vineri, 16 mai 2014

5 sfaturi pe care le da un site american parintilor care-si doresc copii iubitori de citit

Zilele trecute am dat, intamplator, peste un site www.scolastic.com/parents/ care mi s-a parut foarte interesant.

In primul rand are o sectiune uriasa dedicata parintilor si contine informatii utile pentru acestia.

In al doilea rand am citit aici ce se invata (la ei) la scoala in primii 5 ani. Foarte multe detalii pentru fiecare materie.

In al treilea rand am gasit aceste 5 sfaturi deosebit de utile pentru toti parintii, de pretutindeni, care isi doresc sa insufle copiilor lor dragostea pentru carte. Aceste sfaturi sunt trecute sub forma unei concluzii pe baza analizei unui chestionar aplicat la nivel national (daca doriti sa cititi analiza, o gasiti aici, cu precizarea ca este in limba engleza)

Iata cum suna cele 5 sfaturi (prezentare):

1. Fii un model pentru copilul tau - sa te vada citind zilnic.

Acest sfat mi se pare foarte bun si l-am aplicat si eu cu mult inainte. Poti citi cum am procedat eu in Cititul - tema de vacanta sau placere.

Puterea exemplului a fost analizata in tot felul de situatii si functioneaza deci va functiona sigur si in cazul cititului, fara sa mai vorbesc de clipele placute de care putem beneficia chiar si atunci cand avem foarte multe de facut, daca ne spunem ca "este pentru binele copilului".



2. Asigura-te ca ai in casa, la indemana, cat mai multe carti si tot felul de alte materiale pentru citit (ex. reviste, ziare, benzi desenate, ghiduri) acestea vor trezi copilului interesul si pasiunea pentru citit.

Cred ca multi dintre noi am aplicat partial, aceasta idee incercand sa avem pentru copiii nostri biblioteci cat mai vaste care sa-i atraga. Atentie sa nu transformam biblioteca in sanctuar care sa-l indeparteze in loc sa-l atraga (iata cum vad eu o biblioteca pentru copii - Biblioteca copilului idei despre cand o construim si cum ar trebui sa arate)!

Si eu m-am gandit sa pun revistele in biblioteca copilului, pentru ca sunt obiecte dragi lui asematoare unui ursulet de plus, dar acesta al doilea sfat imi pare foarte bun si inteleg mult mai bine necesitatea afisarii si nu ascunderii prin diferite colturi a acestor "materiale" numai bune de citit. Deci mai sacrificam din ordine in favoarea cresterii pasiunii pentru citit.



3. Citeste-i copilului tau - chiar si dupa ce implineste 8 ani. Copiii iubesc aceasta activitate si cu cat vei continua sa-i citesti, vei reusi sa-i arati copilului ca cititul este ceva placut, il vei ajuta sa-si imbogateasca vocabularul si cunostintele generale necesare pentru a intelege ceea ce va citi pe cont propriu si astfel va indragi lectura.

Acest sfat m-a mirat. Dupa 8 ani, cand copilul stie deja sa-si citeasca singur nu am crezut ca mai este necesar sa-i citesc. Eu am crezut ca trebuie sa-i explic copilului ce nu intelege, dar de cele mai multe ori am asteptat sa vina sa intrebe ce nu stie.

Insa au foarte mare dreptate cei care l-au scris deoarece am vazut cu cata placere a stat copilul meu sa ma urmareasa cand citeam o poveste unui copilas mult mai mic. Cred ca ar fi bine sa incerc, in vacanta, sa citim impreuna un roman, cred ca o sa ne simtim bine. (O sa va spun peste cateva luni cum a fost).



4. Introdu cititul in programul zilnic al copilului tau - astfel il ajuti sa-si creeze o rutina a cititului si obisnuinta cititului va deveni parte din el pe masura ce creste.

Mie acest sfat mi s-a parut cel mai pretios. Rutina este ceva ce merge pana in subconstient, dar cred ca este nevoie de ceva munca pentru a deveni o activitate placuta de rutina si nu ceva insuportabil, care se repeta zilnic.

Aici nu cred ca exista lucruri general valabile si fiecare dintre noi trebuie sa gaseasca acea metoda adaptata propriului copil privind cand sa citeasca, cat sa citeasca si ce sa citeasca zilnic. Exemplu o poezie sau doua dupa o zi stresanta de scoala sau cateva pagini in functie de varsta pentru o zi libera de weekend sau poate aveti alte idei?



5. Lasa copilul sa citeasca atat pe suport de hartie cat si pe suport digital ... atat timp cat citeste zilnic.

Acest ultim sfat cred ca vine in contradictie cu ceea ce doresc foarte multi parinti romani.

Este totusi bine de stiut ca ecranul unui e-reader nu este realizat in acelasi mod  ca si ecranul unui computer, deci tehnica a evoluat si este bine sa luam in considerare alternarea suportului hartie-digital.

Uite cateva exemple de carti in format digital:

Robinson Crusoe (eBook)
Cuore (eBook)









Winnetou (eBook) 

 Nu uitati de audiobook-uri care pot sa-si aduca o contributie importanta la imbogatirea experientei copilului cu o carte.

Audiobook CD -
 Aventurile Baronului Munchhausen
in lectura lui Ion Lucian















Puteti incerca (daca nu ati facut-o inca) colectia Disney de carte cu CD audio, astfel copilul poate urmari textul pe carte, in timp ce asculta vocea actritei Stela Popescu. Intonatia cu care este citita cartea pe CD va ramane in memoria copilului atunci cand o va reciti in format tiparit.

Cartea junglei
Pinocchio














Acestea au fost cele 5 sfaturi pe care le-am gasit si am vrut sa le impartasesc cu voi. Sper sa va fie utile in gasirea acelor idei bune care sa-l transforme pe micul cititor intr-un adult  pasionat de lectura.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.