duminică, 21 septembrie 2014

Cele 2 conditii importante ale unei culegeri cumparate fara recomandarea doamnei

Doriti sa cumparati o culegere de matematica si nu stiti cum sa o alegeti din multimea de oferte?

Pentru mine a fost o adevarata aventura cand am cautat prima culegere fara recomandarea doamnei.

Dupa mai multe incercari (mai mult sau mai putin reusite), am gasit 2 criterii care ma ajuta si pe care le aplic de fiecare data cand vreau un material suplimentar dupa care sa lucrez cu copilul meu. 


Dar sa incep cu inceputul, pana in clasa a V-a nici nu mi-a trecut prin cap ca as putea sa ma duc la librarie si sa cumpar, uite asa o culegere ..., pentru a lucra eu suplimentar cu copilul. Ba mai mult, aveam retineri si cand citeam despre o culegere pe internet, mai ales de tipul "aceasta este cea mai buna". 

Totusi, in clasa a V-a, am simtit nevoia de a cumpara o culegere de matematica cu ajutorul careia sa pot urmari nivelul la care se lucreaza la clasa (aveam eu niste nedumeriri). "Zis si facut", m-am repezit intr-o librarie si am inceput sa caut printre culegeri, intai dupa editurile mai cunoscute, apoi dupa copertile mai interesante, ca tot omul care nu se prea pricepe.

Un lucru interesant a fost acela ca si libraria unde am fost era organizata, la sectiunea manuale si auxiliare scolare, astfel incat sa gaseasca punctual cartea dupa titlu, autor si editura, iar fiecare culegere era pusa la raft dupa acest criteriu, ceea ce mi-a ingreunat procesul de a le repera si mi-a adus priviri curioase din partea vanzatoarei, care ma tot intreba elegant cum ma poate ajuta.

Am apelat la internet, dar si aici este o adevarata aventura sa gasesti continutul unei culegeri, doar daca cineva, ignorand drepturile de autor, a incarcat-o pe vreun site. 

Ca sa nu lungesc postarea, cu putin (...sau mai mult) noroc am cumparat o culegere buna pentru ce aveam eu nevoie. Apoi, analizand cu atentie structura tuturor culegerilor de prin casa (care mi-au placut) dar si o multime altele pe rafturi in librarie sau pe net, am inteles care sunt cele 2 conditii importante pe care trebuie sa le indeplineasca culegerea pe care mi-o doresc eu ca sa pot lucra suplimentar cu copilul:



1. Culegerea trebuie sa aiba si o parte teoretica

Cele mai bune culegeri, in opinia mea, pentru a lucra cu copilul, in calitate de parinte, sunt acelea care au  o sinteza a aspectelor teoretice necesare rezolvarii exercitiilor si problemelor. 

In cazul in care culegerea contine probleme peste nivelul materiei predate la scoala (si este cam greu ca parinte sa-ti dai seama cand s-a trecut linia), atunci prezenta elementelor teoretice suplimentare este mai mult decat necesara pentru rezolvarea problemelor la un nivelul de dificultate crescut. 

Unele culegeri contin doar aspectele teoretice suplimentare nu si cele din manual, in general cele din clasele ciclului primar. In unele culegeri pentru gimnaziu, datorita cresterii volumului de informatii, exista adevarate sinteze la inceputul fiecarui capitol important.

Ca sa vezi dintr-o privire deschizi culegerea la inceputul unui capitol, de obicei 3, 4 deoarece primul nu este intotdeauna edificator (in general copiii incep cu numerele naturale si acolo nu este foarte multa teorie in clasele mici) si vezi daca sunt grupate astfel de elemente teoretice. Ele mai pot fi "ascunse" si printre probleme, la unele culegeri, dar sunt evidentiate pe fond colorat si cu scris ingrosat. Deci daca nu gasesti la inceputul capitolului, rasfoieste rapid cartea dupa elemente ce ies in evidenta.



2. Culegerea trebuie sa aiba raspunsuri si indicatii

Majoritatea culegerilor au raspunsuri, dar prezenta indicatiilor de rezolvare ne ajuta pe noi, parintii, sa intelegem rationamentul utilizat si sa putem sa-l explicam, la randul nostru, copilului.

