vineri, 8 august 2014

Clasa a V-a - materii si alte informatii utile




Clasa a V-a, prima clasa a gimnaziului sau prima clasa de copil mare, se apropie cu pasi repezi, copiii sunt curiosi cum va fi acest an despre care cei din jur spun ca va fi altfel. 

Iata cateva informatii utile pentru parintii de elevi de clasa a V-a:





Anul acesta sunt din nou probleme, manualele intarzie, dar si-a facut aparitia un fel de manual unic valabil in primele 8 saptamani numit ”Compendiu introductiv pentru gimnaziu”, pe care-l puteti descarca gratuit aici.



Planul cadru

Pentru o privire de ansamblu la nivelul gimnaziului puteti studia noul plan cadru.



Ce materii se studiaza in clasa a V-a: 
  • Limba si literatura romana - (programa scolara) - aceasta are un grad de dificultate sporit in clasa a V-a, motivul fiind acela ca materia este foarte incarcata. Copiii vor studia diferite genuri/ specii literare, vor aparea primele comentarii de invatat, iar gramatica necesita o insusire temeinica a tuturor notiunilor. Pe langa aceste aspecte se studiaza notiuni legate de vocabular si de fonetica (va intoarceti la despartirea in silabe pentru care va recomand DOOM-ul).

Gramatica practica a limbii romane


Aceasta este o carte pentru parinti, mai avansata decat nivelul scolii, dar va ajuta sa gasiti raspunsurile atunci cand ati uitat unele parti din gramatica.












Pentru acasa, mie mi-a placut aceasta culegere deoarece are o parte de teorie bine realizata care poate fi folosita la intelegerea lectiilor, dar si mai tarziu la recapitulare. In plus sunt modele rezolvate si exercitii de lucrat. Atentie la anul editiei ca sa fie realizata in conformitate cu noua programa!







  • Limba moderna 1 - programa scolarase continua studiului limbii straine inceput in clasele mai mici. Ceea ce am apreciat in clasa a V-a la doamna (noastra) a fost folosirea frecventa a suportului audio, dar totul difera de la profesor la profesor. Pentru cei care studiaza intensiv exista o alta programa.

  • Limba moderna 2 programa scolara - se incepe a doua limba straina. Aici nu va pot spune decat "SUCCES!" sa stiti si voi ceva din limba straina respectiva, ca sa nu patiti ca mine, care nu stie o boaba de franceza. Dar am vazut partea pozitiva, trebuia sa se descurce copilul singur, caci nu am apelat la meditatii (si s-a descurcat :). Macar cu doamna profesoara a avut noroc (tanara, draguta, cu multa rabdare si cu tehnici interesante de stimulare a participarii la ore).

  • Matematica - (programa scolarao multime de notiuni noi - puteri, fractii zecimale, divizibilitate etc., dar si aprofundarea altora ex.: siruri, fractii, figuri si corpuri geometrice. Ce mi se pare demn de remarcat este faptul ca exista destul de multa "teorie", care fiind scrisa sub forma proprietatilor in necunoscute de tipul a, b, c, copilul are tendinta "sa uite" ca trebuie sa le invete. In rest, dificultatea va fi mai mica sau mai mare in functie de nivelul la care lucreaza profesorul. Atentie la acest "nivel", incercati sa-l identificati cu ajutorul culegerilor ce contin grade diferite de dificultate, pentru olimpiade este necesara performanta.

Matematica: algebra, geometrie  - Clasa a VI-a - Radu Gologan, Sorin Peligrad, Ioan Serdean, Adrian Turcanu
   
   
Ce mi-a placut la aceasta culegere este faptul ca exista o sinteza de teorie la inceputul fiecarui capitol, are exercitii rezolvate, iar exercitiile de rezolvat sunt de la nivelul de baza, pana la performanta. Culegerea este editata de Paralele 45 si are cate o varianta pentru fiecare an, iar pentru un an scolar exista mai multe carti cu diferite grade de dificultate (ex. Standard). Deci o culegere care ajuta la evaluarea nivelului la care se lucreaza la clasa. Atentie la anul in care a fost editata culegerea datorita schimbarii programei (alegeti varianta 2017). O alta de culegere foarte buna am prezentat-o aici.





  • Educatie sociala - programa scolara - aceasta este o materie noua pentru ciclul gimnazial, conform programei in clasa a V-a se studiaza notiuni legate de opini si prejudecati, Conventia ONU cu privire la drepturile copilului, drepturi si responsabilitati, institutii care apara drepturile copiilor etc.


