luni, 31 martie 2014

Evaluare clasa a IV-a matematica - Model de test rezolvat plus niste idei


Nu m-am putut abtine sa nu rezolv modelul pentru evaluarea de clasa a IV-a, postat pe site-ul http://subiecte2014.edu.ro/2014/
evaluarenationala4/modeleteste/, pentru a vedea cat de usor este (sau nu).

Iata cum mi-as indemna copilul sa rezolve acest test!







Testul are 12 pagini care contin 21 de exercitii si probleme astfel:



Acest exercitiu solicita atentia si cunoasterea foarte buna a unitatilor, zecilor si sutelor.

Eu o iau prin eliminare:
A - 640;  6 - cifra sutelor  --> 4-0=0 si 0-4 nu se poate       => l-am eliminat
B - 137;  1 - cifra sutelor  --> 3-7 nu se poate si 7-3=4       => l-am eliminat
C - 253;  2 - cifra sutelor  --> 5-3 = 2 hopa   --> iata raspunsul

Multi copii au tendinta de a se opri deoarece au gasit raspunsul corect. Sfatul pe care l-as da copilului meu este acela de a verifica repede si D-ul. Nu se stie cum poate gresi din neatentie si daca gaseste 2 raspunsuri "corecte" e clar ca s-a strecurat o greseala.




La acest exercitiu, pe care l-am rezolvat mai sus cu culoarea albastru, cred ca s-ar putea gresi tot din neatentie, copilul ar putea crede ca "1" de la "1 reprezinta cifra ..." este numarul curent, nu cifra sutelor, dar zic totusi ca probabilitatea de a gresi este foarte mica.




 Acesta e simplu de completat (rezolvarea cu albastru) urmarind modelul . Ceea ce as vrea eu sa ma asigur este daca stie foarte bine cum se rotunjeste, cand apare cifra 5. Exemplu cum ar rotunji 3575.





Nu puteau sa lipseasca cele 4 operatii matematice. Eu l-as sfatui pe copilul meu sa faca verificarea, la fiecare, prin operatia inversa. Exemplu: daca 107+36 = 143, 143-36=107 sau 143-107=36. Rapid, cu ochii pe foaie, doar la inmultire si la impartire i-as recomanda scrierea lor pe ciorna.





Aici singura mea precizare este referitoare la cifre si i-as repeta copilului Atentie! 965 seamana cu 956 si pot fugi ochii, mai ales daca copilasul e stresat si emotionat.




Si exercitiul 6 este usor. Daca nu sta bine cu timpul si este sigur ca a facut corect, copilul poate face verificarile la sfarsit.



"Cati lei costa cartile?" ar fi intrebarea problemei, deci rezolvarea: pretul unei carti inmultit cu cele 6 carti cumparate, deci 36 x 6; am bifat si eu prima casuta. 




O alta problema usoara, care presupune doar o operatie de scadere 41 - 35 = 6, nu e imposibil sa faca pe la copilasi "16" deoarece au uitat ca s-au imprumutat la zeci. 





Acesta mi s-a parut cel mai interesant exercitiu. Se poate rezolva prin doua metode:
1 "sudoku" - daca copilul obisnuieste sa se joace sudoku (copilului meu nu-i place), atunci acest exercitiu i s-a parut foarte simplu. Modul de completare, intai liniile sau coloanele care au doar o singura cifra lipsa. Exemplul prima coloana, lipsea o singura cifra, care se deducea usor ca e 1, apoi coloana 2 s.a.m.d.

2 "observare" - Ce model interesant!


In coltul din stanga sus va fi 1, pe a treia diagonala incercuita vor fi 4 si 4, pe urmatoarea diagonala lipseste un 5, iar ultima cifra este un 3.




Acest exercitiu poate sa dureze mai mult sau mai putin timp. 
Eu mi-as sfatui copilul intai sa gandeasca putin: doua numere a cate doua cifre inseamna treizeci si ceva, patruzeci si nu stiu cat, deci rotunjite si  inmultite cat ar da?

30 x 40 = 1200 este mai mic decat 2000, deci nu e buna prima alegere
30 x 70 = 2100 este mai mare decat 2000, deci merita continuat 34 x 78 = 2652, este mai mare decat 2000 si mai mic decat 3000, deci cele doua numere sunt 34 si 78.

