marți, 6 mai 2014

Ce aduce nou programa de matematica pentru clasa a II-a in anul scolar 2014-2015?


Conform OMEN 3418/19.03.2014 in anul scolar 2014-2015 intra in vigoare noua programa pentru clasa a II-a (programele pentru clasa pregatitoare si clasa I se aplica deja din acest an scolar).

Parintii de scolari de clasa I este bine sa se informeze din timp. O privire rapida e recomandata si parintilor care au copii in clasa 0, daca doresc sa fie la curent cu noutatile. Parintii elevilor care sunt acum in clasa a II-a pot urmari mult mai usor prezentarea deoarece stiu deja materia.

Modificarile sunt substantiale in sensul ca se incepe mai devreme studierea unor notiuni importante, dar cred ca mai bine va prezint capitolele comparativ.


Capitolul: Numere

Noua programa
Vechea programa

Numerele naturale 0-1000:
recunoaştere, formare, citire, scriere, (cu cifre şi litere) comparare, ordonare, numere pare/impare:
- de la 0 la 100
- de la 100 la 1000

Numerele naturale de la 0 la 100:
formare, scriere, citire, comparare, ordonare.
- de la 0-30
- de la 30-100
Numerele naturale mai mari decât 100 şi mai mici decât 1000:
formare, scriere, citire, comparare, ordonare.


Se observa din prima parte ca se vor studia numerele naturale pana la 1000 asa cum se facea si pana acum, deci in aceasta parte nu vad modificari (notiunile "numere pare/ impare" existau, dar nu sunt scrise in partea aceasta a programei - vezi partea desfasurata).

Noua programa
Vechea programa

Adunarea şi scăderea în concentrul 0 – 1000, fără trecere peste ordin

Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul 0-100.
• terminologia specifică: termen, sumă, “cu atât mai mult”, “cu atât mai puţin”;
• în concentrul 0-30, fără şi cu trecere peste ordin;
• în concentrul 0-100, fără şi cu trecere peste ordin;
• evidenţierea unor proprietăţi ale adunării   (comutativitatea, *asociativitatea, element neutru),
fără terminologie şi paranteze rotunde;
Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul 0-1000.


Chiar daca noua programa nu a mai scris in detaliu aspectele de la acest punct, in partea desfasurata le regasiti cu usurinta.

Si iata marile surprizele:

Noua programa
Vechea programa

Înmulţirea în concentrul 0-100
Evidenţierea proprietăţilor înmulţirii (comutativitate, asociativitate, element neutru - fără precizarea terminologiei)

Împărţirea cu rest 0 în concentrul 0-100
Proba înmulţirii. Proba împărţirii

Fracţii: ½ (jumătate/doime), ¼ (sfert/pătrime)
Fracţii echivalente: ½= 2/4





-----

Deci tabla inmultirii o sa va "amuze" cu un an mai devreme, despre fractii nu stiu ce sa spun ele mie mi-au dat destul de multa bataie de cap in clasa a IV-a. Poate studiate treptat, cate putin in clasa a II-a, restul mai tarziu, se acumuleaza mai usor.

Ca o consecinta si problemele pe care le vor rezolva copiii vor fi mai grele:

Noua programa
Vechea programa

Probleme care se rezolvă prin una, două sau mai multe operaţii de adunare şi/sau scădere, înmulţire, împărţire


Probleme care se rezolvă printr-o operaţie *Probleme care se rezolvă prin cel puţin două operaţii

* - asteriscul provine de la marcajul "extindere" care insotea anumite capitole care nu erau considerate obligatorii.



Capitolul: Figuri si corpuri geometrice

Noua programa
Vechea programa

Figuri şi corpuri geometrice

Figuri plane / 2D
Pătrat, dreptunghi, triunghi, cerc, semicerc: axa de simetrie


Corpuri/ 3D
Cub, cuboid, cilindru, sferă, con: construcţie după desfăşurare dată

Elemente intuitive de geometrie:

- forme plane: pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc;
- interiorul şi exteriorul unei figuri geometrice;

- forme spaţiale: cub, sferă, cilindru, con *cuboid (paralelipiped dreptunghic), fără terminologie.