  • Geografie - (programa scolara) - anul acesta este putin mai complicata fata de anul trecut deoarece se invata notiuni legate de geografia fizica a Pamantului ( ex.: litosfera, atmosfera, hidrosfera, biosfera) care presupun termeni mai putin cunoscuti de copil. Unii profesori se mai joaca cu harta lumii si ofera bonus-uri celor care stiu diferite notiuni de cultura generala (tari, orase etc.), dar la noi nu a fost cazul, doar predare-ascultare nimic care sa capteze interesul in mod special. (Pacat!)

  • Istorie - (programa scolara) - incep lectiile serioase in care copilul trebuie sa retina o multime de informatii, popoare, ani/ secole, dar si in acest caz profesorul este cel care va face totul interesant sau nu. (Exemple:  popoarele antice mesopotamieni, egipteni, grecii, imperiul roman, geto-dacii etc.). 

  • Biologie - (programa scolara) - cea de-a treia materie cu lectii serioase de invatat. Este greu de spus cum va fi aceasta materie deoarece au avut loc schimbari majore in abordarea continuturilor, astfel ca nu mai avem ani dedicati plantelor, animalelor, omului ci noul concept se bazeaza pe functiile unui organism ca sistem. In acest an, conform programei, lectiile vor avea ca tema medii de viata, adaptarea organismelor vii, specii reprezentative, relatii etc.). La aceste lectii de memorat un rol important il au schemele, daca profesorul realizeaza unele simple si clare, invatatul se simplifica, daca nu ... 


  • Educatie plastica - in manualul realizat pe vechea programa am vazut cateva informatii interesante, si cu trimitere la opere celebre. Doriti-va sa nu fie doamna prea exigenta cu toceala pentru ca, desi informatiile mi s-au parut demne de retinut si fara detalii exagerate, copilul gandeste altfel "Nu se poate, am de invatat si la desen!!!". In rest, veti privi cu simpatie eforturile celui mic de a prinde diferite tehnici de pictura si de a le transpune pe coala A3 de desen. 

  • Educatie muzicala - (programa scolara) - inca o multime de lucruri de retinut. Sincer nu inteleg de ce se invata atat de multe lucruri legate de citirea portativului, parca ar fi ora de canto, foarte putin despre instrumente si mult prea putin in legatura cu marii compozitori si mai ales ascultarea creatiilor acestora, dar deh, asta e  ...! Noua programa are sugestii repertoriale interesante, dar fara un profesor foarte bun cultura generala nu va fi temeinica.

  • Educatie fizica si sport - alergare, sarituri in lungime si o multime de alte exercitii + diferite jocuri in functie de curtea scolii sau sala de sport. Acum si cu manual, dar sigur ati auzit deja o multime de lucruri despre el (TV/ radio/ internet).

  • Educatie tehnologica - (programa scolara) - despre aceasta materie ce sa va spun, inca un manual de invatat cu o multime de notiuni din cele mai variate domenii. Pe veche programa se studiau elemente legate de organizarea mediului construit, localitatii, cladiri - tipuri si alcatuire constructiva (aici am avut noi tema cu macheta), reguli de urbanism, retele de utilitati, locuinte - planuri, scheme functionale. Dupa acestea, la capitolul urmator, manualul se continua cu produse de origine vegetala si animala (ex. zaharul, uleiul, cerealele etc.). Am mai vazut ceva si cu criterii de intocmire a unui meniu. Sa fiu sincera, eu nu am prins ideea centrala a materiei, norocul copilului cu doamna care a imbinat inteligent ascultarea cu proiectele si astfel nu a fost perceputa ca o materie dezagreabila. Noua programa este putin altfel se refera la cultivarea plantelor, cresterea animalelor, desen geometric, calitatea produselor ...

  • Informatica si TIC (Tehnologia informatiei si a comunicatiilor) -  programa scolara - aceasta este de fapt ora de informatica. In afara de partea de inceput in care au trebuit memorate toate componentele unui computer (software si hardware), orele au continuat cu partea practica de lucru pe computer (Word, Paint etc.).

  • Consiliere si dezvoltare personala - programa scolaraaceasta este o materie noua pentru ciclul gimnazial, conform programei in clasa a V-a se studiaza notiuni legate de autocunoastere, managementul invatarii etc.

  • Dirigentie - In functie de materia pe care o preda doamna diriginta, aceasta ora poate contine: "politie" - cine a spart?, de ce a spart? si multe alte probleme de ordin administrativ, ore tematice (copilului mei i s-au parut dragute temele abordate (despre colegi, respect, personalitatea clasei etc.) si ore suplimentare la materia doamnei (la fel ca si pe timpul nostru).
 pe langa aceste materii mai exista si ”optionale”, materii care se decid la nivelul scolii.



