marți, 29 martie 2016

Evaluarea la clasa a VI-a



Am scris destul de mult despre evaluarea la clasa a II-a si a IV-a in anii anteriori, avand in vedere ca am trecut prin cea de clasa a VI-a m-am gandit ca poate aveti nevoie de cateva informatii concrete si despre acest subiect.





In opinia mea, evaluarea de la sfarsitul clasei a VI-a difera foarte mult de cele doua din clasa a II-a si a IV-a deoarece nu mai este doamna invatatoare care sa se preocupe de toate detaliile si pregatirea necesara (sau mai putin necesara :). 

In primul rand, in clasa a VI-a, evaluarea este impartita pe doua sectiuni:
Testul 1 - Limba si comunicare - se bazeaza pe materiile: limba romana si limba straina 1
Testul 2 - Matematica si Stiinte ale naturii - se bazeaza pe materiile: matematica, fizica si biologie

Deci prima diferenta este numarul mult mai mare de materii, adica de la doua trecem la 5 materii. 

Persoana care vă va comunica informatiile necesare este diriginta/ dirigintele in cadrul sedintelor cu parintii, dar va puteti informa despre metodologie din aceleasi surse ca si pana acum: Ministerul Educatiei - Ordin si metodologie si Calendar

A doua diferenta majora este faptul ca abordarea transdisciplinara a textelor nu ofera o abordare similara a recapitularii, deoarece pentru fiecare materie exista un profesor care decide masura in care doreste (sau nu) sa faca recapitularea materiei. 

La Limba romana copilul a beneficiat de pregatire deoarece doamna a fost dispusa sa lucreze cu ei niste teste din culegerea din fotogrofia de la inceputul postarii (prima poza). Aceasta culegere contine teste si pentru limba engleza si limba franceza, dar doamna de engleza a preferat sa lucreze  dupa alte materiale.

Doamna de matematica a decis ca nu intra in atributiile ei sa faca vreun fel de recapitulare, deci nu a facut.

La fizica a fost materia anului in curs, iar o promisiune cu o nota mare tuturor celor care rezolva corect toate subiectele a creat un impuls fara precedent printre elevi, mai ales ca notele mari nu se obtin usor la aceasta materie.

La biologie materia din clasa a V-a nu a putut fi recapitulata (plantele) pentru ca materia clasei a VI-a (animalele) chiar nu permitea vreun amestec intre ele. Le-a recomandat culegerea a doua din fotografie, dar in opinia mea chiar testele de biologie nu prea aveau nimic in comun cu tiparul subiectelor de evaluare. :(

Deci a doua diferenta mare este importanta diferita pe care o acorda profesorii acestei evaluari, iar lipsa recapitularii poate induce o stare de anxietate copiilor.

Si din partea parintilor am observat o scadere a importantei pe care o acorda testarii, care ofera date statistice celor abilitati in analize ale sistemului, dar mult prea putine informatii utile copiilor si parintilor. 

Eu am rezerve serioase in alegerea biologiei ca materie pentru evaluare deoarece la modul detaliat in care este structurata materia in clasa a V si a VI, faptul ca un copil nu a retinut toate componentele unui anumit tip de planta sau tubul digestiv al broastei nu stiu daca are cu adevarat relevanta. Totodata este adevarat si faptul ca nici intrebarile nu au fost foarte grele, iar una a fost si putin ciudata (10) ... iata exemplul:





Fizica a fost interesant impletatita cu tema testului, mai dificila a parut copiilor problema urmatoare:



Matematica este de nivel mediu, nu pune probleme speciale copiilor care au deja note mari la clasa, dar trebuie acordata atentie unor aspecte pe care nu insista foarte mult materia, adica citirea tabelelor cu date si a diagramelor. Exemplu:


Intrebarile de limba romana sunt mult mai simple decat o teza semestriala. Ele vizeaza intelegerea textului si nu analiza literara sau gramatica, totusi apar niste mici argumentari de 3-5 randuri.



Un alt aspect demn de mentionat este amestecul dintre limba straina si limba romana, in cazul nostru limba engleza, destul de ciudat pentru copiii care intotdeauna au studiat cele doua materii fara nicio legatura una cu cealalta.



Pentru a va face o parere avizata este bine sa studiati subiectele de pe site-ul ”subiecte.edu.ro”, iar pentru copil este bine sa rezolve teste din anii precedenti chiar si modelele de teste pentru a se obisnui cu stilul acestora. (arhiva .zip cu testele din anul 2015 o gasiti aici). Inainte de testare sunt incarcate modele noi anual. (La momentul cand scriu aceasta postare nu au fost incarcate modelele pentru anul 2016).

A treia diferenta care merita mentionata este modul de analiza a rezultatelor. In clasele primare doamna cunostea copiii, performantele acestora si va putea explica ce probleme are sau daca totul este in regula cu copilul. In clasa a VI-a noi am primit, la sedinta testele, am vazut fiecare ce greseli a facut propriul copil, dar o privire de ansamblu a performantelor si necesitatilor de imbunatatire nu poate sa fie oferita de diriginta/e deoarece in cel mai bun caz este doar foarte bine informat(a) la materia sa, dar in alte cazuri preda o cu totul alta materie decat cele testate. Ceilalti profesori ofera in scris rezultatele, dar la sedinta noastra nu au fost prezenti. Nu stiu daca in alte parti vin toti cei 5 profesori ai clasei la sedinta ... poate nici nu ar avea sens.

Sunt profesori care discuta la clasa rezolvarea subiectelor cu elevii, dar si acest aspect difera de la un cadru didactic la altul.  :(

Ca o concluzie nu cred ca merita sa va stresati prea tare cu aceasta testare si nici copilul nu trebuie presat, desi din experienta cu cat se apropie termenul apar si emotiile, mai ales pentru copiii care se tem ca ar putea avea un rezultat care sa-i scada in ochiii colegilor.


SUCCES!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.