luni, 10 martie 2014

Portofoliu "Obiceiuri de primavara"




Cum sa faci un proiect despre obiceiurile de primavara?

Iti propun 3 pasi pentru a realiza un proiect simplu, dar frumos alaturi de cel mic:








Pasul 1 - Coperta

O coperta trebuie sa fie sugestiva, un desen, o poza un colaj, ce-i place copilului.

O idee ar putea fi: lipirea unui martisor aplatizat in partea de jos si cateva snururi capsate in partea de sus, cam asa:



Daca iti place poza de la inceput, atunci trebuie sa stii ca am folosit o coala A4 de carton pe care copilul a lipit litere decupate din diferite cartoane colorate. 

Pentru a fi in ton cu proiectul, fiecare litera reprezinta un simbol al primaverii:



"O" este un ou de Pasti rosu si serios.




"r" este un ghiocel firav,
 iar "i" a vrut sa simbolizeze lumanarea aprinsa de Pasti.




"b", "d" si "p", pentru ca seamana, sunt niste martisoare, iar codita reprezinta snurul si bucla adaposteste un trifoi cu patru foi (care i-a purtat noroc la prezentarea proiectului la scoala).

Era sa uit de iepurasul de la "e" (sau cel putin aceasta a fost intentia copilului meu).



"m" este un mucenic ... cu picioare (ca nu ne-a venit alta idee).
"a" si "ă" incearca sa o reproduca pe Baba Dochia, iar caciulita lui "ă" este un norisor.



Coperta a II-a, cea de la sfarsitul proiectului, este tot un carton verde, A4.



Pasul 2 - Cuprinsul

Pe prima pagina a proiectului noi obisnuim sa punem cuprinsul (cum exceptia confirma regula, la acest proiect lipseste), iata o idee:

Pe o foaie alba sau verde deschis sau orice alta culoare deschisa copilul deseneaza o floare sau un manunchi de flori. Desenul trebuie sa fie abia conturat, pentru a nu acoperi scrisul. 




Baietii care nu se dau in vant dupa desenatul floricelelor pot tipari o fisa de colorat de pe net si sa o coloreze cu culori deschise.

Sau copilul poate face pe marginea foii desenul nostru din copilarie. Modelul poate ramane doar pe cuprins sau se poate pune pe toate paginile. Va amintiti?  -->



Pasul 3 - Paginile

Pagina 1 - Un text generic referitor la obiceiurile de primavara (2 fraze) + o poza




Paginile urmatoare contin: 1 Martie, apoi Zilele Babei Dochia, Cei 40 de mucenici, Dragobetele si Sarbatorile pascale. Materialele sunt stranse de pe internet, la fel si pozele. 


La capitolul legat de sarbatorile pascale am pus mai multe obiceiuri si anume: datinile de Lasata Secului, de Blagovestenie (Buna-Vestire), de Sfantul Gheorghe, de Florii, apoi traditiile de Inviere. Noi am incheiat cu datinile de Izvorul Tamaduirii, considerand ca restul obiceiurilor se desfasoara vara (ex. Rusaliile).

Ce a fost minunat la acest proiect este ca am putut povesti si despre obiceiuri traite de mine sau de bunicii ei, care au facut din acest proiect unul mai special. Nu pot sa uit ce mirata a fost cand a auzit de obiceiul celor 40 de pahare de vin, despre care ea nu stia aproape nimic sau cand ii povesteam cum nu ma lasa bunica mea sa dorm dupa ce mergeam la slujba de Inviere, dimineata la 5, pana nu ne asezam cu totii la masa sa ciocnim un ou.

In proiect noi nu am pus data de 8 martie (din cauza mea), totusi in cuprins am adaugat-o ca sa nu credeti ca ne-a scapat. Eu am considerat ca aceasta sarbatoare este relativ recenta, inceputul secolului XX si nu face parte din traditia poporului roman. (argumente mult mai clare puteti citi aici). 

Mai mult, anul trecut, cu putin inaintea acestui proiect, am facut o descoperire interesanta. Cu ocazia unui alt proiect, cand ajutam copilul sa stranga material pentru ora de limba engleza, referitor la Ziua Mamei, am descoperit Legea 319/ 2009 (link-ul este catre site-ul de legislatie "Drept online" de unde am luat citatul de mai jos). 


Art. 1

Prima duminica a lunii mai se instituie ca Ziua Mamei



Art. 2

A doua duminica a lunii mai se instituie ca Ziua Tatalui


Am crezut ca e o gluma, dar se pare ca nu. Voi ati auzit de aceasta lege? 


***********

Pentru alte idei legate de proiecte si portofolii iti recomand postarile pe care le-am grupat sub eticheta Portofoliu. In cea mai veche postare gasesti indrumari privind prinderea foilor si a copertelor Portofoliul o tema pentru copii si parinti.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.