Manuale scolare

-

”Compendiu introductiv pentru gimnaziu”, pe care-l puteti descarca gratuit aici- primele 8 saptamani, dupa aceea vom mai vedea.


Concursuri scolare si olimpiade

Concursurile scolare vor continua in functie de interesul profesorilor si al scolii (la noi nu s-au mai organizat asa multe, dar si interesul copiilor a scazut foarte mult datorita programului de lectii foarte incarcat).

In acest an, incep olimpiadele. Participarea la ele fiind tot rezultatul interesului profesorului in acest domeniu. Sunt profesori care doar spun elevilor foarte buni cand este olimpiada si in functie de dorinta copilului va fi si participarea, sunt alti profesori care se implica mai mult (lucreaza la clasa la un nivel mai ridicat si sunt mai greu de refuzat de catre copii etc.).

Participarea la olimpiada, dupa faza pe scoala, poate deveni solicitanta pentru copil (pe langa tot ce trebuie sa invete pentru scoala trebuie sa lucreze, in plus si pentru olimpiada). In cazul in care copilul doreste (si doar atunci) sa faca un astfel de efort atunci poate trece prin experiente interesante pentru el si frumoase. Niciunul dintre copiii cu care am vorbit nu au regretat efortul depus cand au ajuns la rezultate frumoase pe judet/ municipiu si chiar pe tara. Daca merita un astfel de efort? E foarte greu de raspuns la o astfel de intrebare, totul depinde de copil si de motivarea lui.



Alte lucruri de spus:

- un aspect important la clasa a V este, pentru unii copii, schimbarea programului scolar si inceperea cursurilor la amiaza. Pentru acestia se schimba nu doar orele de mers la scoala, dar si rutina temelor si a invatatului. Din pacate, de multe ori vor face temele inainte de insusirea temeinica a teoriei, deoarece invatarea seara e foarte dificila si ei prefera sa invete totul dimineata. Mai mult, intra in functiune memoria de scurta durata - intr-un fel memoreaza si reda lectia, un copil, peste 2-3 ore si mult mai bine trebuie sa invete daca spune lectia a doua zi. O alta consecinta a acestui program este lipsa ajutorului parintilor, dimineata, iar pentru multi lipsa supravegherii va duce la scaderea rezultatelor scolare.

- sistemul de apreciere al performantelor scolare se schimba. Se renunta la calificative si se trece la notele de la 1 la 10. Pe unii copii, notele ii motiveaza, la altii, se observa o scadere foarte mare fata de anul anterior. La aceasta se adauga "stresul notelor" deoarece de notele din clasele V-VIII depinde intrarea la liceul dorit (media pe cei 4 ani a contat in proportie de 25%- 20%  in ultimii ani). Cel mai mult se manifesta acest stres la parinti, care incep sa puna presiune din ce in ce mai mare pe copii, iar rezultatele nu se imbunatatesc, dar sunt afectate relatiile dintre copil si parinte.

- trecerea de la doamna invatatoare la profesori nu mai pune atatea probleme ca pe timpul nostru deoarece copiii au avut deja profesori (ex.: educatie fizica, limba straina, religie), totusi dureaza putin pana descopera stilul fiecarui profesor. Bineinteles "cei mai buni profesori" sunt cei care nu cer prea mult (si noi eram la fel). Totusi apare un sentiment de regret referitor la doamna invatatoare care era tot timpul cu ei si in cazul in care copilul a indragit-o mult atunci va cauta in doamna diriginta un inlocuitor, pe care, din motive obiective si subiective, de multe ori nu-l va gasi.

- ajutorul parintilor este necesar si in clasa a V-a, dar as spune ca la alt nivel. Acum parintele trebuie sa fie mai mult un sprijin decat un ajutor la lectii. Vor exista situatii in care este necesar sa explicati notiuni noi, dar dupa intelegerea lor copilul isi poate continua singur toate lectiile. Chiar daca depuneti efortul de a-l ajuta de cate ori solicita,  atentie la situatiile in care copilul nu stie ca are nevoie de ajutor si deci nu-l cere (problemele se constata cand scad notele). Exemple:
  • la istorie/ biologie/geografie doamna preda o schema, dar este posibil ca sa nu-si dea seama copilul ca trebuie sa citeasca (macar o data) si lectia din manual, chiar daca ascultarea se face dupa caiet; 
  • un comentariu se invata mai usor daca este explicata structura logica a acestuia, altfel memorarea este foarte solicitanta; 
  • proprietatile matematice seamana cu exercitii si la inceput copilul nu se gandeste ce importanta este memorarea lor etc.



Structura anului scolar 2017-2018 o gasiti aici.


SUCCES!



Un comentariu:

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.

Vrei sa imi citesti postarile direct in casuta ta postala?