luni, 13 mai 2013

Metoda grafica si fractiile - clasa a IV-a



Pentru unele probleme cu fractii, cea mai usoara modalitate de rezolvare este metoda figurativa sau metoda grafica.


Iata un exemplu:

Dorel avea 63 de lei. Cu 2/3 din suma a cumparat un album de arta, iar cu 3/7 din banii ramasi o cutie de bomboane. Cati bani mai are Dorel? (Culegere de exercitii si probleme pentru clasa a IV-a - Mariana Mogos si Stefan Pacearca)




Rezolvare:

Reprezentam suma de bani (63lei) printr-un segment

I---------------------I

impartim acest segment in trei parti egale

I-------I-------I-------I
 1/3       1/3        1/3

apoi impartim ultimul segment in sapte parti egale

I-------I-------I-I-I-I-I-I-I-I        total  63 (lei)
2/3                    3/7   ?

dupa ce am reusit sa trecem toate datele problemei in grafic, trecem la rezolvarea ei.

In legatura cu desenele, la metoda grafica, noi folosim urmatorii pasi pentru avea un desen corect si a putea copilul rezolva problema mai usor:
  • folosim intotdeauna o coala de matematica (avantajul este ca foaia este deja liniata)
  • facem desenul prima data pentru a putea vedea cum arata in ansamblu
  • refacem desenul la scara corecta  -->  In cazul de mai sus de la sfarsit la inceput vedem ca avem sapte segmente egale, un patrat pentru fiecare segment, apoi construim primele doua segmente mari care vor avea fiecare cate sapte patrate (deoarece sunt egale cu ultimul).
Astfel avem un desen reprezentat corect si putem rezolva mai usor. Aceasta e vocea experientei deoarece ni s-a intamplat la metoda grafica sa facem un desen aproximativ si sa ni se para din desen ca avem o cu totul alta solutie decat cea corecta. (Si apoi a trebuit sa raspund la o gramada de ”Da' de ce e asa?” si ”Da' de ce nu e asa?”)


Ne intoarcem la rezolvare si aflam cat reprezinta

varianta 1:
1/3 din 63,
adica 1/3 x 63 = 63 : 3 x 1 = 21 (lei)

varianta 2 (grafica):
un segment din cele trei,
daca trei segmente egale au suma 63 (lei), atunci un segment  63 : 3 = 21 (lei)

dupa ce am aflat ca fiecare din cele trei segmente reprezinta 21 lei (implicit si ultimul), aflam cat reprezinta

varianta 1:
1/7 din 21,
adica 1/7 x 21 = 21 : 7 x 1 = 3 (lei)

varianta 2 (grafica):
un segment mic din cele 7,
ultimul segment (mare) este impartit in sapte parti egale care insumeaza 21 (lei), atunci segmentul mic este 21 : 7 = 3 (lei)

ajungem la intrebarea problemei ”Cati bani mai are Dorel?”

varianta 1:  
7/7 - 3/7 = 4/7,
aflam 4/7 din 21, adica 4/7 x 21 = 21 : 7  x 4  = 12  (lei)

varianta 2 (grafica):
daca un segment mic este egal cu 3 (lei), ramanand 4 segmente, atunci 3 (lei) x 4 = 12 (lei)
                 
Raspuns: 12 lei


Verificare

12 lei (restul de bani) + 9 lei (cutia de bomboane) + 42 lei (albumul) = 63 lei

Verificarea este ultimul pas care nu trebuie sa lipseasca de la nici o problema, indiferent de protestele si rugamintile celui mic. In acest caz, copilul meu a crezut ca scapa de calculele pentru a afla cat a costat albumul si cutia de bomboane, dar eu am castigat.



(Actualizare 31.10.2013)
Probleme usoare, dar si complicate, rezolvate cu ajutorul metodei figurative la clasa a IV-a, gasiti si in articolul Metoda figurativa - metoda grafica.  


10 comentarii:

Anonim spunea...

Buna seara,

Suntem in clasa a patra si abia ce am trecut la fractii. Sincera sa fiu, au trecut ceva ani si nu prea imi mai aduc aminte cum este si din pacate nu stiu cum sa-i explic fetitei mele. Daca se poate sa ma ajutati cu explicarea acestui exercitiu si rezolvarea lui.

"Scrie la numarator numerele naturale corespunzatoare astfel incat egalitatile de mai jos sa fie adevarate.

a) ?/3=?/6=?/9=?/12
b) ?/2=?/4=?/8=?/16

Multumesc!

Loredana spunea...

Este vorba de fractii echivalente, dar mai mult ca sigur nu le veti gasi sub denumirea aceasta in cartea de clasa a IV ci abia mai tarziu in clasele 5-6.
In clasa a IV-a notiunile acestea se explica pe baza de desen si o sa va pun pe pagina de facebook a blogului rezolvarea desenata, deoarece la comentarii nu pot introduce desene.

Anonim spunea...

Va multumesc. Dar la numarator, care sunt numerele?

Anonim spunea...

Buna ziua,

Mai avem o problema legata de fractii, daca ne puteti ajuta.

"Din numarul total al elevilor din clasa a treia C, au luat la testul de la matematica urmatoarele calificative:

3/5 calificativul Fb, 3/7 calificativul B, 3/9 calificativul S.

Care calificative sunt mai multe? Dar mai putine? Justificati raspunsul."

Multumesc!

Loredana spunea...

3/5 sunt mai multe, 3/9 sunt mai putine. Eu as justifica raspunsul grafic, cu ajutorul a trei desene.

Anonim spunea...

Mulțumesc! O seară bună!

alina spunea...

buna ziua am si eu o pb legata de fractii
pe terenul de sport sunt mai multi copii. dintre ei 3/8 joaca fotbal 3/5din rest joaca volei iar restul de 8 se plimba cu rolele.cati elevi sunt pe teren?

Anonim spunea...

ion si ana au pictat o casa.ana 3/16din casa si ion 5/24.care a muncit mai mult? daca munca a durat 96 de ore,cate ore a lucrat fiecare?daca salariul e 1400 lei pentru un muncitor,cat primeste fiecare?











Anonim spunea...

Conform regulilor de comparare a fracțiilor, când fracțiile au același numitor, fracția mai mare e cea cu numărătorul mai mare; când fracțiile au același numărător, fracția mai mare e cea cu numitorul mai mic.

Anonim spunea...

Intr-o cutie sunt 240 de bile: albastre,roșii si albe. Daca bilele albastre ar fi cam jumătate din cate sunt, bilele rosi ar fi mai puține cu o treime din numărul lor actual, Iar bilele albe ar fi de doua ori decât sunt, atunci numărul de bile din fiecare culoare ar fi acelasi. Cate bile din fiecare culoare sunt acum in cutie?

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.