Dar nu era o problema, nici sa o ia prin incercari, in acest caz, deoarece mai erau si alte variante corecte, deci n-ar fi pierdut prea mult timp cu calculatul: 38 x 74 = 2812 si 34 x 87= 2958.  

Bine ca nu s-au cerut toate variantele posibile!





Aici as spune: Atentie la numerele mari!
Un punct intre sute si mii ar putea ajuta citirea   -->  17.850.

Oare intrebarea cum se spune corect saptesprezece mii ... sau saptisprezece mii ... ar fi de matematica sau de limba romana? Bine, bine, este de limba romana, dar merge si la matematica, nu-i asa? Dar ei cum ar raspunde?





Cine le-a invatat, le stie. 
Ar putea incurca putin scrierea rezultatului deoarece la exercitiul anterior a fost o cerinta cu incercuieste litera, iar aici important era sa o scrie in spatiul corespunzator.




Aici, alta varianta in afara de a numara, nu stiu.


Iar pentru verificare, daca am numerotat pornind de la figurile de acelasi fel, exemplu triunghiurile, pot verifica pe orizontala (cap, trunchi, membre), daca le-am numarat pe toate, exemplu la trunchi am numerotat 2 triunghiuri si un patrat. Am scapat ceva? Nu. 




La acest exercitiu sunt cel putin doua raspunsuri corecte:





Aceasta problema solicita copilului aflarea perimetrului terenului, dar nu este necesar sa stie nici o formula deoarece simpla desenare a dreptunghiului il ajuta sa afle raspunsul corect.

Eu mi-as sfatui copilul, ca la toate problemele sa scrie asa cum a invatat la scoala: "Rezolvare:", intrebarea problemei si raspunsul.


Se mai putea rezolva si (100+70) x 2 = 140 x 2 = 370.

Daca pun raul in fata, cum am facut pana acum nu este exclus sa calculeze doar 70 +100 = 170 si gata, dar totul tine de atentie, nu de stiinta.




Aceasta problema mi se pare atat de simpla (care jucarie costa mai putin de 50 de lei, 48lei < 50 lei, deci raspunsul este avionul), incat ma intreb daca n-am gresit eu pe undeva. :)




Aici calculeaza, cu atentie, in capusor sau pe ciorna (5+5x1 = 5 + 5 = 10). Aceeasi recomandare ca la exercitiul 1, sa se uite si pe B, C, D pentru verificare.




Nici la aceasta problema nu vad vreo dificultate, chiar daca copilul nu se prea pricepe la grafice.
Eu zic ca se putea si un pic mai complicat adica, ceva de genul, "Cate carti sunt in total in biblioteca?"




La aceasta problema este nevoie de putina atentie. Eu i-as spune copilului meu sa ia fiecare baiat care apare in tabel si sa-i urmareasca pozitia in clasament in cei trei ani:

Alexandru - locul 1 in 2011, locul 2 in 2012, nimic 2013
Liviu - locul 2 in 2011, locul 1 in 2012, locul 3 in 2013
Cristian - locul 3 in 2011, nimic 2012, locul 3 in 2013
Nici nu mai e nevoie sa vedem ce au facut Costel si Alin deoarece ei nu apar in clasamentul anului 2011.

Raspunsul se vede acum clar - baiatul care a fost pe primele trei locuri de cele mai multe ori, adica in toti cei trei ani este Liviu.




Nici aceasta problema nu cred ca este dificila pentru copil. Pai trebuie sa se uite la fiecare zi si sa vada ca:

   marti
 1
15 
22 
29 
 impar
par 
impar 
par 
impar 

= 3 numere impare si 2 numere pare


  miercuri
 2
16 
23 
30 
 par
impar 
par 
impar 
par 

= 3 numere pare si 2 impare  => deci acesta este rezultatul:  MIERCURI

Nu e nevoie sa scrie pe ciorna, caci probabil timpul pe care-l mai are este foarte putin, doar daca simte nevoia sa-si noteze rezultatul, atunci poate apela la prescurtari. (ex. marti = 3i + 2p, miercuri = 3p + 2i). 




