vineri, 28 noiembrie 2014

Cea mai simpla metoda de adunat un sir de numere consecutive (pe larg)




Dupa doi ani de siruri, eu si copilul meu am votat cea ma simpla metoda de a aduna un sir de numere consecutive (vezi tot felul de metode in postarea "Cum adunam un sir de numere naturale consecutive in clasa a IV-a si un pic peste"). Aceasta este cea cu dublarea sirului, adica:






1   +   2   +   3   +   ...   +  79  = ?

Rezolv prin adunarea sirului cu el insusi (dar a doua oara il scriu in ordine inversa) si apoi rezultatul il impart la 2

Notez:
  S =   1   +   2   +   3   +   ...   +   77  +    78   +   79  (am adaugat si penultima cifra si antepenultima)

  S* =   79  +   78   +   77   +   ....    +   3   +   2   +   1 - (l-am notat S* pentru ca sa se vada ca este tot S dar am adaugat o steluta pentru a marca faptul ca l-am modificat,  adica l-am scris in ordine inversa.)


Explicatia adunarii (pe larg) arata asa




pe foaie ramane doar atat:




 pe caz general, explicatia pe larg arata asa:




Aceasta metoda este foarte simpla, iar insusirea ei ajuta copilul si la intelegerea calcului sirului de puteri consecutive cu aceeasi baza (dar despre aceasta intr-o postare viitoare).




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.