luni, 13 ianuarie 2014

Trilogia "Habarnam" - merita sa o cumparam?



"Aventurile lui Habarnam si ale prietenilor sai" (1954 - aparuta la noi in 1986, apoi ed. I 2003, ed. II 2010), "Habarnam in Orasul Soarelui"(1958 - la noi ed. I abia in 2011) si "Habarnam pe luna"(1965 - la noi ed. I in 2013) sunt trei carti scrise de  rusul Nikolai Nosov. 


Clasificare edituri/ librarii:
  • Humanitas - Locul 2, categoria Bestselleruri Humanitas ("Habarnam pe luna") 
  • Elefant - Locul I ("Habarnam pe luna") si Locul IV ("Aventurile lui Habarnam si ale prietenilor sai") in Top 100 carti pentru copii, de 24 de zile

Parerea copilului meu la 9 ani:
 "Mami cand imi cumperi si celelalte doua volume" (precizez ca prima carte citita a fost "Habarnam in Orasul Soarelui"; sursa - cadou)



Prezentare

Multi parinti il cunosc pe Habarnam din copilarie, cand au citit despre aventurile acestuia si ale prietenilor lui. Eu nu am citit sau nu imi amintesc, asa ca am inceput sa ma informez.

"Aventurile lui Habarnam si ale prietenilor sai" este clar o carte pentru copii, stilul este asemanator cu al povestilor, desene pe fiecare pagina, personaje - o multime de prichindei. Personajul principal, Habarnam, trece printr-o multime de peripetii, iar ceea ce mi-a placut cel mai mult este faptul ca. la sfarsitul cartii, acest prichindel seamana cu un copilas cuminte de clasa I.

"În loc să se ducă la popice sau la fotbal, Habarnam se aşeza la masă şi se apuca să citească. Nu citea decât o pagină pe zi, dar asta, desigur, îi era de mare folos. Uneori citea şi câte două pagini: pentru azi şi pentru mâine. După ce isprăvea cu cititul, îşi lua un caieţel şi începea să scrie. Acum nu mai scria cu litere de tipar ci de mână, dar la început tare le mai făcea anapoda. Pe atunci, în loc de litere, apăreau în caietul lui un fel de mâzgăleli şi încolăcituri, însă Habarnam îşi dădu foarte multă silinţă şi treptat se obişnui să facă literele frumos, atât pe cele mari, adică acelea cu care se începe fraza, cât şi pe cele mici. Mult mai mare necaz avea cu petele de cerneală..." (cap. XXX Intoarcerea - Aventurile lui Habarnam si ale prietenilor sai, de Nikolai Nosov)

Celelalte 2 carti continua in acelasi mod. Habarnam isi largeste orizontul cunoasterii printr-o multime de alte intamplari interesante.



Articole pe net

Gasiti peste tot prezentari ale celor trei volume. Simpla tastare a cuvantului "habarnam" va scoate la iveala descrierea actiunii din cele trei carti si ... cam atat. Totusi, daca "sapati", puteti gasi si articole interesante, cel mai mult mi-a placut povestea unei mame de baietel (vezi aici), dar si cateva articole in care copiii de ieri - parintii de azi isi amintesc cu nostalgie de primele lor carti citite (vezi aici).



Comentarii

Pana acum am gasit doar comentarii pro.

Nu m-am putut abtine si "am dat o fuga" si pe la altii sa gasesc si cateva pareri de afara. Am gasit, pe Amazon, doar cartea "Aventurile lui Habarnam si ale prietenilor sai", iar dupa titlu, in paranteza era scris: "Soviet Literature For Young People". Nu am inteles rostul acestei paranteze, dar daca fac legatura cu ceea ce am gasit pe un blog despre "Habarnam in Orasul soarelui": "Dunno together with two friend-mites, a girl and a boy, travel to a technologically advanced city whose structure and social organisation reminds one of the communist state" (Nicolay Nosov: Neznaika trilogy - Habarnam impreuna cu doi prieteni, o fata si un baiat, calatoreste intr-un oras avansat din punct de vedere tehnologic a carui structura si organizare sociala aminteste de cea a unui stat comunist") - atunci pot sa-mi explic de ce interesul lor este extrem de scazut pentru aceste carti. Totusi, nu am gasit pana acum, nici la ei, vreo critica intemeiata.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.