Indicatiile nu sunt prezente la toate exercitiile si problemele, atunci cand verifici culegerea uita-te la problemele de la sfarsitul unui capitol sau subcapitol, deoarece acolo sunt cele mai grele si vezi la raspunsuri daca ai un simplu numar sau primesti si un pic de ajutor ca sa poti sa dovedesti problemele buclucase.




La achizitionarea unei culegeri poti sa ai in vedere si alte criterii care te pot ajuta sa micsorezi numarul de variante pe care le studiezi:

- editura - anumite edituri au inceput sa capete un nume in domeniu (ex.: Editura Paralele 45, vezi colectia mate 2000), pentru inceput te poti orienta si cu ajutorul concursurilor scolare mai cunoscute (ex. Culegerile Comper, EUCLID)

- autorii - aceasta informatie te ajuta doar in cadrul unui ciclu scolar, deoarece la trecerea la gimnaziu numele vor fi cu totul altele, datorita formarii profesionale a acestora.

- informatii despre culegere, pe care le poti citi, de obicei, pe ultima coperta sau pe librariile online (cateodata poti fi norocos sa nimeresti si cate un "Rasfoieste"/ "Citeste" pe net).

- prezentarea culegerii pe un site/ blog. De obicei aceste prezentari le gasesti dupa ce ai ales un nume de culegere si pot sa iti ofere informatii interesante despre continut, inclusiv poze.



Daca ai posibilitatea, iti recomand sa mergi, totusi, intr-o librarie clasica pentru a putea rasfoi in liniste cateva culegeri si daca ai timp citeste cateva probleme si exercitii sa vezi cum evolueaza de la simplu/mediu   la   complicat/performanta.

Decizia de cumparare poate sa varieze in functie de cat de mult iti plac reducerile si cumparaturile online. Astfel ca, inarmat cu titlul, autorul, editura si anul aparitie (unele dintre ele se actualizeaza periodic) si pentru siguranta, o poza cu mobilul la coperta 1 te poti intoarce in fata ecranului computerului pentru a cauta cea mai ieftina varianta. Nu uita, atunci cand gasesti culegerea online, mai ieftin,  si vrei sa o comanzi, ai grija la cheltuielile de transport.


Spor la lucru!!!



8 comentarii:

alexandru.mir spunea...

as dori, daca se poate, sa-mi recomandati o culegere pentru clasele 1-2, care sa respecte indicatiile sus-mentionate. Multumesc. Ioana

Loredana spunea...

Va recomand sa rasfoiti intr-o librarie: ”MATEMATICA PENTRU CONCURSURILE SCOLARE. CLASA I”, Badescu Anina, ”MATEMATICA PENTRU CONCURSURILE SCOLARE. CLASA A II-A”, Badescu Anina sau MATEMATICA SI EXPLORAREA MEDIULUI - CONSOLIDARE. MODALITATI DE LUCRU DIFERENTIATE. CLASA A II-A, BERECHET, Daniela si altii (pe aceasta o puteti rasfoi chiar pe net). Vi le-am recomandat deoarece sunt editate de Paralela 45 care are culegeri foarte bune si experienta concursurilor Comper. E bine sa va uitati si pe ”Matematica - culegere de exercitii si probleme clasa I” Marcela Penes, autoarea avand o experienta vasta in realizarea de culegeri I-IV, noi am lucrat dupa niste materiale foarte bune ale dansei. Acestea sunt ideile mele, dar este mai bine sa va sfatuiti cu un cadru didactic deoarece editurile aduc in scoli ultimele noutati. Numai bine!

alexandru.mir spunea...

Multumesc frumos. Doamne ajuta!

Iolanda Grama spunea...

Mie personal mi-au placut foarte, foarte mult culegerile de la Editura Kreativ.
Le-am descoperit pe clasa a III-a , dar sunt de nota 10.
Mai ajutat foarte mult in munca cu micuta.

Anonim spunea...

Ati vazut www.lectii-virtuale.ro? Au filme cu teorie, exercitii cu indicatii si raspunsuri si un memorator. Cred ca sunt la inceput dar arata promitator. Exista si un cont special pentru parinti.

Vero spunea...

mare dreptate aveti sunt cele mai bune si eu lucrez la fel cu fetita mea
editura Paralela 45 si Marcela Penes cele mai bune

Vero spunea...

mare dreptate aveti sunt cele mai bune si eu lucrez la fel cu fetita mea
editura Paralela 45 si Marcela Penes cele mai bune

Unknown spunea...

Culegere de matematica, clasa a II-a, Petrică

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.