Este clar ca la aceasta problema sunt avantajati copiii care joaca sah si care vor descoperi cel mai repede raspunsul. Deci mai aveti timp pana in mai sa-i invatati :) - doar glumesc.

Eu i-as recomanda copilului meu sa reciteasca intrebarea si daca e atent va observa "cat mai putine mutari posibile" deci care este cel mai mic numar de mutari?

- o mutare - e posibil? - NU - nici nu trebuie sa incerc pentru ca printr-o mutare va putea inainta maxim 2 casute iar distanta pana la c4 este de 4 casute. Deci am scapat rapid de prima varianta.

- doua mutari - aici trebuie sa incerc. Daca stie cineva o schema rapida de sah (eu nu sunt o jucatoare foarte buna) il rog sa o treaca la comentarii, poate au nevoie si alti parinti / copii sa stie. Sistemul meu de notare 1 prima mutare 2.x, a doua mutare, iar x numarul variantei.



 raspunsul, dupa cum se vede, este NU


- trei mutari - daca copilul ar avea la dispozitie imaginea tablei de sah cu variantele 1 si 2, ar sti ca trebuie eliminate si doar var. 3 trebuie analizata

Deci acesta este raspunsul - 3 mutari

Totusi fara desenul explicit (var.3), copilul are toate sansele sa se incurce si sa piarda mult timp, timp care este foarte posibil sa nu-l mai aiba. De aceea, o alta varianta ar fi sa inceapa invers de la c4 catre cal, pe principiul jocurilor de labirint (stiti voi - Care este drumul corect care duce la ...?). Poate ar fi fost bine sa fac asa de la inceput ...


Asa a mers mai repede, am notat pozitiile la prima mutare   (cifra1 de la mutarea 1 si a doua cifra este de la numerotarea variantelor posibile - nu folosesc notatiile de la sah A5, B6 etc, pentru ca nu toti copiii stiu acest joc), se vede clar ca nu ajung la cal.

Am notat cu sageti a doua mutare, dar fara sa ma complic cu cele din stanga care nu au nici o sansa. Tot asa e clar ca nu ajung la cal. Voi aveti alta parere?

La a treia mutare m-am uitat care sunt casutele "castigatoare" si le-am facut cu galben, observand imediat (pe acelasi desen, ceea ce doream eu) ca pornind de la c4 varianta 1.5 si 1.2 ajung in casuta galbena. Deci se poate prin trei mutari.

Eu consider aceasta problema un pic cam dificila, cu sanse mari sa se incurce multi copii, daca va exista asa ceva in mai.

O alta impresie, la final, este aceea ca vor fi avantajati copiii care au lucrat probleme specifice concursuri lor scolare si sunt obisnuiti cu acest tip de exercitii care solicita atentia si perspicacitatea (vezi, spre exemplu, Cangurasul matematician).

Cum orice test trebuie corectat, astept.... Ce nota imi dati? :)


PS - Hai ca va ajut eu, am uitat sa pun metrii la raspuns la problema 15. Se scade?

PPS - Nu uitati! Acesta este doar un blog care exprima parerile autoarei. 



Actualizare 2016
Acest test il gasiti la modele in arhiva anului 2014, pe site-ul ”http://subiecte2016.edu.ro/”


3 comentarii:

  1. Si cum va explicati ca la ex. 20 de la testul de matematica raspunsul din barem este "joi"?! Si daca observam raspunsurile din barem pentru ex. 10, se dau doar doua variante posibile?! Si... multe alte anomalii. Se poate sa fim atat de negliijenti? (era o intrebare retorica)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar nu am explicatie pentru raspunsul din barem. Sper sa fie totul in regula cu subiectele oficiale. Succes!

      Ștergere
  2. Dintr-o livada s-au cules 36 kg de fructe,care au fost asezate in ladite de 3 kg, 5kg,7kg.Cate ladite de fiecare fel s-au folosit daca laditele de 3kg sunt cat cele de 5kg si 7kg la un loc?Multumesc frumos!

    RăspundețiȘtergere

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.

Vrei sa imi citesti postarile direct in casuta ta postala?