sâmbătă, 14 mai 2016

Resurse pentru invatarea insectelor



Dupa o incercare mai putin reusita anul trecut de a-l invata pe cel mic insectele, anul acesta am avut un succes nesperat, iar copilul a devenit nu chiar un iubitor al acestora  :), dar un observator foarte interesat si curios.




Precizare!!!  Noi am studiat impreuna insectele si paianjenii.

Resurse utile:

1. Figurine insecte

O importanta deosebita au avut-o la noi jucariile, atat pentru observare cat si pentru distractie. Noi am folosit ”Figurinele la tub, SafariLtd”, care au o multime de detalii. In tubul nostru au fost 14 insecte + 1 omida + 3 alte figurine (2 scorpioni si 1 miriapod).



In plus, am luat si un set cu ciclul de viata la fluture. Am vrut sa fie o incercare si nu m-am asteptat sa trezeasca foarte mult interes, dar vazusem in diferite postari pe net cum era prezentat copiilor de 5-7 ani si m-am gandit ca poate-poate.

Spre surpriza mea chiar a avut succes si a starnit curiozitatea copilului.



Pe piata am mai vazut ciclul de viata la albina, la furnica, la gandacul radasca, la tantar si la buburuza.

La sfarsit le-am prins cu banda dublu adeziva de un carton pentru a le putea pastra expuse.



2. Cartonase cu poze

Cartonasele cu poze ne-au ajutat la prezentare si multe jocuri (de cunoastere, de asociere intre figurine si poze, le-am aruncat si le-am prins etc.).




Eu am gasit toate cartonasele pe blogul ”Every star is different” sectiunea Insect Unit W/Free Printables, al treilea material Insect Unit Science & Language Printable Pack 1 by Renae at Every Star Is Different. Numarul de cartonase este foarte mare si imaginile sunt clare. Tot aici am gasit si ciclul de viata la mai multe insecte. Le-am tiparit si le-am lipit pe carton. Am pastrat si denumirile in engleza, o sa ne ajute mai tarziu.



3. Puzzle

Acest joc este minunat pentru cei mici si poate constitui baza pentru:

- prezentarea alcatuirii unei insecte
Eu am ales o furnica de pe net, am tiparit-o pe carton si am taiat imaginea astfel ca am separat cele 6 picioare, capul, toracele, abdomenul si antenele. Am tiparit aceeasi imagine pentru referinta deoarece copilul meu este mai mic, dar cei mai mari pot ghici locul fiecarei parti componente. Si iata puzzle-ul completat.

- distractie
Pentru acest puzzle puteti alege orice poza aveti la indemana (eu am ales insecta băț).

- numarare 1-10, 11-20, 10-100 
Pentru a face rapid un astfel de puzzle va alegeti o poza de pe net si o copiati intr-un fisier Word, dar asezati-o in spatele textului (Format/ Picture/ Layout/ Behind Text) apoi inserati un tabel cu 10 coloane si 2 randuri. Aranjati tabelul si scrieti pe ultima coloana cifrele dorite. Puteti mari sau micsora numarul de coloane si sa scrieti in partea de jos cuvinte sau o propozitie.
etc. 


4. Matematica cu insecte

In functie de nivelul copilului puteti gasi pe internet sau puteti realiza fise de matematica distractive cu insecte.

Exemple:
1. Simetria - un concept mai dificil care poate fi asimilat prin joc si desen cu ajutorul insectelor. Aici gasiti 10 modele. 
Pentru mai mult amuzament puteti tipari 2 sau mai multe pagini identice si sa faceti impreuna cu cel mic acelasi desen, in acelasi timp. 
A doua varianta cu aceleasi materiale este sa tipariti modelul sa-l in doiti exact pe linia punctata si sa decupati impreuna insecta sau paianjenul.


2. Ordoneaza crescator/ descrescator - pentru cei care se incurca la aceste activitati tipariti aceeasi poza in variante diferite de marime si oferiti-le copilului pentru a le decupa si a le ordona.


3. Numarare, Adunare / Scadere
Pentru aceste activitati internetul este plin de materiale gata pregatite. Aici gasiti fise cu adunari ale caror rezultate se situeaza intre 1-20. Pe blogul recomandat pentru cartonase mai gasi inca 10 fise cu adunari, alegerea corecta a semnului mai mare/ mai mic/ egal, par - impar. Se mai gasesc si fise de colorat iar culoarea necesara este aflata in urma unei adunari/ scaderi. 
Copilului meu i-a placut varianta cu insectele in borcan.

4. Masurari
O alta fisa distractiva poate fi cea cu masurarea insectelor. (Pentru doritori, pot povesti la Comentarii cum se  face foarte rapid o astfel de fisa.


5. Alfabetul si alte activitati de limba romana

Numarul de insecte este atat de mare incat puteti sa va jucati cu cel mic ore intregi: activitati premergatoare scrisului, litere, silabe. Aici gasiti un exemplu pentru gradinita, dar eu cred ca va poate ajuta si la clasa 0 sau chiar I.





6. Desene, colaje si alte activitati practice

Copilul poate crea un desen al unui camp cu flori, dar sa lase in partea de jos si putin spatiu pentru pamant, apoi tipariti de pe net tot felul de insecte, fie alb-negru (si le coloreaza), fie color. Cel mic le decupeaza si le lipeste cum doreste. Colajul inramat sau lipit pe ceva va fi o amintire draguta pentru toata familia.



Alte idei: 
etc.


7. Desene animate 

Eu consider ca un desen animat bine ales poate echivala cu o multime de explcatii. Pentru acest subiect noi am ales:

 Aventuri la firul ierbii - o productie Disney 1998, care dureaza 1.30h
Autobuzul magic - Ep. 12 Furnicile - contine detalii interesante despre ciclul de viata al furnicilor si despre rolul acestora in musuroi (aprox. 25 min.)
Greierele si furnicile - tot un desen marca Disney de 8-9 minute





8. Limba engleza

Putin timp dedicat insectelor si limbii engleze nu strica. Puteti alege desene animate in limba engleza (Wild Kratts Praying Mantis - Fratii Kratts in salbaticie - Calugarita), filmulete pe youtube (life  cycle of a butterfly), cartonase (vezi materialele de la punctul 2) si o multime de alte idei de pe contul de Pinterest, panoul Insecte.




9. Diorama

Daca va place sa creati lucruri dragute alaturi de copil atunci o diorama dedicata insectelor poate sa va fie utila pentru:

- pastrarea figurinelor achizitionate, iar pe spatele ei puteti lipi cartonasele cu insecte


- imbogatirea raftului de jucarii a copilului cu un set nou

- exersarea abilitatilor practice de decupat, lipit, ordonat etc.






Alte idei utile pentru studiul insectelor pe contul de Pinterest.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.