miercuri, 29 mai 2013

Ierbar scolar - Cum putem face?


Ierbarul scolar este o colectie de plante presate si uscate, care ofera copilului o experienta interesanta daca este abordat ca o provocare creativa.

Pentru orice ierbar trebuie sa parcurgem mai multi pasi:

1. Gasirea/ Adunarea planteloraici putem avea o multime de  variante:


  • adunam plante de pe camp, din excursii. Un sfat dat de un cunoscator este acela de a lua cate doua plante din fiecare specimen una pentru identificare ”distructiva” si alta pentru ierbar. Noi nu am folosit aceasta metoda deoarece nu dispuneam de cunostintele necesare identificarii plantelor.
Avantaj  - multe plante frumos colorate + distractie;
Dezavantaj - cautarea denumirii plantelor atunci cand nu avem habar ce am cules (totusi daca vreti puteti incerca si un program de recunoastere a frunzelor , pentru flori nu am vazut).

  • mergem la supermarket/ piata (da ati citit corect) aici gasim frunze de patrunjel, telina, salata, rozmarin si alte astfel de plante. Noi am gasit si frunze de mandarin (nu la vanzare..., ci atasate fructelor). Puteti incerca si o farmacie naturista cu plante deja uscate (mie mi-a venit ideea prea tarziu).
Avantaj  - plantele sunt partial cunoscute de cei mici si copilul meu s-a amuzat zburdand din loc in loc si alegand tot felul de plante.
Dezavantaj - marea majoritate se platesc, dar nu sunt scumpe si le putem folosi in bucatarie.        

  • mergem la florarie - aici gasim o multime de flori frumos colorate.  Frumos, dar ... uitati-va la dezavantaje.
Avantaj - putem alege cele mai frumoase flori;
Dezavantaj - o sa va apuce durearea de cap cand il vedeti pe cel mic ca nu se mai opreste din ales, iar voi ati depasit deja bugetul alocat.

  • balconul sau curtea casei - este o sursa de plante frumoase. Fiecare mai avem cate o muscata sau un alt ghiveci care nu se va supara pentru o mica frunza. Daca aveti curte sau aveti prieteni la tara, copacii din livada, vita-de-vie etc. sunt surse inepuizabile.
Avantaj - o multime de plante, copiii sunt fericiti ca pot rupe (in sfarsit) florile mamei/ bunicii fara nici o mustrare - este pentru un scop nobil, tema pentru scoala.
Dezavantaj - atunci cand cel mic rupe tot ce-i iese in cale.


In cazul in care vreti sa desfasurati o activitate stiintifica cu cel mic, va puteti uita pe acest document: Make your own Herbarium Specimens (este in limba engleza) sau puteti achizitiona o carte in domeniu ”Indrumari pentru alcatuirea unui ierbar”, de Teodora Ursu (vezi aici,  din pacate nu am mai gasit-o la vanzare in nici o librarie/ anticariat on line).



2. Presarea si uscarea plantelor


Din experienta mea, ar fi bine sa aveti macar 1 luna la dispozitie pentru uscarea si presarea plantelor.

  • Se aleg plantele pentru presat. Noi am mers pe ideea floare + tulpina + frunze sau ramurica subtire + 2-3 frunze in functie de marime, ni s-a parut mai estetic. In unele cazuri am pus doar o frunza ex. vita-de vie,  dar intelegeti motivul - a ocupat toata pagina. Atentie la muscata, trandafir etc. noi le-am sectionat pentru a le putea presa si pentru a se usca cat mai repede.
  • Este bine sa puneti la presat planta in cel mai scurt timp posibil, dupa culegerea ei, altfel riscati ca ea sa se detelioreze.  
  • Se aseaza intre doua coli albe (se recomanda sugativa sau ziar) si se pun intr-o carte groasa si grea sau intr-o carte mai mare pe care puteti pune ceva greu (Atentie sa nu va strice cel mic cartile din exces de zel.). Aranjati plantele astfel incat frunzele sa fie perfect intinse, iar petalele florilor asezati-le cat mai artistic. Dupa uscare plantele se manevreaza cu atentie deoarece se rupe foarte repede.
  • Verificati plantele pentru a nu avea surprize. Atunci cand este cazul (se umezeste sau se murdareste) schimbati hartia in care presati.