La acest capitol remarc prezenta semicercului si a axei de simetrie pentru figurile plane si constructia dupa desfasurare pentru corpurile 3D. Constructia dupa desfasurare se gasea in unele probleme specifice concursurilor scolare.


Capitolul: Masurari

Noua programa
Vechea programa
Măsurări

Lungime
Unităţi standard: metrul, centimetrul, milimetru
(1m = 1000 mm);
Instrumente de măsură: metrul de tâmplărie, panglica de croitorie, ruleta

Capacitate
Unităţi standard: litrul, mililitrul (1l = 1000ml)

Masă
Unităţi standard: kilogramul, gramul
(1 kg = 1000 g);
Instrumente de măsură: cântarul, balanţa

Timp
Ora (1 oră = 60 de minute; 5 minute; jumătatea de oră, sfertul de oră),
Ziua (ieri, alaltăieri, mâine, poimâine), săptămâna, luna, anul (calendarul)
Anotimpurile: lunile corespunzătoare
Instrumente de măsură: ceasul

Bani
Leul: bancnote de 200 de lei, 500 de lei
Euro (1 euro = 100 de cenţi) monede şi bancnote
Schimburi echivalente valoric în concentrul 0-1000
Măsurări folosind etaloane neconvenţionale.
Unităţi de măsură:

- unităţi de măsurat lungimea: metrul;





- unităţi de măsurat capacitatea: litrul;


- unităţi de măsurat masa: kilogramul;





- unităţi de măsură pentru timp: ora, minutul, ziua, săptămâna, luna;





- monede.




• Utilizarea instrumentelor de măsură adecvate: metrul, rigla gradată, cântar, balanţa.

Si la acest capitol programa se imbogateste. Din tabel se poate observa prezenta, in plus, a unor submultipli cum ar fi milimetrul, centimetrul, mililitrul, gramul.

La partea referitoare la bani remarc prezenta monedelor UE, care se studiau in clasa a III-a.

Un nou capitol: Date

Noua programa
Vechea programa
Date

Organizarea şi reprezentarea datelor (tabele, grafice cu bare)


---

Acestea sunt modificarile cu care am vrut sa va atrag atentia, dar cel mai bine este sa cititi noua programa deoarece veti gasi detalii interesante si veti intelege mai bine dezbaterile pe baza acestui subiect care sigur vor aparea inaintea inceperii anului scolar.

Un alt aspect important este acela ca pe internet se gasesc foarte multe resurse - exercitii / probleme, rezolvari, idei - iar multi autori nu vor putea sa le actualizeze. Acesta este un alt motiv pentru care este bine sa stiti ce modificari au avut loc (spre exemplu inmultirea se studia in clasa a III-a deci atunci cand veti dori informatii pe acest subiect, cautati-le la clasa a II-a, dar daca nu le gasiti atunci incercati la clasa a III-a). 

Mi-ar place sa aflu si parerea voastra despre aceasta schimbare. Ce spuneti o fi bine, o fi rau?


Actualizare: 23.05.2014
Daca asa arata manualul, cum este imaginea aceasta de pe portalul SEI, atunci am ramas fara cuvinte ...

2 comentarii:

  1. Destul de rau si de greu pare, tinand cont ca abia se descurca la adunari si scaderi cu trecere peste ordin.
    Vai de ei , de noi si de invatatori!
    poate schimba ceva, caci aceasta serie a prins numai lucruri noi si dificile: clasa pregatitoare, programa extinsa clasa I, a II-a...
    Rusine celor care fac astfel de lucruri si nu se pricep!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca va fi un an cu adevarat dificil pentru copilasii care trec clasa a II-a si vor avea multa nevoie de ajutorul doamnei si al parintilor, in conditiile in care nici pana acum nu este totul limpede cu manualele.

      Ștergere

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.

Vrei sa imi citesti postarile direct in casuta ta postala?