luni, 27 ianuarie 2014

Cum sa imi ajut copilul sa faca o compunere?


Una dintre provocarile la care trebuie sa facem fata, in clasele primare, este aceea de a ajuta copilul sa creeze compuneri.

Prima mea intrebare a fost:
"Cum poate un copilas care vorbeste toata ziua sa devina "mut" in fata foii de hartie?"


Da, chiar asa am patit, in clasa a II-a. Era cea mai mare pedeapsa a bietului copil sa faca o compunere.

Mi-aduc aminte ca la scoala, au inceput treptat prin gasirea unui sfarsit sau alte teme de genul acesta, dar cand trebuia sa scrie ea totul, de la inceput, se bloca. 

Am inceput sa folosim povesti foarte - foarte scurte, pe care ea le citea  si incercam sa vedem cum sunt alcatuite si cum sunt scrise (exemplu). Succesul nu a fost rasunator, dar au inceput sa apara propozitii pe foaie, incet-incet mici compuneri.

Acum a aparut o alta problema: compunerea mea nu suna bine. Asta "vedeam" si eu, nu puteam sa o mint prea mult. O incurajam, dar avea dreptate. Nu prea aveam idee ce sa fac deoarece imi cerea tot timpul sa-i zic ce sa faca, ce sa scrie. Am ajutat-o o perioada, pana mi-am dat seama ca gresesc deoarece mai mult faceam eu decat ea. 

Apoi am cautat sa o fac sa spuna tot felul de propozitii, in diferite situatii, pentru a o ajuta mai mult. De exemplu ne plimbam vedeam un copac si incepeam eu spun 3 propozitii frumoase despre copac - tu spui alte 3. La inceput nu vroia asa ca am apelat la autoritatea de parinte (Hai te rog eu frumos! :)), apoi cu timpul, pe unele le-a adaugat in vocabularul ei si a inceput sa faca compuneri dragute. De ajutor ne-au fost si expresiile frumoase pe care am incercat sa le facem impreuna sau pe cele care le-am citit pe net (exemplu) si apoi copilul a incercat sa le preia in propriul vocabular. 

Vreau sa fac o precizare studiul expresiilor frumoase il faceam in majoritatea cazurilor in alte zile decat cand aveam lectii. Cred ca mai important era sa-i ramana cat mai multe constructii in memorie, care cu timpul se combina si formeaza, alaturi de cartile citit, un vocabular dezvoltat.

O alta dificultate am intampinat-o la scoala. In clasa a II-a, doamna intreba copiii daca i-a ajutat cineva. Copilul meu spunea sincer ca a fost ajutata. A continuat sa spuna acelasi lucru si spre sfarsitul clasei cand doar corectam. Doamna si-a format opinia ca nu lucreaza singura, iar eu nu intelegeam de ce nu vine acasa mai entuziasmata de rezultate. Lucrurile s-au reglat dupa semestrul I, clasa a III-a, cand doamna le-a dat sa scrie compuneri in clasa, pentru a vedea nivelul real al fiecaruia. 

Povestea mea are un final fericit pentru ca s-a constatat ca are inclinatii in aceasta directie asa ca eu m-am retras de la aceste lectii. Deci problemele mele erau legate de "spargerea ghetii". Cateodata mai vine sa discutam cate un titlu de compunere si atunci mai ofer idei pentru a largi orizontul. In clasa a IV-a am renuntat la corectare la insistentele doamnei care dorea sa-i determine sa-si verifice singuri temele ( ... e nu chiar 100%). 

Daca esti in mijlocul problemelor si cele povestite de mine nu iti ofera ajutorul sperat iata cateva idei adunate si grupate pentru a te inspira:
  • carticica care trateaza subiectul la nivel stiintific, programa scolara, metode, un adevarat ghid;
  • doamna invatatoare Ioana Diaconu, pe site-ul suntparinte.ro, referitor la cum se face o compunere. Articolul include si recomandarea "pui de compuneri" - un site cu tot felul de idei dragute pentru compuneri (mie mi l-a recomandat si un parinte si chiar mi-a placut ce idei frumoase propune).
  • poate acest articol va este folositor prin simplitatea lui si exemplele concrete;
  • cum sa scrii o compunere cu ajutorul emotiilor, o idee foarte interesanta;
  • brainly (un fel de facebook pentru scoala, care functioneaza sub deviza "invatam impreuna" ) si cum poti gasi idei aici;
  • o idee inedita de a provoca copilul sa faca mici compuneri - povestiri o reprezinta aceasta arta kamishibai, iar cum e pusa in practica puteti vedea alaturi de cel mic in acest episod din "Curiosul George".
  • ideea mea pentru o altfel de compunere in clasa a IV-a - O compunere pe baza unei calatorii pe internet.

Actualizare 31.01.2014

Am uitat sa va "vorbesc" despre niste ajutoare gata tiparite:

Invatam sa scriem compuneri




- noi am folosit-o pe aceasta in clasa a III-a pentru a ne rafina creatiile. Are foarte multe idei bune. As spune ca este de fapt un indrumar pentru copil sa se exprime in scris. Aici exerseaza: exprimarea parerii, partile unei compuneri, scrierea imaginativa precum si scrierea functionala - bilet, felicitare, invitatie, carte postala.




- mai puteti incerca, pentru clasa a II-a

Primii trei pasi in tainele compunerii


Cum sa scrii o compunere - clasa a III-a
Cum sa scrii o compunere - clasa a IV-a




 clasele a III-a si a IV-a











- mai gasiti
Indrumar pentru orele de compunere





Un comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.