joi, 22 ianuarie 2015

Cum sa iti ajuti copilul sa invete mai usor planetele sistemului solar?

Saptamana trecuta am studiat  planetele sistemului solar cu cel mic (Juniorul) si am gasit o multime de resurse valoroase pe net si nu numai despre acest subiect.

Este adevarat ca este mult mai usor sa-l pun sa repete de nu stiu cate ori cele 8 planete, dar este mult mai frumos sa se desfasoare totul prin joc si sa ne distram impreuna.



Iata "lectia" noastra:

1 In primul rand, am apelat la Google Earth pentru a pleca in calatorie exact de deasupra casei si sa urcam treptat catre nori, ca intr-o racheta. Este adevarat ca nu ne-am putut abtine sa nu dam cate o raita si prin diferite alte locuri de pe Pamant, iar apoi, cel mic s-a amuzat teribil sa invarta Pamantul de nu stiu cate ori cu ajutorul mouse-ului.



2. Pentru ca aveam deja intentia sa realizam propriul nostru sistem solar am ales un cantecel de pe Youtube care, sa ne prezinte haios planetele (The Solar System Song de la KidsTv123). Cuvintele sunt in engleza, dar am tradus textul si am pronuntat de mai multe ori numele planetelor eu in romana si cantaretul in engleza (lucru in echipa,  :), copilul repeta ce-i placea lui. Un alt motiv pentru care am ales acest cantec este acela de a stabili un cod de culori unitar pentru planete (pe net imaginile cu aceeasi planeta sunt diferite si in unele cazuri diferentele dintre doua planete sunt greu de sesizat pentru copil).



3. Am continuat cu o fisa A3 care ne-a ajutat sa stabilim cum vor arata planetele noastre si sistemul solar. Ca sa nu depindem de calculator pe toata durata realizarii sistemului nostru.


Un alt motiv pentru care este buna aceasta fisa este repetarea numelor planetelor. ("Da-mi-l pe Neptun!", "Ia-l pe Jupiter!"  ...).



4. Ne-am apucat de sistemul nostru solar si copilul a "infipt" victorios Soarele.



Noi am folosit urmatoarele materiale:
- o placa de polistiren pe care am imbracat-o in hartie creponata albastra si am lipit niste stelute autoadezive pe ea. La sfarsit am desenat orbitele, cu tempera (fara apa) .
- soarele este realizat dintr-un ghemotoc mai mare de hartie si este invelit in hartie creponata, galbena. Ca suport am folosit un bat de frigarui, dar puteti folosi si scobitori sau sarma. Le-am rupt la o dimensiune acceptabila.
- planetele sunt din globuri de polistiren  (vedeti poza de la inceputul postarii) si au trei dimensiuni. Le-am cumparat din comert de la articolele ramase de sarbatori.
- singura planeta aparte este Saturn unde am folosit niste carton pentru inele. Cartonul l-am prins de glob cu ajutorul unor agrafe de birou desfacute. Poate ar fi fost bine sa fac niste inele mai mici si pentru Uranus, dar asta e.




Puteti sa faceti toate planete din hartie, dar hartia nu sta prea bine pe bat, iar noi am scos de multe ori betele cu planete si le-am invartit in jurul Soarelui, care statea pe pozitia lui, cuminte.

Aceasta este opera noastra:

  
Nu este cel mai frumos sistem solar, dar este rapid si rezista la joaca. Planetele se pot scoate si pot fi folosite pe post de mingi, iar la sfarsitul zilei se pot intoarce linistite "acasa", pe placa cu sistemul solar.

Dintr-o astfel de "lectie" nu poate sa lipseasca o enciclopedie. Prima mea idee a fost sa folosesc "Atlasul spatiului" pe care-l aveam in casa, tiparit in 2003. Nu am putut rezista tentatiei si am cumparat "Prima mea carte despre cosmos" de la Litera.

 
Prima mea carte despre cosmos



A fost un impuls de moment, dar am facut bine deoarece eu stiam, de pe vremea mea, ca sunt 9 planete (+ Pluto), nu prea intelegeam de ce multe materialele pentru copii, vorbesc de 8 planete, dar aceasta carte noua mi-a explicat noua clasificare in 8 planete mari (Mercur, Venus, Pamant, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus si Neptun) + 5 planete pitice (Ceres, Pluto, Haumea, Eris si Makemake). Deci am invatat si eu ceva, caci sincera sa fiu nu am auzit pana acum de Ceres, Haumea, Eris si Makemake.

Pag. 79 - Prima mea carte despre cosmos


In cazul in care nu doriti sa construiti propriul sistem solar, am vazut in librarie un joc similar cu constructia noastra. Exista mai multe variante, in principal, contin o placa si globuri pentru planete pe care fie le vopsiti, fie se aplica o plastilina colorata care se intareaste. Preturile pot fi si de 50, dar si de 100 de lei.


Alte resurse utile:

- Sistemul solar - Safari, cu planete mici de 1-3cm. Avantaj nu ocupa mult spatiu, dar mie imi plac totusi planetele mai mari ;)

- Puzzle de podea, despre care se spune care are piesele mai groase decat cele obisnuite si niste dimensiuni considerabile aprox. 1m/60 cm. Foarte interesant mai ales pentru cei care lucreaza pe podea (stilul Montessori) sau pur si simplu pentru o distractie de sambata cu toata familia.

- Pentru clasele mai mari, asa ca sa fie vesnic in atentia copilului, o linie de 30 cm cu sistemul solar. Simpatic!!!


- Sistem solar motorizat - adica un soare cu planete care se invart in jurul sau cu ajutorul bateriilor. Cel mai interesant fapt este acela ca este recomandat si pentru cei mai mari deoarece intr-o camera intunecata proiecteaza pe cer constelatiile. Acesta e preferatul meu.

- Sistem solar reflectorizant - Util ziua cand discutam despre planete si noaptea cand stingem becul pe post de lumini de veghe.
etc.

Totul depinde de cat de pasionati sunteti de acest subiect si de buget.


Actualizare  2016

Cand si ce se studiaza la scoala referitor la planete si univers conform programelor scolare pentru clasele 0-4 :



Actualizare  2017

Pe aceeasi tema mai puteti citi si:




Un comentariu:

Admin spunea...

Interesant... O lecție utilă care va prinde de minune și la elevi.

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.