joi, 29 august 2013

Clasa a III-a - Materii si alte informatii utile





Clasa a III-a se apropie cu pasi repezi, copiii sunt curiosi ce vor face in acest an, dar cred ca mai nerabdatori sunt sa-si intalneasca prietenii.

Iata cateva informatii utile pentru parintii de scolari de clasa a III-a:








Ce materii se studiaza in clasa a III-a conform ordinului OMEN 3371/ 12.03.2013:



Anul acesta materia ”Comunicare in limba romana” isi schimba numele in ”Limba si literatura romana”.

O alta modificare este separarea matematicii de stiinte, astfel ca in locul disciplinei ”Matematica  si explorarea mediului”, copiii vor studia in ore diferite ”Stiinte ale naturii” si ”Matematica”.

La limba moderna va creste numarul orelor de studiu de la 1ora /saptamana la 2.

O materie noua este Educatia civica in care copiii vor invata notiuni despre persoana proprie si cei din jur, trasaturi morale, proprietatea asupra lucrurilor, atitudinea fata de plante si animale, raporturile cu ceilalti oameni etc.

O alta noutate este ”Joc si miscare” pentru care se va aloca 1 ora/ saptamana.

Nu mai exista disciplina ”Dezvoltare personala”.


Manuale scolare

Manualele digitale le puteti consulta pe internet dupa crearea unui cont pe site-ul ”manuale.edu”.


Concursuri scolare

Numarul concursurilor scolare, la care poate participa copilul, se mareste. In acelasi timp si gradul de dificultate al subiectelor creste si este nevoie in majoritatea cazurilor de pregatire suplimentara pentru a obtine punctaj cat mai mare.

Este bine sa verificati nivelul de cunostinte al copilului, inainte de concurs, cu ajutorul subiectelor din anii anteriori, spre exemplu eu am gasit la matematica exercitii cu dificultate sporita care erau prevazute in anul urmator de studiu.


Gradul de incarcare al scolarului

Nu stiu ce parere aveti voi, dar eu am trait mult timp cu convingerea ca ”bietul copil” trebuie sa munceasca foarte mult. M-am intrebat cum mi-am format acest punct de vedere si mi-am dat seama ca el era fondat pe tot felul de articole citite si pe opinii ale altor parinti. Dar oare chiar asa este?

In unele cazuri raspunsul este afirmativ. Un copil care vrea rezultate maxime la toate materiile si la diferite concursuri scolare trebuie sa munceasca destul de mult. Dar cred ca este normal sa muncesti pentru performanta, un sportiv nu se va multumi niciodata cu cele doua ore de educatie fizica si toata lumea este de acord ca in acest domeniu performanta are pretul ei. Cred ca este la fel si in cazul scolii, performanta va insemna ore suplimentare de ”antrenament”. 


Este bine sa impingem copiii spre performanta? 

Parerile sunt impartite si nu putem sa negam ca vrem sa-l vedem pe cel mic acoperit de gloria rezultatelor bune si foarte bune, dar cred ca trebuie sa acordam timp pentru a vedea cum face el fata, din punct de vedere psihic, acestui efort. Sunt copii care stau la birou ore intregi fara sa fie deranjati de acest lucru, pe cand altii dupa 30 min. nu stiu cum sa gaseasca un motiv sa o zbugheasca la joaca. Cel mai important este sa ne cunoastem copilul. Putem sa renuntam la dorinta noastra de a avea ”un mic Einstein” daca pentru el este extrem de obositor asa cum renuntam la un sport atunci cand vedem ca nu mai poate face fata. (Iata cateva semne ca este prea mult pentru copil - articol.)

A renunta la performanta nu inseamna a avea un copil care nu isi face temele, inseamna doar sa spunem stop atunci cand este prea mult ”suplimentar” (scolar sau extrascolar), inseamna sa ne implicam (cu masura) si sa vedem daca el isi organizeaza bine timpul, iar aici o sa va dau un exemplu personal:

Am observat ca durata lectiilor este prea mare, niste exercitii amarate luau cate doua ore si nu stiam ce sa mai fac. La inceput am incercat sa stau langa copil ca sa vad cat dureaza sub supraveghere si am observat ca timpul se reducea la mai putin de jumatate. Cum plecam, cum iar crestea durata. Coincidenta a facut ca in acea perioada sa existe un serial pentru copii pe care cel mic dorea sa-l vada si am preferat sa petreaca  45 de minute la televizor, relaxandu-se la un film decat sa stea cu ochii pe pereti zicand ca-si face lectiile. Totul a mers struna, durata lectiilor s-a micsorat, iar copilul a putut sa comenteze, incantat, actiunile personajelor, a doua zi, cu colegii, fara a afecta in vreun fel lectiile. Nu zic ca aceasta este cea mai buna metoda, dar o mica pauza intre lectii poate avea efecte benefice.

Ceea ce am vrut sa subliniez este faptul ca noi adultii ne confruntam cu lipsa de timp si facem un adevarat ”management al timpului” pentru a ne realiza toate activitatile propuse. De aceea cred ca este important sa acordam o atentie sporita modului in care isi imparte cel mic timpul si cu putin ajutor si cateva idei creative putem strecura cate o ora  libera sau de sport (dar fara a exagera asa cum ne sfatuiesc specialistii) orice relaxeaza si face placere copilului.


Stiati ca ...
  • In acest an este posibil ca tot matematica sa va dea principalele dureri de capPentru a face lucrurile putin mai amuzante atunci cand copilul studiaza inmultirea puteti apela la diferite trucuri matematice cum sunt si cele prezentate in cartea de la inceputul articolului (Exemplu: Inmulteste un numar de doua cifre cu 11 mai simplu scriind cu o pauza cele doua cifre ale numarului pe care il inmultesti, iar in pauza lasata suma lor - 45 x 11,  4 pauza 5, in loc de pauza suma, 9, deci rezultatul 495. Valabil pentru suma mai mica sau egala cu 9.).  O adevarata provocare o constituie pentru multi parinti metoda grafica despre care va puteti informa din postarea ”Metoda figurativa - metoda grafica - metoda segmentelor”, precum si din ”Probleme de matematica care se rezolva prin figurarea datelor”.
  • In clasa a III-a vor aparea tot mai multe provocari creative de tipul portofoliilor (vezi aici si aici) si proiectelor. Un pic de ajutor este necesar pentru a deveni expert mai tarziu.
  • Dupa ce a invatat o multime de poezii in clasele anterioare, copilul este tentat sa abordeze lectiile de invatat ca pe poezii sau doar sa le citeasca ca sa raspunda la intrebarile doamnei. Daca nu se solicita la scoala ”spunerea lectiei” cum a fost la noi, atunci eu nu am fortat nota, dar am incercat sa-i explic diferenta intre a invata o poezie si a invata o lectie. In clasa a IV-a va vedea ca nu e bine sa inveti o lectie ca pe o poezie. 


Structura anului scolar 2017-2018 o gasiti aici.


SUCCES!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.