3. Asezarea plantelor

- se face prin fixare pe un carton de dimensiunile dorite. Atentie! Plantele nu se lipesc pe hartie de scris, aceasta se indoaie usor ceea ce va duce la ruperea plantei.

Pentru lipire noi am folosit scoci, dar nu din loc in loc cum am vazut in majoritatea imaginilor de pe Google.
Am acoperit toata suprafata cartonata, inclusiv planta, cu scoci, ca o folie autoadeziva. Am muncit amandoua destul de mult, dar a meritat.

Avantaj
- planta este fixata bine si nu se rupe la manevrarea ierbarului (copiii nu sunt foarte atenti si il rasfoiesc destul de mult pentru a se lauda la toti colegii si la toate rudele).
- este estetic (in opinia noastra).
Dezavantaj
- in cazul in care planta nu este bine uscata veti vedea ca mucegaieste. Pentru siguranta este bine sa verificati ca planta sa fie bine uscata si sa faceti niste gaurele mici, cu acul, in zona unde inaltimea plantei determina spatiu intre scoci si carton. Metoda nu e testata pentru un ierbar pe care vreti sa-l pastrati multi ani.

Alte metode de prindere a plantelor sunt: lipirea, prinderea cu ace etc.

Aranjarea plantelor in ierbar se face:
- in ordine alfabetica in functie de familia si/sau genul plantei si se detaliaza, tot alfabetic, cu speciile din cadrul acesteia (pentru un ierbar pe baze stiintifice).
- dupa criteriul geografic daca aveti posibilitatea sa culegeti plante din zone diferite.
- dupa un alt criteriu stabilit (in cazul copiilor din ciclul primar, regulile nu sunt atat de stricte, noi am optat pentru o ordonare in functie de utilitate).



4. Ierbarul

- varianta standard - achizitionarea unui ierbar din magazinele specializate.

- varianta simpla - utilizarea unui biblioraft, in care punem folii, iar cartoanele cu plantele le asezam in folii. Trebuie sa scriem cate ceva despre planta (macar denumirea).

- exista si o varianta de lemn . Acesta este de fapt un mix intre un ierbar si o presa.

- varianta noastra - ierbar pentru clasa a III-a




Ideea noastra a fost aceea de a lua un caiet de biologie pe care l-am transformat in ierbar:
- pe coperte (in partea exterioara) am lipit  cate un carton cu 2 cm mai lung decat acestea. Partea mai lunga  am folosit-o pentru prindere (partea cu snur), ca sa nu se deschida ierbarul.
- am invelit noile coperte in hartie creponata;
- am decupat frunze din hartie de scris colorata si le-am lipit (noi am facut ierbarul toamna spre iarna);
- am invelit totul in scoci  (aici gasiti o idee cu o coperta invelita intr-o punga de cadou);
- am lipit cartoanele cu plantele pe partea velina a foilor;
- eu am cautat, copilul a aprobat si a scris informatii interesante
pe partea liniata (noi nu am avut cerinte legate de denumirea
stiintifica a plantei, numele speciei etc.);

La sfarsit, l-am fotografiat pe toate partile, pentru ca ne asteptam sa-l opreasca la scoala, iar copilul nu terminase de laudat.





Noi ne-am distrat si am invatat multe despre plante. Distractie placuta si voua!!!

(Actualizare 17.04.2014)

12 comentarii:

Anonim spunea...

calumea!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonim spunea...

e bun

Anonim spunea...

Mă interesează pentru clasa a 5-a

Loredana spunea...

Pentru clasa a V-a, modelul meu este cam copilaros, dar puteti folosi din ideile privind adunarea si presarea plantelor.

Pentru asezarea plantelor puteti achizitiona un ierbar de la o papetarie sau puteti confectiona unul din doua coperti cartonate si cartoane A4 sau in loc de cartoane puteti folosi coli A3 dintr-un bloc de desen. Pentru un plus de originalitate puteti face chenar la fiecare coala si tipari denumirile pe autocolant, daca gasiti unul transparent e chiar interesant rezultatul.

Atentie la recomandarile doamnei profesoare de biologie caci exista si profesori mai putin deschisi la idei noi.

Succes!

Anonim spunea...

voi lua un 10 la biologie

Loredana spunea...

Succes!

Anonim spunea...

e asa si asa

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Anonim spunea...

Ce plante mai pot gasi acum?

Anonim spunea...

Multumim!

Unknown spunea...

Si eu voi lua daca il fac!!!

Unknown spunea...

Si pe mine

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.