandut intr-o zi 18 prajituri si ingetate. numarul inghetate a fost de 2 ori mai mare decat al prajiturilor. cate prajituri s- au vandut? dar inghetate?
metoda figurativa
DESEN/FIGURA:
________ prajituri
________ ________ inghetate
REZOLVARE:
1+2= 3 (parti egale)
18:3=6 (prajituri)
6x2=12 (inghetate)
verificare: 6+12=18
Pescarul a prins un numar de pesti care reprezinta rezultatul exercitiului. Calculeaza 2+10-10-5-2-3-14=. Este desenata o galeata cu 6 pesti
precizez ca este problema de clasa I
aseaza 11 cifre de 5 astfel incat sa formezi succesorul numarului 6119
Trebuie sa compun o problema 37×15+42+13
O cartita a sapat 5 galerii alta cartita a sapat de doua ori cate patru galerii. Transforma problema schimband datele .
Va rog ajutatima
compune o probelma dupa exercitiul 75:5+35:5
plz ajutor
Niciun raspuns ?
Silvia avea in pusculita 75 lei.Ea a cumparat un joc pentru care a platit 38lei,apoi a primit de la bunica 20 lei. Cati lei are acum Silvia?
Trebuie să compun o problema după exercitiul:139+(139+227)
Trimiteți un comentariu
Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.